Jump to content
Annons

Två (enkla) Cubase frågor


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Jag har Cubase sx3 och har höllt på med det ett tag. Det finns dock två saker jag inte lyckas klura ut.

1. Hur lägger jag effekter på masterspåret på ett enkelt (eller svårt) sätt?

2. Om jag inte mutar övriga spår kommer de med på spåret jag spelar in på. Lite svårt när man behöver höra bakgrunden. Kanske bara en knapp jag missat?

Säkert enkla frågor. Jättetacksam för svar. Cubase är svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Det är bara att lägga in insert-effekter, som på alla andra audiospår...

2. Du har förmodligen ett ljudkort där det finns en inställning i ljudkortets program, som heter "what u hear" eller liknande. Avaktivera den funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är bara att lägga in insert-effekter, som på alla andra audiospår...

2. Du har förmodligen ett ljudkort där det finns en inställning i ljudkortets program, som heter "what u hear" eller liknande. Avaktivera den funktionen.

Tack, men var hittar jag detta masterspår för att lägga inserts i?

Jag kan inte hitta någon "what u hear" i mitt ljudkort. Det kan inte vara en inställning i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Master kanalen kan du hitta längst till höger i mixern, eller minns jag fel? Var så länge sen jag jobbade i Cubase 😛

Den har jag faktiskt hittat, men där går det väl inte att lägga inserts? Eller hur skulle det gå till?

Tryck bara på det lilla e:et i mixern på masterkanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master kanalen kan du hitta längst till höger i mixern, eller minns jag fel? Var så länge sen jag jobbade i Cubase 😛

Den har jag faktiskt hittat, men där går det väl inte att lägga inserts? Eller hur skulle det gå till?

Tryck bara på det lilla e:et i mixern på masterkanalen.

Aaaaaaahhhh. Tusen tack. Var visst inte så svårt. Jag skyller på Cubase ändå.

Mitt andra problem då... Nån som har nån aning om hur jag inte får in de andra spåren på spåret jag spelar in på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Master kanalen kan du hitta längst till höger i mixern, eller minns jag fel? Var så länge sen jag jobbade i Cubase 😛

Den har jag faktiskt hittat, men där går det väl inte att lägga inserts? Eller hur skulle det gå till?

Tryck bara på det lilla e:et i mixern på masterkanalen.

Aaaaaaahhhh. Tusen tack. Var visst inte så svårt. Jag skyller på Cubase ändå.

Mitt andra problem då... Nån som har nån aning om hur jag inte får in de andra spåren på spåret jag spelar in på?

Hur har du kopplat utanför din dator? Ljudkort/mixer/preamp etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Master kanalen kan du hitta längst till höger i mixern, eller minns jag fel? Var så länge sen jag jobbade i Cubase 😛

Den har jag faktiskt hittat, men där går det väl inte att lägga inserts? Eller hur skulle det gå till?

Tryck bara på det lilla e:et i mixern på masterkanalen.

Aaaaaaahhhh. Tusen tack. Var visst inte så svårt. Jag skyller på Cubase ändå.

Mitt andra problem då... Nån som har nån aning om hur jag inte får in de andra spåren på spåret jag spelar in på?

Hur har du kopplat utanför din dator? Ljudkort/mixer/preamp etc?

Ljudkort till en mixer som micken sitter i. Kan det vara där jag ska skruva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Led ljudkortets utgångar till din förstärkare/monitorer utan att passera mixern.

Koppla in miken i mixern och sedan vidare till ingångarna på ljudkortet.

Om du ändå vill använda mixern mellan ljudkortet och förstärkaren också behöver du leda ut mikrofonsignalen på annat sätt än via mix-utgångarna på mixern. Tex. via Aux eller liknande annars blandar du signalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Led ljudkortets utgångar till din förstärkare/monitorer utan att passera mixern.

Koppla in miken i mixern och sedan vidare till ingångarna på ljudkortet.

Om du ändå vill använda mixern mellan ljudkortet och förstärkaren också behöver du leda ut mikrofonsignalen på annat sätt än via mix-utgångarna på mixern. Tex. via Aux eller liknande annars blandar du signalerna.

Eh... det löste sig. en knapp på mixern bara... Tack för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...