Jump to content
Annons

Metal instrumental


Shadows

Recommended Posts

Annons

Tjena!

Va kul att höra nån annan som håller på med lite hårdrock här på forumet. 😄

Trevligt låt, bra melodier riktigt proffsigt här och där, typ gitarrsolot. Jag håller med dig om att trummor inte låter så bra men dett kan åtgärdas.

Jag har själv fått mkt kritik för trumljudet på mina låtar. Folk tyckte att trummorna lät lite platta och tama. Jag har efter hårt arbete insett vad som behövs göras för att få det att låta fetare. 😛

Vad kör du på för program och vilka pluggar använder du? Jag tänkte att jag kanske kan ge dig mer feedback om jag vet detta först. 🙂

Gitarrerna är snygga men du borde nog se över nivåerna lite, ibland så distarna det till i mina hörlurar. Kompgitarren är lite långt bak lixom. Sologitarren är bra kan eq:asl lite kanske. Prova att panorera ut instrumenten också för att öka ljudbildens fethet. 😉

Basen ja jag tycker nästan inte att jag hör någon bas över huvudtaget, du kanske inte har nån 😛 , men om du har så försök lyfta fram den lite grann. Även här är panorering ett mkt bra verktyg.

Detta var nog allt jag kunde komma på nu. 😎

Summa summarum=bra jobbat, riktigt bra låt! 😆

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör bara gitarrer! Och kanske någon liten cymbal då och då.

Men vilka guror! Tänker både på parallellguror ala Lizzy och även lite Jeff Beck emellanåt. Men nog med nejmdroppande. Det här kan bli riktigt tungt.... mer bas och sen lite slamriga Zeppelin-trummor (inte såna där "moderna" 😆 kulsprutetrummor ala Dream Theater som alla använder, tack - men det här är bara min smak, många håller nog inte med 😉 ).

Bra potential, helt klart, väloljade fingrar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... När det kommer till helhetsljudbilden så tycker jag mej "se" lite lustigheter.

Registren mellan 400hz och 2khz är nästan helt frånvarande, lixåm mellan 5khz och 20khz. Rättar/förstärker man till detta så kommer allt lite närmre.

Kanske sitter du med ett väldigt missvisande monitorsystem?

Iallafall, synd att det låter så risigt för lira gura kan du ju! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt som dock behöver mixas om imho. Se över nivåerna. Det klipper ganska friskt så en allmän sänkning är nog att rekommendera.

Trummorna - förutom cymbalerna - försvinner i stort sett helt. Titta igenom följande artiklar för lite tips om trummixning:

http://www.recordingproject.com/articles/a...rticle=5&page=1

http://streamworksaudio.com/contents.php?id=115

http://emusician.com/mag/emusic_sizzle_punch_groove/

Gitarrerna (speciellt kompet) skulle dra nytta av att beskäras på EQ från 2-300Hz och nedåt. Nu krockar de med basen (som inte kommer fram alls) och bidrar till ett allmänt muddigt ljud.

Jag tror som freddie, att du kanske har en knepig lyssning. Det är mycket bas, lite mellanregister och ännu mindre diskant. Det kan ju säkert ha med nivåerna att göra och kanske blir bättre om trummornas cymbaler och hihat lyfts upp samtidigt som gitarrerna slipas och sänks en aning.

Du har ett bra material. Börja om från grunden med att få trummor och bas att sitta och bygg på med resten efter det. Kolla upp lite allmäna EQ och kompressionstips. Du kan hitta en del här på forumet.

En frekvensanalysator kan göra mycket nytta också då man enkelt kan se om det finns något "problemområde". Speciellt bra är det förstås om man har dålig lyssning. Här är en gratisvariant:

http://www.elementalaudio.com/products/inspector/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Va kul att höra nån annan som håller på med lite hårdrock här på forumet. 😄

Trevligt låt, bra melodier riktigt proffsigt här och där, typ gitarrsolot. Jag håller med dig om att trummor inte låter så bra men dett kan åtgärdas.

Jag har själv fått mkt kritik för trumljudet på mina låtar. Folk tyckte att trummorna lät lite platta och tama. Jag har efter hårt arbete insett vad som behövs göras för att få det att låta fetare. 😛

Vad kör du på för program och vilka pluggar använder du? Jag tänkte att jag kanske kan ge dig mer feedback om jag vet detta först. 🙂

Gitarrerna är snygga men du borde nog se över nivåerna lite, ibland så distarna det till i mina hörlurar. Kompgitarren är lite långt bak lixom. Sologitarren är bra kan eq:asl lite kanske. Prova att panorera ut instrumenten också för att öka ljudbildens fethet. 😮

Basen ja jag tycker nästan inte att jag hör någon bas över huvudtaget, du kanske inte har nån 😛 , men om du har så försök lyfta fram den lite grann. Även här är panorering ett mkt bra verktyg.

Detta var nog allt jag kunde komma på nu. 😎

Summa summarum=bra jobbat, riktigt bra låt! 🙂

Ciao!

Tack för alla kommentarer trummorna är direktprogrammerade med Native Instruments Studio Drums genom Battery. Jag kör Cubase SX och jag har inte lagt några effekter alls på trummorna.

Du har rätt, det är ingen bas 😄 Anledningen till att jag postar mina "omixade" låtar här är att jag gärna vill ha kommentarer och ideer eftersom jag kan så väldigt lite om mixning i allmänhet. Jag köpte min "studio" för ett par veckor sen och det är hur kul som helst men än så länge är jag hur dålig som helst.

Dessvärre har jag riktigt taskig medhörning. En gammal taskig stereostärkare och två vanliga stereohögtalare + en baslåda samt ett par hörlurar med 0 basåtergivning. Jeje allt det ordnar sig nog med tiden. Kul att du gillade låten i alla fall - jag ska försöka mixa den ordentligt snart men först har jag lovat att försöka mixa min brors demo. Hehe det kommer nog gå bra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Det känns som om du fastnat lite i att du kan speeda på gitarr. (vilket du iofs gör bra) Men någon låt är det inte. Det låter mer som att det är ett par killar som står i replokalen och försöker överösta varandras Marshall förstärkare.

Du kanske skulle kunna vända på steken och göra en låt utan gitarrer först och sedan lägga till dem sedan. Nu känns det mest som att det ligger ite trummor och stör i den allmäna gitarryran. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Det känns som om du fastnat lite i att du kan speeda på gitarr. (vilket du iofs gör bra) Men någon låt är det inte. Det låter mer som att det är ett par killar som står i replokalen och försöker överösta varandras Marshall förstärkare.

Du kanske skulle kunna vända på steken och göra en låt utan gitarrer först och sedan lägga till dem sedan. Nu känns det mest som att det ligger ite trummor och stör i den allmäna gitarryran. :rolleyes:

Nej jag vet precis vad du menar. Egentligen skall inte det solot ligga som ligger det var mest det att jag ville testa ut mitt sologitarrljud och få lite mixningstips. Egentligen skall nästan hela solospåret bort och resten ner i ljudbilden när sång och bas kommer på. Korkat att posta ofärdiga saker men ändå det är kul att få kommentarer så vad ska man göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...