Jump to content
Annons

Installera om XP


tofumannen

Recommended Posts

Tjena.

Har fått nya datorskrället men haft en del trassel nu i början(undrar just om man skulle bytt till mac istället? 😛 ) men det börjar reda upp sig.

Nåja, på min gamla DELL var det bara att trycka F12 under uppstart så kunde man starta från CDn men det funkar inte nu.

Alltså, hur installerar man XP på nytt? Vill alltså ha en ren version, radera systemdisken. Nån som vet??

Visst ja, en sak till. Det där irriterande fenomenet att programmappen öppnas vid varje start har jag sluppit under 4 år med förra datorn men det dök upp nu igen med nya. VAD KATTEN beror det på, och hur får man bort det??? 😛🙂😠

Redigerat av tofumannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

angående det dära med program-mappen som startar är det med största sannolikhet så att du har någonting i registret som refererar till en fil som ska autostartas och ligger i "program files".. Oftast, iaf om du har en svensk XP så ligger ju allt i "program" och p.g.a av nån skum anledning "tror datorn" att mappen heter "program" och att "files" är ett slags attribut... Detta löses genom att söka upp "program files" i registret och kolla så att hela sökvägen till filen (/program files/bla bla bla) har citat-tecken runt sig, vilket visar för datorn att allt inom citat-tecknen är en sökväg.

Exempel:

c:/blaha/program files/nisse.exe -> ger problemet med program-mappen vid start

"c:/blaha/program files/nisse.exe" -> problemet löst

Link to comment
Dela på andra sajter

MAssor av frågor 😛

Nåja, för att tvinga en maskin att starta från CD/DVD så går det att ställa in startordningen i BIOS.

För att få bort programmappen vid start krävs lite registerpillande. Det är något program som blivit installerat i mappen program files och i registret finns en post som kan likna C:\program files\ (här står namnet på filen som skall startas). För att bli av med fenomenet så sätter man "" runt hela posten: "C:\program files\" och vipps är problemet borta.

OEM maskiner brukar ha en återställningspartition som man med fördel bränner ner på en CD/DVD. Oftast finns det ett särskilt program för att skapa denna återställningsskiva.

k

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag oem och vete sjutton hur man ska kunna få in XP igen om man skulle formattera om hårddisken.
Visst måste du ha fått skivor med datorn? 🙂

Om inte installationsskivor, så åtminstone en återställningsskiva (recovery cd).

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag oem och vete sjutton hur man ska kunna få in XP igen om man skulle formattera om hårddisken.
Visst måste du ha fått skivor med datorn? 😱

Om inte installationsskivor, så åtminstone en återställningsskiva (recovery cd).

Inte alls säkert. HPs datorer levereras tex. utan CD/DVD-skivor nu för tiden. Däremot har dom en recoverypartition vid leverans som går att boota från. Denna uppmanas man att bränna själv till DVD. Snåljåpar minsann.

Så har man tagit bort alla partitioner är man rökt. Möjligt att HP kan tänkas sälja installationsmedia i så fall.

Angående programmappen som öppnas beror sannolikt på att du har en svensk version av operativet och har ett program som installerat sig i C:\Program Files istället för C:\Program. Avinstallera programmet och installera om i C:\Program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag oem och vete sjutton hur man ska kunna få in XP igen om man skulle formattera om hårddisken.
Visst måste du ha fått skivor med datorn? 🙂

Om inte installationsskivor, så åtminstone en återställningsskiva (recovery cd).

Inte alls säkert. HPs datorer levereras tex. utan CD/DVD-skivor nu för tiden. Däremot har dom en recoverypartition vid leverans som går att boota från. Denna uppmanas man att bränna själv till DVD. Snåljåpar minsann.

Så har man tagit bort alla partitioner är man rökt. Möjligt att HP kan tänkas sälja installationsmedia i så fall.

Angående programmappen som öppnas beror sannolikt på att du har en svensk version av operativet och har ett program som installerat sig i C:\Program Files istället för C:\Program. Avinstallera programmet och installera om i C:\Program.

Samma sak på min nya Acer, utan skivor 🙂

Gillar inte detta med laptops, knasiga configs + recovery..

Kan inte kosta många kronor extra att skicka med cd/dvd-skivor,

så kunden själv kan bestämma hur configen skall se ut 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag oem och vete sjutton hur man ska kunna få in XP igen om man skulle formattera om hårddisken.
Visst måste du ha fått skivor med datorn? 🥰

Om inte installationsskivor, så åtminstone en återställningsskiva (recovery cd).

Inte alls säkert. HPs datorer levereras tex. utan CD/DVD-skivor nu för tiden. Däremot har dom en recoverypartition vid leverans som går att boota från. Denna uppmanas man att bränna själv till DVD. Snåljåpar minsann.

Så har man tagit bort alla partitioner är man rökt. Möjligt att HP kan tänkas sälja installationsmedia i så fall.

Angående programmappen som öppnas beror sannolikt på att du har en svensk version av operativet och har ett program som installerat sig i C:\Program Files istället för C:\Program. Avinstallera programmet och installera om i C:\Program.

Visst är det en HP jag har 😠

Vill minnas att jag gjorde en backup av recoverpartionen till cd-r skivor för ca fyra år sedan när den var ny.

Kanske dags att göra om backuppen till en dvd skiva snart.

Men ska jag tolka det som att jag kan formattera min hårddisk, sedan installera recoverypartionen från min dvd backup?

Får jag tillbaka windows xp då som det var när jag köpte datorn?

Allt verkar så mycket enklare med en riktig xp skiva. Jag trodde det mest var pga piratkopiering som de började med oem versioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...