Jump to content
Annons

DAW controller


cherryfields

Recommended Posts

Hejsan

Funderar på att skaffa en "Daw Controller" så att man får lite faders och annat smått och gott att leka med när man skall mixa MEN eftersom jag sitter med både ProTool LE och Nuendo så är frågan vad man skall köpa.

Har funderat på antingen en MACKIE CONTROL UNIVERSAL PRO eller kanske en Yamaha 01v96v2 den senare är ju mer en mixer men skall tydligen funka ganska bra till remote.

Behringer bör man väl som vanligt undvika eller

Hur gör ni andra?

Detta borde kanske ha lagts in på annat ställe men jag är först och främst ute efter vad ProTools användare tycker och tänker.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

själv älskar jag mackiecontrol.......den är underbart att jobba med, men kör just nu med just behringer....! så länge inget "ljud" behöver passera genom enheten så funkar behringer bra faktiskt... 🙂

den gör jobbet liksom.........

fast mackiecontrol är fetare! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

command 8 är ju en given enhet annars!!

om du ska ha enheten i både nuendo o pro tools så är huvudsaken att den går efter mackiestandard..

finns en miljard olika sorters kontrollytor out there... leta på bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat lite med Command 8 men blev inte rikigt "hooked" däremot så funkar den väl garanterat inte till något annat än ProTools.

Såg en annons på en utbyggd ProControl som inte var så dyr men som sagt detta är inget man försöker styra något annat än ProTools med eller hur.

Gällande Behringer så brukar man ju som sagt säga "Så länge inget ljud skall..." MEN jag har hört att reglarna låter så mycket så att man måste mixa med lurar:-) Stämmer det?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat lite med Command 8 men blev inte rikigt "hooked" däremot så funkar den väl garanterat inte till något annat än ProTools.

Såg en annons på en utbyggd ProControl som inte var så dyr men som sagt detta är inget man försöker styra något annat än ProTools med eller hur.

Gällande Behringer så brukar man ju som sagt säga "Så länge inget ljud skall..." MEN jag har hört att reglarna låter så mycket så att man måste mixa med lurar:-) Stämmer det?

/Micke

ja, det är faktiskt sant.....eller, njae...inte så att man måste mixa med lurar....men de låter ganska mkt....jag mins att jag reagerade på det i början, dock har jag nog lyckats vänja mig, då jag ej tänkt på det på länge, men det stämmer.....och det är väl mer störande ju lägre volym man jobbar i....vliket ju förklarar varför jag inte tänkt på det, då jag lyssnar ganska högt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som känner för M-AUDIO's ProjectMix, funkar perfa för mig... vet ej hur den går med Nuendo bara.

Funkar den att köra som endast controller till t.ex PT LE med kanske en mbox eller digi002/003? Tänkte bara eftersom den är ett ljudkort också och kanske då kräver just PT M-Powered. Eller har jag fel? Har ju aldrig testat den själv så jag frågar väll mest.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det går att köra den helt och hållet i någon form av stand alone mode så borde man väl i en perfekt värld kunna ha den som ex lyssningsmixer samt även remote till PT LE och kanske även Nuendo samtidigt som man använder sitt Digi002 eller vad man nu har för ljudkort till sitt LE system.

Skall faktiskt ge Command 8 en chans till för jag läste på DUC forumet att någon fått C8 att funka med Nuendo.. Fan vad skönt det är med folk som inte ger upp direkt eller hur..

Dags att jobba vidare

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Håller med dig

Grymt bra pris o, ,am mu kan säga det om något som kostar 100 lakan plus moms :-) funderar starkt att anmäla mig till utbildningsdagen

/Micke

Om man tänker efter hur mycket man redan spenderat på sitt LE system så är man ju inte långt borta. Bara att man reagerar när det är en engångssumma.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant så sant

Man vågar knappt tänka på hur mycket pengar som lagt på prylar och plugins och annat MEN kul är det eller hur. Den stora frågan jag ställt mig många ggr den nesaste månaden är hurivida men verkligen har så stor nytta av en controller eller ej. Jag har o princip bestämt mig för att försöka syssla med enbart ljudläggning av film men som gammal musiker kommer man naturligtvis aldrig att sluta spela in egen musik däremot kanske inte så många rockband utan pengar.

vad säger ni andra... hur mycket nytta har man av en riktig controller?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

vad säger ni andra... hur mycket nytta har man av en riktig controller?

/Micke

Jag kanske har gått bakvägen, men får ta det så då. Jag köpte nämnligen mitt LE-system med en command 8 direkt så jag har aldrig varit utan. Men på jobbet har de dock ingen och jag upptäckte att jag kände mig handikappad när jag satt och skulle mixa där. Innan jag köpte PT så jobbade jag i analog studio (ja, nästan analog, spelade in på alesis HD24, men även på rullband) så jag är van vid reglar och rattar för EQ. I början tyckte jag det var svårt att se alla EQ, parametrar i min command 8 men när jag tillslut visste vad alla rattar styrde så va det guld. Så för min del så skulle jag aldrig klara mig utan min controller då jag enbart skulle sitta och känna mig handikappad istället för att ha fokus på musiken. Men jag tror även att det är mycket en vanesak. En sak till jag föredrar med en controller är att jag kan stänga av skärmen när jag mixar och inte låta alla vackra grafiska saker för mina ögon styra över mina öron 😊

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...