Jump to content
Annons

Marshall stärkare


GitarrJim

Recommended Posts

Nu har jag bestämt mig för att sälja min gammla Laney stärkare och köpa en Marshallstack då jag förstått att det var ljudet jag var ute efter, jag är ute efter de typiska 80-tals hair-metal ljudet (Motley Crue, Guns 'n' Roses, Van halen). Då till frågan, vilken ska man köpa? Jag tänkte mellan en JCM 800 och en 900, vad är den stora skilnaden? Jag vet att 800:an bara har en kanal, men vissa 900 modeller har massa konstiga transistor dioder och skit i sig. Hur mycket ändrar det ljudet i 900:an jämfört med 800:an? Och vilka 900 modeller är dom "bra". Sen sista frågan, hur mycket ska man ge för en? tänkte köpa en begagnad, men har ingen aning om vart gränsen för "mystiskt onödigt billigt". Vore tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är ingen marshall-kille själv så jag har inte fullständig koll på alla, men det finns väl typ 4 olika modeller av jcm 800 och visst har väl några av dom fler än en kanal? 😱

Vissa av JCM800 modellerna har 2 kanaler, men dom delar alltid eq. Men nog klarar en JCM900 också av det ljudet du är ute efter.

Prismässigt så kan det skilja ganska mycket, jag köpte tex en JCM 900 Dual Reverb? (5881 rör) med fräscha rör för 3500kr och en JCM 800 4x12 (köpte lådan av Stefan Gunnarsson från så ska det låta, lite kuriosa) med vintage 30 element i för 2000kr. Vilket jag tyckte var rätt billigt totalt, men ljud, skick och hur fräscha rören är avgör som sagt priset.

Jag själv gillar ljudet från 5881 rören, men för det du ska ha den till så är nog modellerna med EL34 rör bäst, men testa gärna skillnaderna. Vill du kunna köra ett bra cleant ljud utan att backa av på volymkontrollen, eller koppla om sladdar på förstärkaren (jcm800) eller via en A/B/C switch så köp en JCM 900.

Ska du köpa en-kanalsvarianten av JCM 800 så kan du lika gärna köpa en JCM 900 SLX som också bara har en kanal men har schysstare dist, men den är svårare att få tag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köpa JCM900 så kör på SL-X-modellen! Den är väldigt bra distljud i. Tyvärr är det nästan omöjligt att få något rent ljud, men man kan ha två olika distljud i a f! 😄 JCM900 Dual reverb är en ok förstärkare, men lite tråkig.

JCM800 har jag inte lika stor koll på. Men ska man ha lite tuffare dist brukar man behöva lite extra förstärkning, typ en Ibanez Tubescreamer eller liknande. Tror att alla du nämner på något sätt mixtrat med sina stärkare för att få ut mer gain.

Kolla annars in någon av de nyare Marshall-modellerna, t ex JCM2000, finns som DSL och TSL (två respektive tre kanaler). På dessa kan du ratta in i princip alla Marshall-ljud från 70-talet och framåt. Väljer du någon av TSL-modellerna så behöver du inte ens bekymra dig om solohöjning, då den är trekanalig. Och väljer du någon DSL så är det ju bara att köpa t ex en MXR Microamp (kostar under tusenlappen) och ha i effektloopen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men hur mycket dyrare är 2000 modellerna? har inte särskilt mycket att spela på, har runt 8 000 att spendera och det fanns en del 800or i den prisklassen begagnat på blocket. Solohöjning är inte särskilt stort problem, jag anser inte att det behövs särskilt mycket + att ja har en digitech multieffekt som låter hyffsat som man kan pusha ljudet lite extra vid behov. Och jag behöver kunna få ett helt rent ljud ur stärkaren och gärna byta mellan rent å distat snabbt.

Redigerat av GitarrJim
Link to comment
Dela på andra sajter

jcm 800 låter rör och oftast svinbra, modellerna låter tydligen väldigt olika, men de jag hört låter underbart

jcm 900 låter plast, ful dist. Ful clean kanal enligt mej, har en själv och första gången jag hörde en 800 gick det upp för mej hur sparsmakat 900an låter

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney är minst lika feta i ljudet som Marshall..

Var på clinic och spanade in IA Eklund (Freak Kitchen) och han hade ett 7-helvetes fett sound

med gitarren rakt in i stärkaren, vilket visar som vanligt att gitarristen påverkar massor med liret..

Jag vart helt betagen, hur han lyckas få fram ljud/toner ur sin gura man inte trodde var möjligt 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney är minst lika feta i ljudet som Marshall..

Var på clinic och spanade in IA Eklund (Freak Kitchen) och han hade ett 7-helvetes fett sound

med gitarren rakt in i stärkaren, vilket visar som vanligt att gitarristen påverkar massor med liret..

Jag vart helt betagen, hur han lyckas få fram ljud/toner ur sin gura man inte trodde var möjligt 😊

men han har väl en jädra fet gate i fktloopen? eller mellan högtalare o stärkare?

har för mig det.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney är minst lika feta i ljudet som Marshall..

Var på clinic och spanade in IA Eklund (Freak Kitchen) och han hade ett 7-helvetes fett sound

med gitarren rakt in i stärkaren, vilket visar som vanligt att gitarristen påverkar massor med liret..

Jag vart helt betagen, hur han lyckas få fram ljud/toner ur sin gura man inte trodde var möjligt 😊

Det här klippet från en demo i Frankrike, youtube, säger allt, det hänger på gitarristen!

Han spelar genom en liten puttefnaskförstärkare av märket Gorilla, samt en billig okänd metalpedal av dödsmärke.

Alltså inte sin favorit Laney + pedaler, men visst sjutton låter det Ia ändå!

Kolla hela klippet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney är minst lika feta i ljudet som Marshall..

Var på clinic och spanade in IA Eklund (Freak Kitchen) och han hade ett 7-helvetes fett sound

med gitarren rakt in i stärkaren, vilket visar som vanligt att gitarristen påverkar massor med liret..

Jag vart helt betagen, hur han lyckas få fram ljud/toner ur sin gura man inte trodde var möjligt 😛

men han har väl en jädra fet gate i fktloopen? eller mellan högtalare o stärkare?

har för mig det.. 🙂

På cliniken var det bara en sladd mellan gura å stärkaren - gitarrliret lät helt otroligt 😛

Fotpedal hade han, men det var till switchandet av kanalerna..

Vilken rigg han har live har jag ej kollat upp, ointressant ändå när jag ej kan spela som han 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney är minst lika feta i ljudet som Marshall..

Var på clinic och spanade in IA Eklund (Freak Kitchen) och han hade ett 7-helvetes fett sound

med gitarren rakt in i stärkaren, vilket visar som vanligt att gitarristen påverkar massor med liret..

Jag vart helt betagen, hur han lyckas få fram ljud/toner ur sin gura man inte trodde var möjligt 😊

Det här klippet från en demo i Frankrike, youtube, säger allt, det hänger på gitarristen!

Han spelar genom en liten puttefnaskförstärkare av märket Gorilla, samt en billig okänd metalpedal av dödsmärke.

Alltså inte sin favorit Laney + pedaler, men visst sjutton låter det Ia ändå!

Kolla hela klippet!!

Samma typ av prylar han lirade på cliniken jag såg, visst fan e han grym på sin gura så säg 😛

Jäkla snygg Caparison Signature modell han har oxå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är STOOOOOR skillnad på JCM900 SL-X och DualReverb, kommentar till någon som hävdade att JCM900 lät plastigt. Det är säkert en DualReverb, verkar vara vanligare än SL-X. Har hört att SL-X i princip är en JCM800 med mera gain. Vad som är sant här har jag ingen aning om, men den låter bra i a f.

JCM800 är ju inte världens mest flexibla förstärkare. Man får tänka på att oavsett vad folk hävdar i intervjuer och annat, så är det väldigt vanligt att dom har en massa specialbyggda grejor. Alltså, jag vet att Eddie Van Halen säkert skulle låt som sig själv om han pluggade rätt in i min lilla övningstärkare här hemma. Men såhär såg hans rigg ut på 80-talet i a f:

Rack 1

Tillsammans med förstärkarna...

Har inget motsvarande med vare sig Mick Mars eller Slash, men det ser säkert ut på liknande sätt.

En ny JCM2000 kostar strax under 9000 kr, det är det billigaste jag har sett (Jam och Thomann tar ungefär samma). Då är det en DSL401, alltså en combo på 40W med en 12"-högtalare. Vågar nog påstå att det räcker till för det mesta upp till arena-gig, men vill man gärna ha en halvstack att släpa på blir det kanske fel 😑

Finns ju JCM2000 begagnade också. Sök på blocket och vendolin på "jcm" så får du upp en väldigt massa träffar. Vad gäller priser så är det såklart jättesvårt att säga vad saker och ting är värda. Inte minst beroende på skicket. Dessutom sätter ju många ut prylar till fantasi-priser (ibland högre en nypris på ganska nya saker), men dom lär ju aldrig få sålt dom för det. Så ett tips är ju att se på annonser som legat kvar länge, eller om man känner igen en annons som förekommer flera gånger. Då finns nog en del prututrymme... Själv skulle jag nog inte ge mer än max 6-7000 för en begagnad Marshall-topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney är minst lika feta i ljudet som Marshall..

Var på clinic och spanade in IA Eklund (Freak Kitchen) och han hade ett 7-helvetes fett sound

med gitarren rakt in i stärkaren, vilket visar som vanligt att gitarristen påverkar massor med liret..

Jag vart helt betagen, hur han lyckas få fram ljud/toner ur sin gura man inte trodde var möjligt 😊

Det här klippet från en demo i Frankrike, youtube, säger allt, det hänger på gitarristen!

Han spelar genom en liten puttefnaskförstärkare av märket Gorilla, samt en billig okänd metalpedal av dödsmärke.

Alltså inte sin favorit Laney + pedaler, men visst sjutton låter det Ia ändå!

Kolla hela klippet!!

Oj oj denna fanastiska lilla Gorilla!!

Lirade i ett band för en himla massa år sedan där vår gitarrist lirade på en sådan Gorilla, vid ett tillfälle så soundcheckade vi inför en spelning med en massa metal band och de höll på att skratta ner sig när de såg hans lilla Gorilla men typ en timme senare var det färdig skrattat och alla ville ha en liten Gorilla 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en JCM 2000 TSL 60:a på blocket för 4 800 vilket verkade som ett jättebra pris. Är det alldeles för billigt? Eller kan den fortfarande vara hel? Vad vet jag, men i alla fall så verkar den väldigt intressant. Jag har även kollat på youtube som en galning och jag måste säga att 2000:an är mest intressant hittils. Sen vad ska man ha för låda till? Ja har en ca 3 500 - 4 000 över om ja köper den där topen. Hur stor skilnad är det på en marshall 4x12 och en låda av ett annat märke? och sen finns det alla olika marshallådor (vinklade, ovinklade, 800, 900 etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

4800 låter som ett sjysst pris. Men provspela ordentligt, lyssna efter skrap, knaster och liknanden, vrid på alla rattar och sånt och se om där finns några glapp eller annat elände.

Det är väldigt stor skillnad på olika lådor. Men att säga om någon låter bättre eller sämre än någon annan är nästan omöjligt. Gitarristen i mitt band kör t ex på Peavey 5150 låda till sin Peavey XXL. Personligen tycker jag det låter sådär, trots att 5150:n brukar räknas som en riktigt välbyggd låda. Däremot provade vi en gång att koppla in den i en annan polares hemmabygge med Celestion vintage-någonting element i. En helt ny förstärkare!! Däremot har jag provat en Engl Ritchie Blackmore-topp i 5150-lådan, det låter fantastiskt.

Men köper du någon vanlig Marshall-låda kan du nog vara lugn. Det kommer att låta BRA. Se dock återigen till att syna högtalarlådan ordentligt, kolla så att det är rätt element i den, och att dom ser hela och fina ut. Och provaspela såklart.

Ska du bara ha en låda (finns egentligen ingen anledning att ha fler mer än att det ser tufft ut) så tycker jag du ska köpa en vinklad, lite bättre spridning på ljudet). Sen behöver man ju inte hänga upp sig på 4*12 heller, 2*12 duger egentligen gott, lite mindre att släpa på.

Om du har möjlighet så se om du kan provspela en ny TSL60 i en affär, så vet du ju hur det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vet exakt vilken modell det är så är det ju bara att kika på någon internet-sida och se vad där borde sitta för element. Kikar man in i lådan och ser att där sitter 3 element av en sort och 1 av något annat kan man ju också utgå från att något är ändrat 😱 Annars räcker ju egentligen öronen gott. Låter det bra så är det bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på samma sak och det var väl den egentliga anledningen till varför jag anmälde mig på studios forum.

Jag hade en Marshall Superlead Plexi-topp, modell '68 (tror jag) förut men blev tvungen att sälja den och nu är jag ute efter det "klassiska" marshallljudet i lite billigare tappning. Gärna något som låter så likt plexin som möjligt.

Jag har provspelat flertalet olika varianter av jcm 800 och jcm 900 och kommit fram till att jag kan hålla med föregående postare om att 900 låter i många fall mer transistor än vad 800 i regel gör. Vad är det för modell utav 900 man skall passa sig för? Vad är skillnaden mellan JCM och JMP (som jag också tycker låter bra)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur billigt ska det vara?

Det är väl egentligen ingen av JCM900-förstärkarna som låter som en plexi-topp. Den som låter bäst, enligt mig i a f, är den som heter SL-X. Två distkanaler, där ena gainratten går till 20... 😎 JCM900 dual reverb är för all del ingen dålig förstärkare, men hör inte till Marshalls ljusare stunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en grymt spännande tråd, låt den inte dö ut :rolleyes: Jag är också ute efter en passande marshallstack till min Gibson LP Special. Har hört mycket gott om de ni har presenterat här, men har inte riktigt haft tillfälle att prova dem med bra volym..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur billigt ska det vara?

Det är väl egentligen ingen av JCM900-förstärkarna som låter som en plexi-topp. Den som låter bäst, enligt mig i a f, är den som heter SL-X. Två distkanaler, där ena gainratten går till 20... :rolleyes: JCM900 dual reverb är för all del ingen dålig förstärkare, men hör inte till Marshalls ljusare stunder.

Jag har väl egentligen ca 10 000 att lägga ut på ett riktigt bra gitarrljud, men lägger gärna mindre. Jag är ganska öppen för förslag. Jag har ett par 900 på kroken nu, men ifall det är dual reverb är jag nog inte så sugen. Att döma utav recensioner jag läst utav 800 så har den precis det jag vill så det lutar mest ditåt ändå!

Det är grymt svårt detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta hårdrockare som kör med JCM800 använder mig veterligen någon form av boost för att få mer gain. Om man sen föredrar en ren boost, treble boost eller någon form av dist/OD-pedal är upp till var och än. Finns framgångsrika användare med alla varianter kan man nog säga 🙂

Tycker annars att det är lite förenklat att säga "JCM800 är bättre än 900". Ungefär som att säga att "En strata är bättre än en telecaster". Det är ju skillnader, men om det sen är bättre eller sämre beror ju på vad användaren har för ljudideal och behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i alla fall testat och lyssnat och även känt och kommit fram till att jag tycker bäst om JCM 2000:an, bra möjligheter för inställningar osv, inte jättedyr och TSL:n har 3 kanaler, så man kan snabbt från clean, till dist, till mer dist

Vad kostar 2000:an då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...