Jump to content
Annons

kapten Stofil vs hiphopkritik


Egghuvud

Recommended Posts

Okej! Det skall villigt erkännas att jag inte lyssnar så fantastiskt mycket på hiphop/rap musik. Jag fastnade nog för en tio år sedan med Dream warriors, Tidiga Snoop dog, Ice-T, Public enemy och lite sådant. Jag är nog mer av ett pop och rocksnöre, så nu är det sagt!

När jag tittar på avdelningen för Soul/rn´b/funk och hiphop, under låtkritik så känner jag mig helt blank. Det är visserligen lite kul att lyssna på låtarna, men jag har inte en aning om vad jag skall säga för något (så jag håller klokt nog käften).

Jag verkar inte vara helt ensam heller. Det är väldigt lite kritik där och den kritik som ges förefaller inte vara så konstruktiv ur mitt perspektiv. Saker sägs som t e x: Flowet är bra, attidtyden är bra, mycket multies osv. Själva musiken förefaller inte vara så viktig. Beatsen är det sällan någon som säger något om. Det är kul att lära sig nya saker tycker jag , så ni får inte tro att jag har någon ambition att komma med konstruktiv kritik, jag lyssnar nog för lite och är inte förtrogen med genren i så stor utsträckning att jag kan tillföra så mycket, men som sagt det skulle vara kul att fatta lite mer av vad man eftersträvar?

Min fråga är nu såhär. Hur ger man konstruktiv kritik på rap/hiphop? (Observera att jag inte är ironisk jag vill verkligen veta) Vilka kriterier avgör o det är bra eller dåligt? Är musiken/beatsen viktiga, (det har jag alltid trott) eller är det i huvudsak budskapet/texterna och fraseringen/flowet som är det viktiga?

(Ett lite filosofiskt perspektiv (som kan vara helt galet) skulle kunna vara att det fortfarande är en ganska esoterisk musik. natingen är man inne i det och då fattar man vad som är bra eller inte eller så är man inte inne i det och bör hålla käften. Samtidigt så tänker man att det ju verkligen är en genre som föärgar av sig på andra, kanske i mindre utsträckning idag än för tio år sedan då varje sitcom med självaktning skulle ha minst en tant i sjuttioårsåldern som rappade)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla på engelska wikipedia, de har en bra artikel om rapping. Läs särskilt delen om skrivande och framförande, då lär du dig ungefär hur du ska bedöma rapdelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rapping

Beatsen är naturligtvis viktiga, men de flesta som lyssnar på hiphop brukar inte spekulera särskilt mycket kring beatsen (förutom då dem som gör beats själva), utan det brukar mesta vara något i stil med "grymt beat" 😄

Du kan bedöma beats såsom du bedömer annan musik, men fokus ligger på sväng och "tryck". För lite lugnare beats kan du fokusera mer på melodi. Om beatet är baserat på samples så kan du även se till det samplade originalet och se hur pass innovativt samplingen är använd.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag gör en del hiphop-beats.

Konstruktiv kritik när det gäller beats skulle jag säga är dels att kritisera hur väl det är producerat rent ljudmässigt t ex om basen krockar med kaggen, hur trummorna är komprimerade för att skapa tryck. Sen så är det rytmiska viktigt, dels i form av t ex trummor och andra instrument som skapar polyrytmik och dels i form av "häng". Att skapa och experimentera med häng är en viktig del av beatskapandet och det är ofta en grej som skiljer medelmåttiga producenter från duktiga. Här är en beat making-film där du kan se lite om häng i hiphopbeats:

Sen är ljudvalen intressanta också, dels på ett traditionellt sätt med att fylla ut olika frekvensområden, men också genom att skapa ett visst sound. För att göra det enkelt kan man säga att det finns två typer av beats, elektroniska med mycket synthljud och organiska med mer traditionella instrument. När det gäller de elektroniska beatsen så kan de bedömas ungefär som annan elektronisk musik, medan det för de organiska beatsen ofta gäller att skapa en viss smutsighet i soundet, att få det att låta analogt. Kritik mot de elektroniska beatsen kan vara t ex att ljudvalet är för tunt, medan kritik av de organiska kan vara att det låter för rent eller för stelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag gör en del hiphop-beats.

Konstruktiv kritik när det gäller beats skulle jag säga är dels att kritisera hur väl det är producerat rent ljudmässigt t ex om basen krockar med kaggen, hur trummorna är komprimerade för att skapa tryck. Sen så är det rytmiska viktigt, dels i form av t ex trummor och andra instrument som skapar polyrytmik och dels i form av "häng". Att skapa och experimentera med häng är en viktig del av beatskapandet och det är ofta en grej som skiljer medelmåttiga producenter från duktiga. Här är en beat making-film där du kan se lite om häng i hiphopbeats:

Sen är ljudvalen intressanta också, dels på ett traditionellt sätt med att fylla ut olika frekvensområden, men också genom att skapa ett visst sound. För att göra det enkelt kan man säga att det finns två typer av beats, elektroniska med mycket synthljud och organiska med mer traditionella instrument. När det gäller de elektroniska beatsen så kan de bedömas ungefär som annan elektronisk musik, medan det för de organiska beatsen ofta gäller att skapa en viss smutsighet i soundet, att få det att låta analogt. Kritik mot de elektroniska beatsen kan vara t ex att ljudvalet är för tunt, medan kritik av de organiska kan vara att det låter för rent eller för stelt.

Du låter vettig tycker jag och jag förstår vad du menar. En del av min fråga var ju också vilken typ av kritik som ges här på forumet. Jag kåänner inte igen de saker du pekar på.

Vad säger ni andra? Finns det inga fler äkta skallar som är nere med Venga Boys?

(....ja ja jag vet jag har snott den av Rocky men den är kul ändå) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...