Jump to content
Annons

lågpass/higpass filter till combinatorn eller..dylik


ronnybengt

Recommended Posts

Hej jag undrar om någon känner till ett sådant filter??

Ett filter som liknas freq filtret på Dr rex tex..så man kan cutta bort hög resp låga frkvenser..??

Kan inte riktigt hitta det jag letar efter i fabriksljuden/effekterna till combinatorn

Filtret används för filter svep , tex i början av låtar..??

Jag kan ha missat filtret i fabriksljuden i så fall kan ni väl pointa mig dit??

tack

Noobish but not scared 🙂 ..hehe

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej jag undrar om någon känner till ett sådant filter??

Ett filter som liknas freq filtret på Dr rex tex..så man kan cutta bort hög resp låga frkvenser..??

Kan inte riktigt hitta det jag letar efter i fabriksljuden/effekterna till combinatorn

Filtret används för filter svep , tex i början av låtar..??

Jag kan ha missat filtret i fabriksljuden i så fall kan ni väl pointa mig dit??

tack

Noobish but not scared 😉 ..hehe

R

Combinatorn är huvudsakligen en behållare för olika enheter, med kontroller som går att styra till valfri kontroll i enheter som ligger i Cominatorn. Vad kontrollerna i Combinatorn klarar av är alltså beroende av vilka enheter som ligger i den.

ECF-42 är en enhet med låg- och bandpassfilter, som du kan lägga i en Combinator. Annars har ju både Malström och Thor audio input som du kan köra signalen genom om du vill använda filtren i dem. Sen är det bara att styra Combinatorns rattar till valfri kotroll i Malström eller Thor. Plättlätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag undrar om någon känner till ett sådant filter??

Ett filter som liknas freq filtret på Dr rex tex..så man kan cutta bort hög resp låga frkvenser..??

Kan inte riktigt hitta det jag letar efter i fabriksljuden/effekterna till combinatorn

Filtret används för filter svep , tex i början av låtar..??

Jag kan ha missat filtret i fabriksljuden i så fall kan ni väl pointa mig dit??

tack

Noobish but not scared 😆 ..hehe

R

Combinatorn är huvudsakligen en behållare för olika enheter, med kontroller som går att styra till valfri kontroll i enheter som ligger i Cominatorn. Vad kontrollerna i Combinatorn klarar av är alltså beroende av vilka enheter som ligger i den.

ECF-42 är en enhet med låg- och bandpassfilter, som du kan lägga i en Combinator. Annars har ju både Malström och Thor audio input som du kan köra signalen genom om du vill använda filtren i dem. Sen är det bara att styra Combinatorns rattar till valfri kotroll i Malström eller Thor. Plättlätt!

Tack assar...jag får hacka lite mer....tack för "guiding me in the right direction!! 🙂 "

...om jag ska köra tex NNXT genom malströmen......kopplar jag NNXT OUT till audio input malström..och sedan MAlström output till mixern ??? eller hur....

R

Redigerat av ronnybengt
Link to comment
Dela på andra sajter

...om jag ska köra tex NNXT genom malströmen......kopplar jag NNXT OUT till audio input malström..och sedan MAlström output till mixern ??? eller hur....

Stämmer.

Var aldrig rädd för att testa kopplingar och experimentera vilt. Reason är mjukvara, som säger till om man försöker göra en koppling mellan funktioner som inte lirar, till skillnad mot hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, inte alltid - ibland får man ju ett "pwoeeeoeeooeooooookrrrschhh!" ur högtalarna också... 🙂

Som du kanske märkt saknas det högpassfilter som kan ta externa signaler. Detta går dock att ta sig runt, antingen med en Stereo Imager, som dock saknar resonans, eller med lite pilligt kablande som här -> http://www.propellerheads.se/home/discover...;article=part12

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason 4 har minsann högpassfilter. Dessutom rejält bättre filter än i 3:an.

Med Thor som effektmodul är det bara att koppla t ex modulen Filter 3 som inserteffekt. In till Audio In 1/2 och tillbaka ut på Out 1/2.

Ladda hem min färdiga Thor-preset och styr filtret med rotary 1 och gain med rotary 2.

http://download.yousendit.com/2DA303C2043C4C4C

Linus HP-filter.thor (868 Bytes)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, inte alltid - ibland får man ju ett "pwoeeeoeeooeooooookrrrschhh!" ur högtalarna också... 🙂

Det beror i så fall på att signalkedjan genererar det ljudet, inte på att den skulle vara "fel".

Man kanske vill ha ett "pwoeeeoeeooeooooookrrrschhh!" och då är det ju bra att man kan skapa ett! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, fast jag skulle nog säga att saker som att patcha returen på send 1 till kanal 1 på mixern och dra upp send 1-ratten på kanal 1 är om inte fel så åtminstone dumt. (och för guds skull prova inte detta hemma)

Håller med, det kanske man inte vill göra.

En synt med rundgång ... vad kommer härnäst? Att tända eld på programmet och banka det i golvet under en livespelning, a'la Jimi Syntrix ...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason 4 har minsann högpassfilter. Dessutom rejält bättre filter än i 3:an.

Med Thor som effektmodul är det bara att koppla t ex modulen Filter 3 som inserteffekt. In till Audio In 1/2 och tillbaka ut på Out 1/2.

Ladda hem min färdiga Thor-preset och styr filtret med rotary 1 och gain med rotary 2.

http://download.yousendit.com/2DA303C2043C4C4C

Linus HP-filter.thor (868 Bytes)

..Linus + övriga 😊😉🙁

supa tnx

Link to comment
Dela på andra sajter

men vilka hög & lågpass filter är att rekomendera till vst miljö?

jag har waves diamond installerat & känner mig relativt säker på att jag redan borde ha sådana filter..men hittar dem inte..

Lite offtopic men ändå...

Öppna valfri av Waves olika EQ-pluggar? Här är en bild på Q10.

wavesQ10ParagraphicEQ.jpg

Under Type väljer du filtertyp. Välj Lowpass eller Highpass...

Tyvärr har du inte tillgång till filterresonans utan sätter bara skärningsfrekvens för filtren.

Är du ute efter ett tufft filter för att kunna göra snygga svep rekommenderar jag istället Fabfilter Simplon.

screenshot_simplon_full.jpg

EDIT: Ändrade till en lämpligare skärmdump av Q10.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...