Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag är nästan säker på att man kan markera delar av ens låt i Cubase som "solo", "bridge" osv. Går det att göra högst upp i tidslinjen? Man vill ju hålla reda på vart man är då man programmerar trummor. Tacksam för hjälp.

Annons
Posted
Jag är nästan säker på att man kan markera delar av ens låt i Cubase som "solo", "bridge" osv. Går det att göra högst upp i tidslinjen? Man vill ju hålla reda på vart man är då man programmerar trummor. Tacksam för hjälp.

Ett annat sätt kan vara att klippa upp ett spår och färglägga det efter låtens delar.

Posted

Ett annat sätt kan vara att klippa upp ett spår och färglägga det efter låtens delar.

...då kan man även skriva "solo", "bridge" osv... :rolleyes:

Posted
Heter det inte Marker Track i Cubase?

Ja marker track. där kan man skapa sections, döpa dem, och om man dubbelklickar på dem så ställer sig L och R där.

Posted (edited)
Heter det inte Marker Track i Cubase?

Ja marker track. där kan man skapa sections, döpa dem, och om man dubbelklickar på dem så ställer sig L och R där.

Försökte döpa en section..nope. Vet du hur - Den ger ju bara nr, 1, 2 etc?

Edit: Det går att döpa den i Infoline och det kan väl vara gott nog kanske då partens namn kommer ut på spåret, då ökar nog tydligheten vid trumprogrammering om man gör som jag föreslog först med färgläggning av låtens delar istället. Som Lithium skrev så går det ju alldeles utmärkt att namnge delarna också och DÅ blir det tydligt 😳

Oavsett.. Marker Track är riktigt bra och underlättar en del exempelvis som Lars påpekade - i snabbvalet av section för redigering. .

Edited by Gain