Jump to content
Annons

Angående olika typer av spår och panorering.


eyestoeyes

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet problem.

Jag spelar in flera olika gitarrspår och panorerar dem olika vänster/höger men vill skicka dom till en kanal där jag kan lägga effekter på flera audiospår sammtidigt. Men när jag gör det med effet eller gruppkanal så verkar min panorering lägga sig i mitten eftersom effekt/grupp kanalen ligger i mitten.

Har jag gjort nåt fel eller misst nåt?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har ett litet problem.

Jag spelar in flera olika gitarrspår och panorerar dem olika vänster/höger men vill skicka dom till en kanal där jag kan lägga effekter på flera audiospår sammtidigt. Men när jag gör det med effet eller gruppkanal så verkar min panorering lägga sig i mitten eftersom effekt/grupp kanalen ligger i mitten.

Har jag gjort nåt fel eller misst nåt?

Tack

Tjenixen!

Kolla så att inte gruppkanalen är en mono-kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett litet problem.

Jag spelar in flera olika gitarrspår och panorerar dem olika vänster/höger men vill skicka dom till en kanal där jag kan lägga effekter på flera audiospår sammtidigt. Men när jag gör det med effet eller gruppkanal så verkar min panorering lägga sig i mitten eftersom effekt/grupp kanalen ligger i mitten.

Har jag gjort nåt fel eller misst nåt?

Tack

Tjenixen!

Kolla så att inte gruppkanalen är en mono-kanal.

Den är stereo men audiospåren är mono..blir det fel då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är stereo men audiospåren är mono..blir det fel då?

Nej, det går alldeles utmärkt. Kolla att inte någon av de effekter du lägger på gruppspåret slår ihop till mono.

Det konstiga är ju att nu när jag testar så har jag två audiospår som jag (send) till en gruppkanal.

Audio 1 är 100& Left

Audio 2 är 100& Right

Gruppen är i mitten

Om jag mutat Audio 1 så hör jag fortfarande lite av Audio 2 i Left.

Är inte det konstigt?

Det är inte mycket det hörs i fel högtalare men ändå, det ska väl inte höras nåt?

Tack för hjälpen ☺️

Redigerat av eyestoeyes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det konstiga är ju att nu när jag testar så har jag två audiospår som jag (send) till en gruppkanal.

Audio 1 är 100& Left

Audio 2 är 100& Right

Gruppen är i mitten

Om jag mutat Audio 1 så hör jag fortfarande lite av Audio 2 i Left.

Är inte det konstigt?

Är inte konstigt om du lagt en stereoeffekt på gruppkanalen. Fast du mutar audio 1 så är jag effekten på audio 2 fortfarande stereo i så fall. Kan det vara det eller missföstod jag dig?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det konstiga är ju att nu när jag testar så har jag två audiospår som jag (send) till en gruppkanal.

Audio 1 är 100& Left

Audio 2 är 100& Right

Gruppen är i mitten

Om jag mutat Audio 1 så hör jag fortfarande lite av Audio 2 i Left.

Är inte det konstigt?

Är inte konstigt om du lagt en stereoeffekt på gruppkanalen. Fast du mutar audio 1 så är jag effekten på audio 2 fortfarande stereo i så fall. Kan det vara det eller missföstod jag dig?

//Anders

Jag menar att som det ser ut nu så så har jag inga effekter alls. Ska börja EQáBara två audiospår till en grupp. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att som det ser ut nu så så har jag inga effekter alls. Ska börja EQáBara två audiospår till en grupp. ☺️

Okej, då hänger jag med. Är inte insatt i Cubase, men det är inte så att du skickar pre-send till din grupp.? Det skulle gör att när du mutar kanalen så är ändå send aktiv. Det skulle resultera i att det fortfarande skulle höras men i lägre volym. Testa hur det blir om du dels mutar kanalen och ta bypass på send på kanalen. Det är nog det jag kan komma på som inte är insatt i mjukvaran.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att som det ser ut nu så så har jag inga effekter alls. Ska börja EQáBara två audiospår till en grupp. 🙂

Okej, då hänger jag med. Är inte insatt i Cubase, men det är inte så att du skickar pre-send till din grupp.? Det skulle gör att när du mutar kanalen så är ändå send aktiv. Det skulle resultera i att det fortfarande skulle höras men i lägre volym. Testa hur det blir om du dels mutar kanalen och ta bypass på send på kanalen. Det är nog det jag kan komma på som inte är insatt i mjukvaran.

//Anders

Jag vet inte riktigt vad pre send är. Men jag testade att ta bypass på mitt audio spår. Nu ska jag försöka förklara 😛

Audio 1 och två går till en grupp.

Om jag mutar audio 2 så bara 1 kör i Left så hörs lite av audio 1 i Right. Om jag då tar bypass send på audio ett så blir ljudet i Right tyst.

Det var det du menade va? Och kan jag lösa det här?

Tack så mycket, lite klokare e man ju 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men då har vi ju lokaliserat att det ligger i send problemet iaf. Som sagt så vet jag inte ett dugg hur det är i Cubase. Men testa detta om det går och finns.

Vid din send, finns det några panoreringsreglar där? I så fall skall dessa ställas left på send 1 och right på send 2.

Sen kanske nån annan kan fylla på hur det är med pre-send i Cubase. Pre-send är att du skickar kanalen till din grupp obereoende av regeln. Send går före regel helt enkelt. Det du vill ha är send efter regel om du vill att det ska bli tyst när du trycker mute på audio 1 exmpelvis. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med det tekniska i just Cubase, men om ingen annan fyller på här så leta efter just panorering på send och någon knapp vid din send som det står pre på.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men då har vi ju lokaliserat att det ligger i send problemet iaf. Som sagt så vet jag inte ett dugg hur det är i Cubase. Men testa detta om det går och finns.

Vid din send, finns det några panoreringsreglar där? I så fall skall dessa ställas left på send 1 och right på send 2.

Sen kanske nån annan kan fylla på hur det är med pre-send i Cubase. Pre-send är att du skickar kanalen till din grupp obereoende av regeln. Send går före regel helt enkelt. Det du vill ha är send efter regel om du vill att det ska bli tyst när du trycker mute på audio 1 exmpelvis. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med det tekniska i just Cubase, men om ingen annan fyller på här så leta efter just panorering på send och någon knapp vid din send som det står pre på.

//Anders

Ok, tack så jättemycket för hjälpen i alla fall.

Jo jag läste i HTML hjälpen om det som heter PRE FADER som verkar vara att man skickar signalen innan mixern på nåt sätt men det är inte aktiverad. Aktiverar jag den så låter det ännu mer fel:p

Om jag drar ner volymen till noll på Gruppen så låter det rätt med panoreringen men då går det ju inte att lägga effekter så det är ju inte så bra.

Jag ska leta vidare och hoppas på att någon vill hjälpa mig lite till. Annars får jag väl ta å göra ett separat spårför varje med effekter men vill helst få det här med grupper att funka eftersom många spår ska ha samma EQ osv.

Tack för ditt engagemang:) Uppskattas

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skickar spårens output till gruppen så är inte sendarna inblandade. Då borde en audiokanal som är pannad 100% L fortfarande ligga 100%L, dvs om gruppens pan är center och width är 100%.

Skumt i så fall..

Du har inga insers eller sendeffekter igång alls på varken audiokanalerna eller på gruppen..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skickar spårens output till gruppen så är inte sendarna inblandade. Då borde en audiokanal som är pannad 100% L fortfarande ligga 100%L, dvs om gruppens pan är center och width är 100%.

Skumt i så fall..

Du har inga insers eller sendeffekter igång alls på varken audiokanalerna eller på gruppen..?

Fattar inte heller.

Bara två audiospår som (send) till en grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast varför använder du sends? Om du ska effektlägga ett "paket", en grupp.. så välj helt enkelt gruppen som output på dina audiokanaler. Då skicaks kanalerna dit istället för till stereo out. För om du använder sends så går ljudet både till stereo out (eller vad du nu har som output på spåren) och via sendarna till gruppen (som i sin tur har stereo out som output). Så det blir ju liksom dubbelt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast varför använder du sends? Om du ska effektlägga ett "paket", en grupp.. så välj helt enkelt gruppen som output på dina audiokanaler. Då skicaks kanalerna dit istället för till stereo out. För om du använder sends så går ljudet både till stereo out (eller vad du nu har som output på spåren) och via sendarna till gruppen (som i sin tur har stereo out som output). Så det blir ju liksom dubbelt upp.

Tack som fan, det funkar kalas 😛

Att man kunde göra det så enkelt. Nu ska d grejas:p

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...