Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag anvÀnder mig just nu av ett ESI WamiRack 192L som jag Àr helnöjd med. Men jag vill uppgradera till lite fler Mic Preampar, just nu har jag 4 st.

Jag var inne lite pÄ en M-Audio Octane förut, men dÄ mÄste jag skaffa mig ett kort med en ADAT-ingÄng först.

Nu sÄg jag ProSonus FireWire-kort Firepod i den senaste Studio-tidningen och undrar hur jag vet om detta kort gÄr att köra tillsammans med mitt ljudkort.

Mitt ESI-ljudkort behöver en separat IRQ för att fungera iaf.

Redigerat av Troxy
  • 4 mĂ„nader senare...
Annons
Postat (redigerat)

LÀste lite pÄ nÀtet om kortet samt lyssnade pÄ en inspelning som skulle vara gjord med detta kort och blev lite imponerad. Men jag tÀnkte höra on nÄgon har anvÀnt kortet i praktiken och vad den isÄfall tyckte om det?

Jag Àr ute efter ett stabilt firewirekort med 8 kanaler och funderar frÀmst pÄ detta eller motu 828 mk 2...

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
haiko (oregistrerad)
Postat

jag har firepoden sen nagra manader. Àr nöjd med den. fördelen med firepoden Àr att den har 8 micpreamps, motu har bara 2 (rÀtta mig om jag har fel!), det betyder att du inte behöver micpreamps eller mixerbord för att spela in. jag har inte provat motu sjÀlv sa jag kan inte sÀga ngt om det. det enda som Àr en begrÀnsning med presonus-kortet Àr att alla rattar (gainen, master volume) Àr stegvisa. eftersom det finns 40 steg mellan min och max har jag aldrig kÀnt att har varit tvungen att kompromissa.

en annan bra sak med firepod Àr att om du lÀgger palÀgg kan du med en ratt justera balans mellan playback och input.

jag tycker den Àr prisvÀrd, later bra och Àr lÀttanvÀnd (men jag har som sagt inte provat motu 828 mk II. om du inte har ngt inspelningsprogram redan sa far du cubase LE som duger bra för det mesta, men har inte lika mkt plugin-effekter som sx.

vad ska du anvÀnda kortet till och vad har du för dator?

Postat

Tack för svaret. Jag skall anvÀnda det till inspelning bÄde i studion och live, skall köra med en laptop pc (P4) ihop med Cubase SX3. Vill ha ett ljudkort som Àr stabilt och lÄter bra och vad jag förstod pÄ ditt svar sÄ lever firepoden upp till de kraven, sÄ det lutar vÀl Ät att man skaffar ett sÄnt kort...

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

VÀcker upp en gammal trÄd...

Har lÀst lite om kortet och det verkar som att det Àr ett höjdar kort.

MEN hur fungerar kortet i praktiken (som fredde 30 sa).

Hur Àr latencyn?

Eller ska man satsa pÄ ett firewire-kort med dsp stöd?

Mvh Erik

Postat

Latencyn Àr ok. Jag testade detta samtidigt som jag testade RME Fireface och latencyn var ungefÀr densamma pÄ bÄda korten. Fireface Àr mer flexibelt, men Firepod Àr helt klart prisvÀrt. Preamparna lÄter bÀttre Àn Motu 828 MKII.

Jag köpte Fireface och jag tycker att det Àr vÀrt de extra pengarna.

Om du har mac och vill ha dsp sÄ skulle jag köpa Metric Halo Mobile I/O.

Postat
fördelen med firepoden Àr att den har 8 micpreamps, motu har bara 2

Kan Ă€ven ses som en nackdel om man inte behöver 8st.....detta innebĂ€r ju att de lĂ€gger krut pĂ„ preamps...detta krut mĂ„ste ju tas frĂ„n nĂ„got annat dĂ€r de dĂ„ mĂ„ste hĂ„lla nere priset, vilket ofta medför att nĂ„got annat i enheten kanske Ă€r mindre bra....!? bra att ha i Ă„tanke, sĂ„ man inte rusar ivĂ€g och köper den med 8preamps, nĂ€r man kanske inte behvöer mer Ă€n 2.... 😉

Postat

Jag sitter och tvekar pÄ tvÄ saker!

1: Jag ska anvÀnda Firepoden till min stationÀra dator (PC) och funderar pÄ om det Àr en bra idé att skaffa ett firewire kort nÀr man kan fÄ bÀttre prestanda i ett pci kort?

Men jag vill ha möjligheten att anvÀnda firepoden till en laptop i framtiden.

2: FörmĂ„gan att expandera till mer kanaler. Förr eller senare kommer jag vilja ha mer kanalingĂ„ngar. Och för att fĂ„ det MÅSTE jag köpa en Firepod eller firebox. Fördelen vore om det fanns en optiska (adat) i/o, som hade förenklat möjligheten till fler kanaler med en alesis AI-3.

Kanske motu 828 mkII vore ett bÀttre alternativ, vad vet jag...

Mvh Erik

Postat
Jag sitter och tvekar pÄ tvÄ saker!

1: Jag ska anvÀnda Firepoden till min stationÀra dator (PC) och funderar pÄ om det Àr en bra idé att skaffa ett firewire kort nÀr man kan fÄ bÀttre prestanda i ett pci kort?

Men jag vill ha möjligheten att anvÀnda firepoden till en laptop i framtiden.

2: FörmĂ„gan att expandera till mer kanaler. Förr eller senare kommer jag vilja ha mer kanalingĂ„ngar. Och för att fĂ„ det MÅSTE jag köpa en Firepod eller firebox. Fördelen vore om det fanns en optiska (adat) i/o, som hade förenklat möjligheten till fler kanaler med en alesis AI-3.

Kanske motu 828 mkII vore ett bÀttre alternativ, vad vet jag...

Mvh Erik

1. Om du ska anvÀnda ljudkortet till en laptor ska du ju ha ett Firewirekort.

2. Presonus kommer att gÄ att koppla i serie för upp till 16 kanaler in. Dock har de inte slÀppt mjukvara som stödjer detta Àn.

Du skulle kunna övervÀga RME Fireface 800 som har 10 analoga in, 2 adat in/utm Spdif osv. En hel massa ingÄngar helt enkelt...

• 4 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Àr det nÄn som har en firepod? skulle gÀrna villja veta om det Àr ett bra köp, eller om det finns bÀttre alternativ med 8 micpreamps.

tack

Redigerat av Olsberg
  • 3 veckor senare...
Postat

trots att jag har problem just nu med synk oljud i datorn (dÄ jag inte tror har med ljudkortet att göra dÄ det tickade klockrent och innan min hÄrddiskkrasch nyligen) sÄ kan jag verkligen rekommendera det!

NÀr jag fick hem min FirePod i somras sÄ var jag igÄng pÄ 5 minuter, faktiskt!!!

Å fram till jag bytte hĂ„rddisk Ă„ det nu sĂ„ har allt funkat perfekt! 😠

Otroligt smidigt med alla funktioner i det.. rekommenderas! 😏

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Jag fick sjÀlv min firepod nu idag.

Har inte hunnit med att installera den.

Men har tÀnkt sÀtta mig ned ihelgen dÄ jag har gÄtt om tid och fÄ ordning pÄ allt.

SĂ„ jag hoppas sjĂ€lv pĂ„ att den kommer att fungera klockrent 🙂

Postat
men varför har inte ett kort för 7000 adat ? 😛

adat?

Menar du adat lightpipe anslutning?

Fourplay (oregistrerad)
Postat
Hazard Postat den 24 October 2005, 17:51

Fourplay :

SĂ„, hur gick det?

Jag har Ànnu inte hunnit med att utforska sÄ mycket.

Och eftersom att jag saknar tidigare kunskap om annat sÄ har jag inte sÄ mycket att jÀmföra med heller. Men jag tror defenitivt att jag kommer vara nöjd med den, det Àr jag nu och har inte Ängrat mig.

Men jag har inget konkret att komma med om Äsikter Ànnu, det tar ett tag att hinna lÀra sig, men jag kan komma att kommentera vid nÄgot senare tillfÀlle.

• 1 Ă„r senare...
Plancka (oregistrerad)
Postat

Funderar pÄ att inhandla en firepod....

Finns det inget dÄligt att sÀga om den? NÄn hake mÄste det ju finnas, eller?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Är ocksĂ„ vĂ€ldigt intresserad av det kortet. Finns ju för under 5 lax pĂ„ Thomann, sĂ„ varför tveka egentligen? 😠

SÀger som skribenten ovan.. Det mÄste finnas nÄgon hake..?

AlltsÄ - nÄgon som kan uttala sig om Presonus Firepod?

Redigerat av gsol
  • 2 veckor senare...
Postat

Köpte en Firepod i helgen och Àr vÀldigt nöjd hittils. Har inte hunnit testa den utförligt, men har gjort en enkel testinspelning pÄ fyra kanaler som lÀt helt ok (xy-mickad nylongitarr, sÄng och elbas direkt in i instrumentingÄngen). Med lite slipning pÄ mickplaceringen blir det nog riktigt bra.

Har inte sÄ mycket erfarenhet av "proffs"-ljudkort, men mickförstÀrkarna brusade vÀldigt lite (knappt hörbart) och lÀt bra (neutralt) vad jag kan avgöra. Skall eventuellt köra lite RMAA-tester om jag fÄr tummen ur. Basen lÀt vÀl inte sÄ roligt genom instrumentingÄngen, lite vÀl knorrigt för min smak, men jag tror det beror mer pÄ basen (warwick corvette standard) Àn pÄ ingÄngen, den har lite speciellt ljud som nog inte Àr sÄ lÀmpligt att linea. Skall testa med DI-utgÄngen frÄn min topp (laney 150) och jÀmföra.

Om nÄgon undrar funkar firepoden bra att köra i Linux, fast det krÀvs en del meck (Ätminstone i debian). Har ungefÀr 2ms latency i Linux nu (med lite kerneltrixande), men det gÄr kanske att fÄ ner lite till - skall fippla lite med realtidsproriteringarna för freebob/jack/firewire. I Windows hade jag vÀl ungefÀr 6 ms, men dÄ har jag inte optimerat min installation för ljudbruk, sÄ det gÄr nog att komma ner en hel del dÀr ocksÄ.

Vad gÀller den fysiska kvaliten Àr den mycket bra, neutrik-don pÄ fronten och stabila tele-jack bak. Det enda jag kan anmÀrka pÄ Àr att pottarna inte sitter fast i fronten (gungar lite) och att firewire-jacken sticker ut onödigt lÄngt, men det kÀnns som petitesser. PÄ det hela taget kÀnns det som att man fÄr mycket för pengarna. Funderade egentligen pÄ att köpa ett terratec phase x24, men 4 gÄnger sÄ mÄnga preamps för drygt 1,5 gÄnger pengarna kÀndes svÄrt att motstÄ. Har inte Ängrat mig Àn...

/Andreas

Postat

Är det nĂ„gon av er firepodanvĂ€ndare som ocksĂ„ Ă€r macanvĂ€ndare? I sĂ„ fall, fungerar volymkontrollen i os x för er? AlltsĂ„ om ni trycker pĂ„ volymknapparna pĂ„ tangentbordet eller drar i regeln vid högtalarsymbolen uppe i högra hörnet vid klockan?

Jag har haft 2 firepodar och det har fungerat bra fram till att de anvĂ€nds pĂ„ PC. Presonus support sĂ€ger att dom inte har nĂ„got svar pĂ„ varför det fungerat...😳

Postat
Om nÄgon undrar funkar firepoden bra att köra i Linux, fast det krÀvs en del meck (Ätminstone i debian).

Är alla mjukvarukontroller tillgĂ€ngliga, eller Ă€r det nĂ„got som fattas i Linux jĂ€mfört med Windows? Jag Ă€r vĂ€ldigt intresserad av en Firepod, eller Firebox, men en förutsĂ€ttning Ă€r ju att man inte ska behöva boota Windows för att sĂ€tta in-nivĂ„er eller liknande.

Detta Ă€r vĂ€l lite OT, men vi kan ju flytta diskussionen till Linuxforumet om du vill utveckla lite. Det hade iaf varit trevligt för mig personligen. 😠

Postat (redigerat)

Visst jag kan utveckla lite, startar en "Firpod i Linux"-trÄd strax. Skall boota om i windows först och kika lite nÀrmare pÄ windows-drivrutinen oxÄ, har inte kollat sÄ noga pÄ den. Kanske skall tillÀga att jag stött pÄ lite problem i Linux (mer specifikt krÄnglar Jack lite), men detaljerna kan jag ta i den andra trÄden.

edit:stavning

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat (redigerat)

har sett att nÄgra hÀr har sÄdana, och ni verkar rÀtt nöjda. Àr lite sugen pÄ det, alla recensioner jag lÀser lovar guld och gröna skogar, medans nÄgra fÄ köpare sÀger att det Àr skrÀp. nÄgon som har nÄgon erfarenhet av att det strular mycket? den Àr tÀnkt att anvÀndas i cubase sx3 i windows xp miljö.

jag Ă€r Ă€ven lite nyfiken pĂ„ hur den funkar utanför produktion, jag har nĂ„gra vĂ€nner som har tex problem med mbox2 i xp att fĂ„ den att funka bra för vanlig audio utanför tex cubase. lĂ€ste i studio nĂ„tt om att med gamla mbox drivisarna var man tvungen att ha 2 ljudkort för att kunna köra tex skype eller nĂ„got. dubbla ljudkort Ă€r jag inte sĂ„ sugen pĂ„ att köra i onödan, vill att allt ska funka 🙂

(macÀgarna har aldrig problem, blir nog en mac nÀsta datorköp...)

Redigerat av Olsberg
Postat

Firepod Àr absolut prisvÀrd (speciellt nu nÀr den kostar 5500:-)

Det finns förstÄs bÀttre men dÄ fÄr du pynta lite mer...

FireFace800 Àr ocksÄ "prisvÀrd" för 13000:-...

• 5 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Tjena!

Jag Àr pÄ jakt efter ett nytt ljudkort. Jag har tÀnk att ta steget in i trumminspelningsvÀrlden. SÄ Àr det hÀr ljudkortet ett bra val för det? Jag har hört mycket gott om det. MEN! NÀr jag satt och tÀnkte sÄ kom jag pÄ att Studio slÀppt en ljudkortsguide för inte allt sÄ lÀnge sen. SÄ jag letade upp det gamla nummret, Mars 07 som det visade sig vara. Och jag började blÀddra ihopp om att studio skulle ha testat kortet nÄgongÄng. Men det hade dom inte.

Men Fireboxen hade, och den ska vara lillebror till denna? Och pĂ„ den stĂ„r det "inte ljudkvalitĂ© i toppklass". Jag kan ju tolka det hĂ€r helt fel, men det lĂ„ter ju inte alls sĂ„ lockande. Även om jag förstĂ„r att det inte blir miljonstudioklass-kvalitĂ©.. Och det Ă€r ju inte ens samma ljudkort men jag har lĂ€st att det ska vara i grunden samma.. SĂ„ hur bra Ă€r ljudkvalitĂ©n pĂ„ Firepoden?

Egentligen sĂ„ Ă€r jag inte sĂ„ krĂ€sen men jag vill ju helst att det ska bli lite bĂ€ttre Ă€n min nuvarande lineup (Audiophile 2496, VTB-1). Och som sagt kan jag ju tolka texten helt fel och allting som jag brukar göra 😉 Men det Ă€r bĂ€ttre att vara för försiktig :rolleyes:

Och jag har alltid undrat vad som Ă€r haken med ljudkortet, för det Ă€r ju grymt billigt 😆

Redigerat av Olsberg
drloop (oregistrerad)
Postat

VTB-1 lÀr lÄta bÀttre som Preamp Àn firepoddens inbyggda. Och den kan du fortsÀtta att anvÀnda.

Men det Àr ju fantastiskt mÄnga kanaler med mickpreamp och ljudkort och program och annat för nÀstan ingenting...

Jag har inte provat kortet, men jag tycker det verkar prisvÀrt.

Öppet köp kanske Ă€r en bra idĂ© sĂ„ du kan testa det?

Postat
VTB-1 lÀr lÄta bÀttre som Preamp Àn firepoddens inbyggda. Och den kan du fortsÀtta att anvÀnda.

Men det Àr ju fantastiskt mÄnga kanaler med mickpreamp och ljudkort och program och annat för nÀstan ingenting...

Jag har inte provat kortet, men jag tycker det verkar prisvÀrt.

Öppet köp kanske Ă€r en bra idĂ© sĂ„ du kan testa det?

VTB-1an har jag inga planer pÄ att göra mig av med. och öppet köp lÄter ju vettigt. Fast jag har tÀnkt bestÀlla pÄ thomann om det blir nÄt. Dom har vÀl inte öppetköp kan jag tÀnka mig?

Finns det nĂ„gon hĂ€r som anvĂ€nder kortet och kan tycka till lite? 😉

Postat

jag anvÀnder kortet och Àr hel nöjd.. har vissa midi problem, men inte av större betydelse.. och det beror sÀkert inte pÄ kortet utan det i kombination med min dator osv.. nÄn hake med kortet Àr det nog inte, inte vad jag mÀrkt iaf. man fÄr ju vad man betalar för.. köper man ett lika dyrt kort med halva antalet preamps sÄ e det klart att i de flesta fall Àr de bÀttre.. men jÀmfört med ett motu travel t.ex sÄ kan inte jag höra nÄgon som helst skillnad.. men jag lÀste pÄ nÄtt forum att presonus preamps var nÄgot mer bas fattiga Àn motu:s.. men det Àr knappast hörbart om man inte Àr vÀldigt duktig..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.