Jump to content
Annons

Nya låtar nu!


sam

Recommended Posts

Vi har precis släppt en liten ep med några sköna låtar.

Det är vårt första riktiga släpp, med upptryckta upplagor.

Ljudklipp från några av låtarna:

Simple Thoughts

Lost in me

U Don't Know

Skivan finns att beställa på soulproduction.com. Där finns även fler ljudklipp och lite mer info.

Ge gärna kritik på produktionerna..

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

a, kan hålla med. Var kanske lite dumt att dubba. I fortsättningen kör vi nog utan. Men ljuklipp nummer två är inte dubbad iverserna iaf :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst låter det snyggt, men vilken målgrupp riktar ni er mot? Jag som gammal RnB räv tycker att det är lite för soft för att sticka ut eller locka till köp. Jag hade nog hellre sett en lite skitigare eller udda ljudbild med lite mer personlighet i.

Link to comment
Dela på andra sajter

reason:

Vi har väl inte tänkt så mycket på vilka vi riktar oss till :-) men om det är nån grupp kanske, de som gillar downtempo soft soul... typ

Förstår vad du menar med att vore bättre med en smutsig ljudbild. Vi får jobba mer på det i fortsättningen. För det kan vara rätt nice. Håller jag med om

Link to comment
Dela på andra sajter

reason:

Vi har väl inte tänkt så mycket på vilka vi riktar oss till :-) men om det är nån grupp kanske, de som gillar downtempo soft soul... typ

Förstår vad du menar med att vore bättre med en smutsig ljudbild. Vi får jobba mer på det i fortsättningen. För det kan vara rätt nice. Håller jag med om

kanske skulle ni lyssna in er på lite neosoul typ Van Hunt och Jamie Jones 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vi har väl inte tänkt så mycket på vilka vi riktar oss till :-)

Det är väl det första man ska tänka på när man marknadsför nya släpp?

Men nu var det inte det kritiken skulle handla om, utan om musiken.

Jag är också gammal RnB räv & har jobbat med bl.a Dele Shekoni & Arnthor.

Produktionen känns proffsig men en aning för "luftig" & Cartriersoulig (det gör ju Cartriers så mycket bättre). Som Reason sa så behövs det hela streetas till lite för att bli intressant. Musiken är ändå i grunden snyggt arrad & instrumenten känns välspelade och -inspelade.

Det som tar ner betyget rejält är att vokalisterna är helt identitetslösa & härmar sina förebilder både i röstläge & uttal. Den manliga rösten har tyvärr bytat hela sin stil från Stephen Simmonds, som ju är en av det här landets vassaste soulsångare.

Testa att låta vokalisterna sjunga utan medlyssning (alltså utan att höra sig själva), det brukar vara ett sätt att komma tillrätta med problemet. Ett annat sätt jag har prövat är att låta en soulsångare lyssna enbart på rockmusik ett par dagar & tvärtom.

Annars är Van Hunt en strålande referens när det gäller modern soul. "Her December" är årets bästa låt & den låt som flest personer komer fram & frågar vad det är när jag DJ:ar.

//Danny

Malmö

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det, det är soft o schysst. Det enda skulle väl vara att det blir ett uns FÖR soft i längden... inget som sticker ut precis, som andra påpekat. T.ex vocals i sista låten låter lite väl soft... hade gärna hört lite mer riv i rösterna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för kommentarerna...

Martin är det du? va nice! :-)

Reason och Danny Cort:

Jag förstår vad ni menar. Vet dock inte om jag borde lyssna mer på Van Hunt då hans skiva legat i min cdspelare konstant senaste kvartalet, men men :-)

Hänvisningen till Stephen Simmonds är klockren. Pontus som sjunger på slowmos låtar är kanske en av stephens största fans. Så visst kanske han härmar lite..

Problemet som vi känt, är att det nästa är omöjligt att få tag i folk som sjunger personligt och bra. Vi har helt enkelt fått göra det bästa med de sångare vi kommit i kontakt med. Vi är trots allt bara vanliga studenter och inga "heltidsproducenter" direkt.

Om ni tycker låtarna låter för soft, så är det stilen vi gillar. Men på slowmo.se finns det låtar med lite mer drag i.. lyssna gärna på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte ens i närheten av min vanliga stil, men: det låter bra. Väldigt behagligt att ha på i bakgrunden medans man delar en flaska vin eller två. Alldeles utmärkt till stämningsmusik. Det låter ganska proffsigt producerat även om det är svårt att avgöra i min lyssning.

Invändningar: Det är lite för soft för att man (läs: jag) verkligen skall lyssna på det. Det skulle behövas lite mer udda saker här och var för att göra det lite mer lyssningsvärt. Exprimentera med att göra ljud från allt ni kommer över. Sampla eller handspela allt möjligt jox. Processa och vrid och vänd på saker. Har ni tur hittar ni sound som är supersköna men också helt unika för er.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter kompetent.

Lyssnar på första låten nu. Rhodes sticker kanske iväg lite, mer kompressor?

Det skrev jag iofs mest för att ha nåt gnäll med i inlägget. 😆

Bra jobbat. Lite trist i längden kanske, men jag kan inte musiken så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack.. håller med dig om att rhodesen sticker ut lite väl i bland... borde kanske ha redigerat den.. , lite mkt dist också kanske? men den är inspelad live.. det är väl därför.

Har förstått nu på allas reaktioner att jag borde göra lite mer ouförutsägbara inslag i mina låtar, för att få bort det ni tycker e trist. Det finns trots allt lite solon och annat som inte hörs på klippen (de hör ni bara om ni köper skivan 😆 )

Men jag diggar nästan bara downtempomusik, därför blir det så..

det kan tilläggas att det ända vi använt oss av är en Röde NT2a, ett audigykort och en tusenkronors samickelgitarr (med en crybaby wah wah)

Verkar ju ändå räcka rätt långt? Men visst.. vi ska uppgradera till fetare prylar.. när vi får råd

Link to comment
Dela på andra sajter

Till slut orkade jag ladda hem och lyssna...

Tycker killen sjunger skitfint. Det var det första som slog mig. Tjejen är inte alls på samma nivå.

Som många andra säger i tråden så är musiken/produktionen och faktiskt en aning platt. Det låter kanonbra om allting, men det finns egentligen inget som drar uppmärksamheten till sig. Tror man skulle kunna få åtminstånde dom två låtarna där killen sjunger att bli bra mycket mer intressantare genom en tuffare mix. Du skulle lätt kunna skala av lite instrument och göra det naknare. Då skulle man lyssna mer på sången istället för alla småsaker som händer runt om.

Sen om det är snyggt att dubba/panorera ut eller inte... Svårt! Nu sjunger ju killen som om han körade, men vet inte om det är pga att ni har dubbat han sjunger på det viset eller om han alltid gör det. Ni skulle nog vinna massor på att låta honom variera sig lite mer dynamiskt och skippa dubbningen på leaden (låt kör och svar o allt dedär va som det är.. låter kanon). Då lyssnar man mycket mer på vad han har att säga. Nu är det bara ord och fraser och man bryr sig inte (inte jag iaf) ett skit om texten.

Men måste säga att det låter grymt bra annars. Snorbra timing och allt detdär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.. det där värmde =)

Han kan sjunga mer fylligt, så i framtiden blir det nog inte så mkt mer dubbning..

Ska tänka på att inte lägga på för mkt instrument oxå.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Cool

Ser fram emot det...

Fan jag vill rappa på en remix, jag är i Lund på 15 min.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

ALLA på detta forum kommer från Lund, jesus....

...undrar om Diwic nappar på det där sista...? 😆

Vem startar stora ska-vi-ses-på-Oves-och-ta-en-bärs-tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

yo sam,

du hänger en del på whoa va?

har inte orkat tanka hem prylarna från er hemsida, men lyssnade nu, och jag gillar det mycket! Så skönt att ni tar tag i det å försöker göra soul i sverige!

Jag är också svag för soft, tillbakalutad soul - så gissa om jag gillar det här!?

Tycker slowmo är skönare än Jahselle. Kan inte riktigt förklara varför, bara rent spontant.

Snyggt producerat för den här stilen. Inge å klaga på.

propps!

Link to comment
Dela på andra sajter

jes Hagelberg, det stämmer! vad heter du där?

Kul att du gillar det. Anledningen till att du gillar slowmo mer är nog för att pontus (som sjunger i slowmo) sjunger rent.

Vi söker hela tiden folk som sjunger. Väldigt svårt att få tag i.. men känner du nån, hänvisa gärna till oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...