Jump to content
Annons

Frågor om hemmastudio


Alex-n

Recommended Posts

Hej!

Jag ska fixa en liten hemmastudio nu, och jag undrar lite saker.

1. Vad ska jag ha för sladd från mixerbordet till datorn? Ljudkortet jag ska beställa är ett ESI Maya 44, och mixerbordet är ett JJLabs AS602A.

2. Om jag kopplar in min mick till mixerbordet, försvinner allt brus då som kan uppstå när jag kopplar in den rätt i datorn? Ska köpa ny mick också, har en gammal Wharfedale DM2 0S, ska beställa en JJLabs vocal 1.

Det var väl allt so far. Tacksam för seriösa svar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag undrar lite om du verkligen behöver ha en mixer?

Jag hade föredragit en lös micpreamp i stället för mixern. Du har ju de utgångar som behövs i ljudkortet, både line till ett par monitorer - och hörlursutgång, så lyssningen klarar du av utan en mixer som ger en längre signalväg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska fixa en liten hemmastudio nu, och jag undrar lite saker.

1. Vad ska jag ha för sladd från mixerbordet till datorn? Ljudkortet jag ska beställa är ett ESI Maya 44, och mixerbordet är ett JJLabs AS602A.

2. Om jag kopplar in min mick till mixerbordet, försvinner allt brus då som kan uppstå när jag kopplar in den rätt i datorn? Ska köpa ny mick också, har en gammal Wharfedale DM2 0S, ska beställa en JJLabs vocal 1.

Det var väl allt so far. Tacksam för seriösa svar! 😄

hejsan... mixerbordet behöver du verkligen det? jag köpte tascam u122l usb interface och jag har 2 st phantom ingångar och 2 tele ingångar för tex gitarr osv..

tror du kanske ska köpa ett ljudkort med fleringångar istället för mixer då det nog bara är överflödigt..

sattsa på bra mic o bra ljudkort istället..

och för att göra alla forum meddlemmar glada så finns det redan massa trådar ang detta om du anänder dig utav sök funktionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar lite om du verkligen behöver ha en mixer?

Jag hade föredragit en lös micpreamp i stället för mixern. Du har ju de utgångar som behövs i ljudkortet, både line till ett par monitorer - och hörlursutgång, så lyssningen klarar du av utan en mixer som ger en längre signalväg...

du hann före 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska fixa en liten hemmastudio nu, och jag undrar lite saker.

1. Vad ska jag ha för sladd från mixerbordet till datorn? Ljudkortet jag ska beställa är ett ESI Maya 44, och mixerbordet är ett JJLabs AS602A.

2. Om jag kopplar in min mick till mixerbordet, försvinner allt brus då som kan uppstå när jag kopplar in den rätt i datorn? Ska köpa ny mick också, har en gammal Wharfedale DM2 0S, ska beställa en JJLabs vocal 1.

Det var väl allt so far. Tacksam för seriösa svar! 😉

1 Om du ska koppla in mixerbordet till ditt ljudkort så funkar det med vanliga telekablar 🙂

Här t ex.

2. Halvdyra mixerbord ger väl i regel tyvärr mer brus än en lös micpreamp som Claes föreslog, även om dem kostar lika mycket.

Redigerat av accus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...