Jump to content
Annons

"Han står för sin musik" ? Vad menas igentligen?


ThomasJ

Recommended Posts

VAd menas igentligen med att "stå för sin musik"?

Är det så att säga att man lever som man lär, eller är det mer att "ja, jag har gjort låten, o jag står för det"?

Eller är det något bakomligande, utanför själva låten som gör det, tx tanken bakom den?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Den musiken jag gjorde början av 80:talet, musikaliskt eller tekniskt,

skulle jag aldrig lira idag - således står jag ej längre för det jag gjorde då..

Eller menar du att man får ribba av sin egna musik ?? :rolleyes:

Så att stå för sin musik handlar mer om att man är nöjd med sin prodd?

Låt oss säga att jag gör en jätteironisk låt, som förvisso är bra rent musikaliskt men ändå är enbart trams igentligen.

Jag står för vad jag gjort men inte inhållet .. Står jag då för min musik?

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Den musik jag gör står jag för även om mycket är skit. Mycket av alla skitsnuttar jag gjort vill jag inte kännas vid.. Många har jag raderat och så vidare.. Men det står jag för. 😱

..så innehållet av mycket jag gjort står jag INTE för :rolleyes:

Redigerat av Olsberg
Slog samman två inlägg /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den musiken jag gjorde början av 80:talet, musikaliskt eller tekniskt,

skulle jag aldrig lira idag - således står jag ej längre för det jag gjorde då..

Eller menar du att man får ribba av sin egna musik ?? :rolleyes:

hmm ok. Så här då. mitt band lirade in vår första demo för ca 10år sen.

Vi spelar inga av dom låtarna längre. men om nån har demon å frågar

om det är jag/vi som har gjort dom så svarar jag självklart ja.

alla va nybörjare på sina instrument och det lät där efter.

Jag kan väl inte påstå att jag är speciellt nöjd med vår insats, men det

var då å vi gjorde väl så gott vi kunde. det är inget jag någonsin kommer säga att jag inte har gjort

eller inte vill kännas vid. jag står helt enkelt för min musik. bra som dålig.

så även fast man inte spelar låtar man gjort så tycker iaf jag att man ska stå för dom.

iaf om det är något man släpt på demo/skiva/nätet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mest att det är ett lite tramsigt uttryck som har uppkommit i samband med skivsläpp - och som låter lite mer blygsamt än "Detta är skiiiitbra - köp min platta!", typ... :rolleyes:

Jag uppfattar det lite som att man i samma andetag underkänner allt man har gjort tidigare - och det skulle därför kännas helt fel för mig att använda uttrycket.

Jag gillar all musik jag gör - för annars hade jag inte gjort den... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mest att det är ett lite tramsigt uttryck som har uppkommit i samband med skivsläpp - och som låter lite mer blygsamt än "Detta är skiiiitbra - köp min platta!", typ... :rolleyes:

Jag uppfattar det lite som att man i samma andetag underkänner allt man har gjort tidigare - och det skulle därför kännas helt fel för mig att använda uttrycket.

Jag gillar all musik jag gör - för annars hade jag inte gjort den... 😱

helt inne på din linje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en av många snuttar som jag verkligen står för..

Pangkaka

☺️

😱

För övrigt, om man inte kan stå för sin egen musik, hur kan man förvänta sig att någon ska ta en på allvar? "Lixom, mina tidigare saker sög balle, men detta är MYCKET bättre, jag lovar, typ...jag står för det!" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ganska vanlgt att producenter/kompositörer gör musik dom inte alls står för. Om en reklamfirma beställer 3 minuters musik som ska låta som E-type gjorde 1996 (eller när han nu var i ropet) så är det väl väldigt få förunnat att ha råd att tacka nej till jobbet? Att man sen inte lägger till just den produktionen till sin CV är väl ganska uppenbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den musiken jag gjorde början av 80:talet, musikaliskt eller tekniskt,

skulle jag aldrig lira idag - således står jag ej längre för det jag gjorde då..

Eller menar du att man får ribba av sin egna musik ?? 🙁

Så att stå för sin musik handlar mer om att man är nöjd med sin prodd?

Låt oss säga att jag gör en jätteironisk låt, som förvisso är bra rent musikaliskt men ändå är enbart trams igentligen.

Jag står för vad jag gjort men inte inhållet .. Står jag då för min musik?

Nöjd å nöjd, man går vidare och utvecklar sej musikaliskt och lämnar det gamla bakom sej - sån är iaf jag..

Jag gjorde en del bra alster förr, som jag har lämnat bakom mej och ej kommer att befatta mej med mera..

Således finns det iaf för mej ingen anledning att stå för något jag ej kommer att använda mera..

Måste tillägga att jag ej skäms på nått sätt för det gamla, känns bara outofdate !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mest att det är ett lite tramsigt uttryck som har uppkommit i samband med skivsläpp - och som låter lite mer blygsamt än "Detta är skiiiitbra - köp min platta!", typ... 🙁

Jag uppfattar det lite som att man i samma andetag underkänner allt man har gjort tidigare - och det skulle därför kännas helt fel för mig att använda uttrycket.

Jag gillar all musik jag gör - för annars hade jag inte gjort den... 🙂

Men även om man gillar den när man gör den (så klart) så kanske man tycker "men guuuud vad töntigt" fem år senare. Jag kan iaf säga att jag inte står för många av de låtarna jag gjorde på högstadiet, som handlar om rumpsex och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mest att det är ett lite tramsigt uttryck som har uppkommit i samband med skivsläpp - och som låter lite mer blygsamt än "Detta är skiiiitbra - köp min platta!", typ... 😊

Jag uppfattar det lite som att man i samma andetag underkänner allt man har gjort tidigare - och det skulle därför kännas helt fel för mig att använda uttrycket.

Jag gillar all musik jag gör - för annars hade jag inte gjort den... 😉

Men även om man gillar den när man gör den (så klart) så kanske man tycker "men guuuud vad töntigt" fem år senare. Jag kan iaf säga att jag inte står för många av de låtarna jag gjorde på högstadiet, som handlar om rumpsex och sånt.

😄

Nåja - så märkliga saker har jag inte pillat ihop, utan det har alltid varit mer normal musik. När jag fortfarande spelade med olika band, så blev det en hel del olika, både Pop, Rock, Funk, Soul och faktiskt t o m Hårdrock 😮 - och när jag började spela med några klasskompisar på mellanstadiet någon gång, så var det Bluesrock som gällde. Jag kan faktiskt säga att det inte finns någonting av det som jag skulle skämmas för. Jag har förstås blivit mycket duktigare med åren, men tycker nog ändå att det har känts helt ok musikaliskt sett när jag har lyssnat på gamla utslitna, brusiga kassettband från Anno Dazumal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag tolkar mer att man står för sin musikstil. Jag tänker då om det finns tex ett bastubebaserat heavymetalband som envisas med bastubesolon på sju minuter i varje låt. Den kommenrsiella framgången torde dämpas rätt rejölt, men bandet kan "stå för" sin musik och inte låta sig påverkas av gråtfärdiga PR-människor som ser ekonomisk ruin 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

För flera år sedan var jag och en polare i en musikaffär, då var det nån hippieliknande snubbe som satt i yogaställning (eller va det heter haha) på golvet och testade en akustisk gitarr, lite dileva över det hela.

Så satt vi hemma hos mig och degade lite och babbla gojja, så kom vi in på det där med han dileva snubben..

"fan va töntigt" sa min polare och min syster som var i samma rum hörde det och reagerade med att det inte alls var töntigt utan det var bra att han vågade stå för sin musik och sin stil på det sättet. Fast min syster har alltid haft fel i mitt tycke. Men hon kanske hade en poäng där? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, används inte uttrycket i sammanhang där någons alster blir mer eller mindre öppet ifrågasatt? För att det är kontroversiellt, kommersiellt, eller out of date?

Typ dansband - Ja, vi vet att många ifrågasätter men vi står för vår musik!

Jerry Williams - visst, rocken kan kännas stendöd, men jag kör på och det står jag för.

Eller om du skrivit en nidvisa, om att tillexempel Lotta Engberg står i raff-sett i dörren till sin villa, och någon undrar om du inte överskridit gränsen?

- nähä, det har jag inte, jag står för varje ord.

Eller E-typen som står för att han inte kan sjunga, gör kommersiell eurodisco eller vad stilen nu kallas.

Om jag, ®offe, säger att jag står/inte står för min musik så är det väl bara intresseklubben som gör en anteckning om det. Resten av världen skiter i det. Likaså om t.ex Lill-babs, Tommy Körberg, Shirley Clamp, Robin Williams eller någon annan säger "jag står för min musik". *gäsp* liksom.

Det måste finnas en kontrovers i botten. Mikael Whie skriver en reklamlåt för S-E Banken, och står för det, då slutar många gäspa och börjar lyssna, typ "hur tänkte han nu?"

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaee jag tror att det är mer komplicerat än så.

Jag tror uppkomsten till uttrycket vilar lite i sextiotalets progrörelse. Frågan var mycket om man var en "sellout" eller vad det heter på Svenska. Man kritiserades om man plöstsligt svek sina ideal och började tjäna pengar på sin konst.

"Jag står för det jag gör" implicerar ju att det finns en möjlig kritik mot det man gör. Anfall är bästa försvar så att säga. En vanlig argumentationsteknik. Ta udden av den kritik du vet att du kan få innan du har fått den.

Googla på uttrycket så ser ni att det i första hand är en retorisk språklig försvarsfras. Typ jag vet att många inte hpller med mig, men jag står ändå för vad jag gör".

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%2...6r%22&meta= 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag tolkar mer att man står för sin musikstil. Jag tänker då om det finns tex ett bastubebaserat heavymetalband som envisas med bastubesolon på sju minuter i varje låt. Den kommenrsiella framgången torde dämpas rätt rejölt, men bandet kan "stå för" sin musik och inte låta sig påverkas av gråtfärdiga PR-människor som ser ekonomisk ruin 😆
Hm, används inte uttrycket i sammanhang där någons alster blir mer eller mindre öppet ifrågasatt? För att det är kontroversiellt, kommersiellt, eller out of date?

Typ dansband - Ja, vi vet att många ifrågasätter men vi står för vår musik!

Jerry Williams - visst, rocken kan kännas stendöd, men jag kör på och det står jag för.

Eller om du skrivit en nidvisa, om att tillexempel Lotta Engberg står i raff-sett i dörren till sin villa, och någon undrar om du inte överskridit gränsen?

- nähä, det har jag inte, jag står för varje ord.

Eller E-typen som står för att han inte kan sjunga, gör kommersiell eurodisco eller vad stilen nu kallas.

Om jag, ®offe, säger att jag står/inte står för min musik så är det väl bara intresseklubben som gör en anteckning om det. Resten av världen skiter i det. Likaså om t.ex Lill-babs, Tommy Körberg, Shirley Clamp, Robin Williams eller någon annan säger "jag står för min musik". *gäsp* liksom.

Det måste finnas en kontrovers i botten. Mikael Whie skriver en reklamlåt för S-E Banken, och står för det, då slutar många gäspa och börjar lyssna, typ "hur tänkte han nu?"

/R

Njaee jag tror att det är mer komplicerat än så.

Jag tror uppkomsten till uttrycket vilar lite i sextiotalets progrörelse. Frågan var mycket om man var en "sellout" eller vad det heter på Svenska. Man kritiserades om man plöstsligt svek sina ideal och började tjäna pengar på sin konst.

"Jag står för det jag gör" implicerar ju att det finns en möjlig kritik mot det man gör. Anfall är bästa försvar så att säga. En vanlig argumentationsteknik. Ta udden av den kritik du vet att du kan få innan du har fått den.

Googla på uttrycket så ser ni att det i första hand är en retorisk språklig försvarsfras. Typ jag vet att många inte hpller med mig, men jag står ändå för vad jag gör".

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%2...6r%22&meta= 😉

Då börjar det bli lite klarhet.

Tror osså lite på det där om att "jag kört rock`n roll trotts den är stendöd" eller "jag gör trance, även om alla tröttnat på det" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man borde väl alltid stå för sin musik? Alla är ju nybörjare en gång. Och man kan vara nybörjare men bra för det. Men man "släpper" väl inget låt förens man är helt nöjd? Man släpper väl inte låten förens man står för den? Sen om 10 år så kanske man tänker "hur kunde jag göra sådär?". mend et är en annan sak. Den enda anledningen jag kan komma på till att man inte skulle stå för sin musik är om man t ex blivit signad av ett bolag och ska spela in en skiva. Så vill dom ändra massa grejer och göra så som man inte skulle gjort själv. Men det är ju också en annan sak. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå för sin musik är väl bara ytterligare en av dessa larviga floskler som inte betyder något alls. Andra i samma stil är

"Det här är vårt bästa album någonsin."

"Vår musik är kompromisslös."

"Vi har använt en helt ny teknik på den här skivan."

"Vi lyssnar inte på andras musik."

"Vi ville göra ett album som kändes mer äkta."

Om jag får välja så tar jag den sista som favorit. 🙂

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

VAd menas igentligen med att "stå för sin musik"?

Är det så att säga att man lever som man lär, eller är det mer att "ja, jag har gjort låten, o jag står för det"?

Eller är det något bakomligande, utanför själva låten som gör det, tx tanken bakom den?!

Det sista året har jag haft mycket sorg. Sorgen har gjort att musiken gett mig tröst. Den musik som jag då gjort har blivit väldigt personlig för just mig. Det är kanske inte Hit-musik eller sånt som ska spelas i radio osv. men jag står för musiken för det är en del av mig och mina tankar.

När jag kommer över all sorg så kanske jag gör lite gladare låtar, de blir kanske lite ytligare, vem vet, vi får se.

Hälsningar Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Här är en av många snuttar som jag verkligen står för..

Pangkaka

☺️

// UTANFÖR ÄMNET //

Förlåt om jag går emot mina egna regler och kapar tråden - men... Grahn?

😉

Tjenare! Går inte att låta bli detta forum juh... Ni gör ett kanonjobb, Olsberg! 😄😉

😆 Det var som fan! Ja, jag ser ju att det är tokigt sent att säga välkommen tillbaka, men jag gör det i alla fall. Och tack, orden värmer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...