Jump to content
Annons

Problem att öppna projekt.


robber666

Recommended Posts

Annons
Tjena! Jag får ibland problem att öppna projekt med vissa inserts och tex. BFD aktiverade. Har ingen värstingdator men nog med prestanda för att klara av Cubase. Har dock ett rätt sunkigt ljudkort. Kan det vara problemet?

Jag vet att mitt typ av svar är skittrist att få när man har problem och inte kommer vidare osv. Men din beskriving av problemet räcker inte riktigt för att du ska kunna få hjälpande svar på din fråga.

Vad är det för problem mer exakt, felmedelande, osv?

Att du har ett sunkigt ljudkort är ju oavsett om det är anledningen till detta, ett problem. Musik är ljud, så det är en bra grej att ha ett bra ljudkort.

edit: stava kratta jaaaaa...

Redigerat av BigStef
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Jag får ibland problem att öppna projekt med vissa inserts och tex. BFD aktiverade. Har ingen värstingdator men nog med prestanda för att klara av Cubase. Har dock ett rätt sunkigt ljudkort. Kan det vara problemet?

Jag vet att mitt typ av svar är skittrist att få när man har problem och inte kommer vidare osv. Men din beskriving av problemet räcker inte riktigt för att du ska kunna få hjälpande svar på din fråga.

Vad är det för problem mer exakt, felmedelande, osv?

Att du har ett sunkigt ljudkort är ju oavsett om det är anledningen till detta, ett problem. Musik är ljud, så det är en bra grej att ha ett bra ljudkort.

edit: stava kratta jaaaaa...

Ja alltså cpubelastningen peakar till 100% och sen låser skiten sig. Har jag väl lyckats öppna projektet så måste jag typ vänta med projektet öppet (säkert när BFD laddar) ett tag innan jag kan köra. Och jo jag vet att jag måste införskaffa ett riktigt ljudkort men jag vill inte investera multum för en hemmapryl som jag bara använder för att göra låtar på för att sedan spela in i studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror säkert inte på ljudkortet, utan snarare på att du har använt VSTi med stora ljudbibliotek, där samplingarna måste mappas upp i RAM för att kunna spelas upp utan fördröjningar när du startar uppspelningen. Det gör att det tar lång tid att starta. Har du sedan för lite RAM, så tar det ännu längre tid eftersom det måste swappas mot virtuellt minne på hårddisken - och DET är ingen höjdare. Om du kör med stora samplingsbibliotk, så skulle jag rekommendera att du inte kör med mindre än 2GB RAM...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror säkert inte på ljudkortet, utan snarare på att du har använt VSTi med stora ljudbibliotek, där samplingarna måste mappas upp i RAM för att kunna spelas upp utan fördröjningar när du startar uppspelningen. Det gör att det tar lång tid att starta. Har du sedan för lite RAM, så tar det ännu längre tid eftersom det måste swappas mot virtuellt minne på hårddisken - och DET är ingen höjdare. Om du kör med stora samplingsbibliotk, så skulle jag rekommendera att du inte kör med mindre än 2GB RAM...

Jag köper det du säger till fullo men jag måste ändå tillägga att jag har ett projekt i princip utan VST instrument, bara en LM-7 som jag lagt in våran trummis ljud i wav format och sedan ett fåtal inserteffekter, som krånglar och inte går att öppna. Kan det vara de som ställer till det? Hade inte det här problemet förr då jag bara använde Waves Platinum Bundle. Sitter inte vid den datorn nu men jag har för mig att ett gratispaket som jag hämtat hem och heter Fish Fillets eller nått är aktiverat i det projektet. Svårt att förklara men jag hoppas det går att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...