Jump to content
Annons

Gitarrpluggar eller Pod ?


Burnie

Recommended Posts

Hej alla kloka studiotekniker!! 🙂

Vad Àr egentligen bÀst att anvÀnda i inspelningssammanhang, gitarrpluggar typ Amplitube eller helt enkelt anvÀnda en Pod line6, vad Àr det för skillnad ??

tacksam för svar

Björn

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej Björn

Jag tror det Àr en vÀldigt personlig sak om man vill ha pod eller plugg. Personligen sÄ har jag aldrig gillar de pluggar som har funnits sÀrskilt mycket, men digidesigns nya eleven blev jag faktiskt lite smÄkÀr i. KÀndes för första gÄngen som jag spelade genom en gitarrförstÀrkare nÀr jag spelade genom pluggen. Den finns ju som gratisdemo pÄ http://www.digidesign.com sÄ att du kan testa den. Jag har Àven anvÀnt pod 2.0 pÄ en produktion, men det var enbart för att just det ljudet jag var ute efter fann jag i podden. Det kanske inte gör dig sÄ mycket klokare, men mitt förslag Àr att testa lite demoversioner av gitarrpluggar och sedan kanske fÄ tag i en pod och fÄ pröva pÄ den ocksÄ. Personligen sÄ kommer jag nÀr jag gjort andra inköp ha bÄde eleven-pluggen samt podxt pro i min studio. Sen har jag naturligtvis en vanlig gitarrförstÀrkare som jag mickar upp nÀr varken plugg eller pod rÀcker till. Med ordet rÀcker till Àr att jag hör ett sound i huvudet, och jag anvÀnder de verktyg jag behöver för att komma dit. dvs. ibland pod, ibland plugg, ibland gitarrförstÀrkare och ibland alla tre. Nu babbarl jag massor och gör dig sÀkert bara mer förvirrad. Mitt tips. TESTA DEMO och TESTA EN POD.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

som föregÄende, alla tycker olika. BÄde m.a.p ljudet och arbetssÀttet. Se följande lÀnk för jÀmförelse (och blindtest) av ljud mellan riktig stÀrkare, pod och plugg: http://forum.midiaddict.com/viewtopic.php?...ening+challenge

Du frÄgar efter skillnaden. För pluggarna sÄ finns det en del bra freeware och bÄde native och amplitube har demos att ladda ner att testa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hÄller med Dr Hans helt dÀr. Plus att om du har ett gitarrljud som du gillar nÀr du spelar live (vilkket jag har) vill man ju oftast ha det Àven nÀr man spelar in och dÄ gÀller det ju i och för sig nÄtt annat Àn det du frÄgade om. Hoppas att det kan hjÀlpa i alla fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan informera om nÄt som mÄnga inte verkar veta.

Line6 finns ju faktiskt som vst-plugg numer. SÄ man kan ju ha en podxt eller nÄt och skaffa pluggen sÄ Àr man helgarderad. Det Àr ju Àndock prima att kunna Àndra ljud Àven efter att man spelat in

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även om jag hade tokmycket pengar att spendera sĂ„ hade jag Ă€ndĂ„ valt hĂ„rdvaran.

I mitt fall en pod xt bean + floorboard (snart uppgradering till en ny x3) som Àr betydligt mer flexibel Àn en plugg.

Vox tonelab Àr ett annat bra alternativ eller det mycket dyrare Axe-fx.

Det som jag tycker i vissa fall lÄter bÀttre pÄ plugg Àr t.ex revalver kabinetten.

Men jag har Ànnu inte sett en produkt som skulle fÄ mig att byta.

Dock finns det de som har fÄtt fina resultat med anvÀndandet av t.ex bÄde en pod i kombination med en plugg dÀr endast kabinettet anvÀnds.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även om jag hade tokmycket pengar att spendera sĂ„ hade jag Ă€ndĂ„ valt hĂ„rdvaran.

I mitt fall en pod xt bean + floorboard (snart uppgradering till en ny x3) som Àr betydligt mer flexibel Àn en plugg.

Vox tonelab Àr ett annat bra alternativ eller det mycket dyrare Axe-fx.

Det som jag tycker i vissa fall lÄter bÀttre pÄ plugg Àr t.ex revalver kabinetten.

AlltsÄ det som krÀver mest datorkraft. En pod anvÀnder konvolerande (eller vad det heter) berÀkningar,

men i datorvÀrlden sÄ uppdateras allt sÄ fort sÄ mjukvaran fÄr sjÀlvklart alltid ett försprÄng i utvecklingen.

En mjukvara kan krÀma sÄ mycket mer ur en maxad dator,

men jag har Ànnu inte sett en produkt som skulle fÄ mig att byta.

Dock finns det de som har fÄtt fina resultat med anvÀndandet av t.ex bÄde en pod i kombination med en plugg dÀr endast kabinettet anvÀnds.

Well, sÄvitt jag kan höra sÄ Àr det ju ingen skillnad mellan pod och pluginen. Om man anvÀnder samma patch sÄ lÄter det ju identiskt. DÀremot kan du ju Àndra hur mycket du vill efter att du spelat in. Dessutom finns ju direct tone ocksÄ, sÄ du kan spela med rÀtt ljud utan latency och skicka vidare en oprocessad signal till inspelningsprogrammet, sÄ slipper man spela genom cubase, eller nÄt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo digidesigns eleven verkar vara bra men i mitt fall blir det att köpa en ny VOX Tonelab igen, jag bytte min mot ett UAD-1 kort men har saknat Voxen och nu Àr de ju Àven snorbilliga pÄ Börsen sÄ det blir inköp snart!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har lyssnat pÄ eleven... och gjort olika tester pÄ nÀtet, och anvÀnt Guitar Rig 3 för mina inspelningar...

och jag Àr mer och mer övertygad om att riktiga förstÀrkare mickade med bra micar lÄter bÀst...

nu blir nog alla sura hÀr... men ingen av de frÀmsta gitarristerna anvÀnder plug ins eller pod...

the real thing, dude...

fortfarande det bÀsta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

men ingen av de frÀmsta gitarristerna anvÀnder plug ins eller pod...

Jag sÀger inte emot dig pÄ nÄtt sÀtt hÀr, men vilka gitarrister menar du som du absolut vet inte har anvÀnt en plugg eller pod pÄ sin produktion i nÄtt avseende? NÀr det gÀller plugg, pod eller riktig förstÀrkare sÄ stÄr jag fortfarande fast vid att det helt handlar om vilket ljud du vill ha i din produktion som avgör valet för mig iaf.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

men ingen av de frÀmsta gitarristerna anvÀnder plug ins eller pod...

Jag sÀger inte emot dig pÄ nÄtt sÀtt hÀr, men vilka gitarrister menar du som du absolut vet inte har anvÀnt en plugg eller pod pÄ sin produktion i nÄtt avseende? NÀr det gÀller plugg, pod eller riktig förstÀrkare sÄ stÄr jag fortfarande fast vid att det helt handlar om vilket ljud du vill ha i din produktion som avgör valet för mig iaf.

MVH

Anders

HÄller till 110% med Anders. Precis som med allting annat handlar det om vilket sound du Àr ute efter, och hur mycket du vill kompromissa för att nÄ dit.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Se följande lÀnk för jÀmförelse (och blindtest) av ljud mellan riktig stÀrkare, pod och plugg: http://forum.midiaddict.com/viewtopic.php?...ening+challenge

Intressant, men Àven en smula tillrÀttalagt.

Gissade att A var "riktiga riggen" och PODen pÄ B.

Satte dock pluggen som C rÀtt.

Vet inte om jag gör fel nĂ€r jag rattar och jĂ€mför men har aldrig riktigt lyckats fĂ„ det dynamikomfĂ„ng och "punch" jag önskar ur effektprocessorer och pluggar jĂ€mfört med min gamla knastriga Marshallcombo. Det blir liksom platt och livlöst. Dessutom behövs Ă„terkopplingen mellan högtalare/instrument. Det nĂ€rmaste jag kommit det ljud jag efterstrĂ€var Ă€r ToneLab'en inkopplad i effektloopen pĂ„ combon. Jag har provat GuitarRig2 (som jag tycker Ă€r överreklamerad) och AmplitubeDUO. Äger en Behringer V-AMP Pro samt en ToneLab. Föredrar ToneLab'en vid rena eller knappt distade ljud medan jag Ă€r lite svag för Behringerns Brit HiGain nĂ€r jag vill rensa öronen 😼.

Bakrusiga söndagshÀlsningar frÄn

//Gnisslet

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

som föregÄende, alla tycker olika. BÄde m.a.p ljudet och arbetssÀttet. Se följande lÀnk för jÀmförelse (och blindtest) av ljud mellan riktig stÀrkare, pod och plugg: http://forum.midiaddict.com/viewtopic.php?...ening+challenge

Du frÄgar efter skillnaden. För pluggarna sÄ finns det en del bra freeware och bÄde native och amplitube har demos att ladda ner att testa.

Faktiskt överraskande lÀtt att sÀtta den riktiga förstÀrkaren. DÀremot klarade jag inte att höra vilken som var Poden och vilken som var mjukvara.

Jag skulle föreslĂ„ en Vox Tonelab, lĂ„ter mest likt en riktig förstĂ€rkare i mina öron. Med hĂ„rdvara slipper du latency helt om du har ett ljudkort med direct monitoring. Dessutom drar det ingen processorkraft. Å andra sidan Ă€r mjukvaran lite mer flexibel dĂ„ du kan Ă€ndra ljudet i efterhand.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÄller med... det var en enormt skillnad mellan "B" och de andra ljuden.

fÄ se...

jag tror inte Frusciante, Clapton, Dimebag Darrell, Tom Morello, Scofield, John Williams, Paco de Lucia, Yamashita, B.B. King, Robben Ford... eller nÄgon annan... anvÀnder poden, eller guitar rig 3 eller amplitube eller vad det nu Àr... det var rock, pop, klassisk, jazz... vad finns det mer...

lÀser man deras intervjuer sÄ ser man pÄ ett ungefÀr vad de anvÀnder. vad det Àn Àr, sÄ Àr det inte den sortens effekter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÄller med... det var en enormt skillnad mellan "B" och de andra ljuden.

fÄ se...

jag tror inte Frusciante, Clapton, Dimebag Darrell, Tom Morello, Scofield, John Williams, Paco de Lucia, Yamashita, B.B. King, Robben Ford... eller nÄgon annan... anvÀnder poden, eller guitar rig 3 eller amplitube eller vad det nu Àr... det var rock, pop, klassisk, jazz... vad finns det mer...

lÀser man deras intervjuer sÄ ser man pÄ ett ungefÀr vad de anvÀnder. vad det Àn Àr, sÄ Àr det inte den sortens effekter.

jag lÀste i en intervju att frusciante anvÀnde en pod (och diverse andra digitala prylar) till merparten av hans soloplatta "to record only water for ten days" och det förstÄr man nÀr man lyssnar pÄ skivan (Àven om den Àr riktigt bra). Gitarrljudet pÄ hans senare soloplattor (utan pods o dyl.) Àr helt underbart dock.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Argumentet att en plugg tar processorkraft Àr lite tunt.

Man kan antingen frysa eller göra en nedmixning av gitarren med plugg dÄ Àr det ju precis som med en Pod eller liknande men man behÄller naturligtvis den oprocessade signalen om man skulle Ängra sig.

Men alla grejer har sin charm och sitt ÀndamÄl... inget Àr mer rÀtt eller fel i mitt tycke utan beror pÄ situationen och soundet man Àr ute efter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad gÀller diverse kÀndsigitarristers utrustning sÄ ska man inte ta för givet att det man lÀser Àr sant. Av nÄgon anledning verkar det inte vara speciellt kreddigt att anvÀnda prylar som POD:en pÄ sina inspelningar, man fÄr liksom mer respekt om man berÀttar om alla vintage-prylar som anvÀnds. Vad gÀller gitarristerna som rÀknas upp, hur ska nÄgon som inte kÀnner dom personligen kunna ha den minsta lilla aning om vad dom verkligen anvÀnder nÀr dom spelar in? Men jag kan tÀnka mig att t ex Tom Morello knappast skulle vara frÀmmande för lite modernare lösningar.

Lyssnade bara som hastigast pÄ det dÀr blindtestet. Utan att gÄ in pÄ ljuden i sig sÄ tycker jag vÀl att dom Àr lite missvisande pÄ det sÀttet att det inte lÄter som nÄgon ordentligt produktion överhuvudtaget. AnvÀnd ljuden pÄ en riktig inspelning! GÀrna mastrad och sÄnt. DÄ tror jag antalet rÀtta gissningar hade sjunkit.

Kan annars hÄlla med om att alla typer av simuleringar kan kÀnnas nÄgot platta, speciellt vid kompspel. Solo brukar funka bÀttre av nÄgon anledning (ACBox frÄn NI Guitarcombos med ett sjysst delay, riktigt bra!!) "UpptÀckte" dock hÀromveckan att man kan lÀgga impulsfiler efter sina simuleringar, det blev riktigt bra!!! DÄ kan man ju köra valfri preampsimulering, mjukvara eller hÄrdvara, utan högtalarsimulering och sen anvÀnda nÄgon plugg som laddar impulsfiler (jag anvÀnder "Kefir"). Prova!! Hittade Àven en gratisplugg nyligen som funkar bra till hÄrdrock i a f; http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html

Om nÄgon vill göra ett bÀttre blindtest sÄ kan ni köpa VII Gates - "Fire, walk with me" (finns pÄ CDON) _ELLER_ ladda ner den pÄ piratebay (jag tÀnker inte berÀtta hur man gör). PÄ skivan anvÀnde vi:

Folkesson-moddad Marshall-topp, 1960B högtalarlÄda, uppmickad

Tech21 PSA genom ett Marshall rörsteg, 1960B, uppmickad

Engl Ritchie Blackmore topp, 1960B

POD (första versionen) direkt

POD XT direkt

Yamaha DG Stomp direkt

Butcher Tommy Denander preamp direkt

Kan sÀga att det Àr rÀtt friskt blandat mellan dessa, eftersom skivan Àr inspelad pÄ flera olika stÀllen vid olika tidpunkter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...