Jump to content
Annons

Extert ljudkort + cubase = brus. Hjälp!


fleksnes

Recommended Posts

Annons
Hej!

Jag har köpt ett Lexicon Alpha som har rent och klart ljud när jag spelar mp3or genom den.

Men såfort jag startar Cubase sx3 så börjar det automatiskt brusa.

Vad kan det bero på? Vad gör jag åt det?

Tack på förhand

Ojoj, vet EXAKT vad du snackar om! har samma problem med mitt Cubase. Verkar för mig som om det sitter i Cubase SX, jag har version 2.2, men däremot funkar det prima när jag kör det i Cubase LE! Någon som vet vad det beror på? Har ett Lexicon Lambda ljudkort, kanske är något med Lexicon och SX?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fixat det. så här gör du: I cubase SX3, gå in på DEVICES och sedan DEVICE SETUP. där ska du sedan gå in på undermenyn VST audiobay eller liknande. Där ska du byta drivern till LAMBDA ASIO. Detta löste problemet för mig.

Tack för ditt svar!

Men jag har inte alternativet LAMBDA ASIO i den undermenyn.

Nån idé om vad det beror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag har också Lexikon Lambda och har Lambda asio.

Till en början fungerade allting, både midi-inkopplingen ifrån synthen och mikrofonen.

Men när jag började fixa med noter i Cubase så började ljudet helt plötsligt brusa jätte högt.

Sen slutade mikrofonen fungera. Synthen går däremot in men istället för pianoljud blir noterna jag spelar brus. Tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att googla runt lite och leta efter just drivrutinen, borde inte vara svårt att hitta. Annars kan du testa www.asio4all.com, där har dom de flesta asio drivrutinerna!

Lycka till!

ASIO4ALL är en lösning för de ljudkort som det INTE finns originaldrivers till. Ljudkort som det finns ASIO-drivers till, är det bäst att använda originaldrivers till, eftersom det är de som utnyttjar kortet på bästa sätt. Kör man den generella ASIO4ALL, så riskerar man att vissa saker inte fungerar riktigt som de ska eftersom den drivern är gjord för att fungera med alla ljudkort och inte specifikt för något. Det är bättre att installera de drivrutiner som följde med interfacet - och annars finns det förmodligen att hämta hos tillverkaren: http://www.lexiconpro.com/ProductDownloads...ID=7&Type=1 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också Lexikon Lambda och har Lambda asio.

Till en början fungerade allting, både midi-inkopplingen ifrån synthen och mikrofonen.

Men när jag började fixa med noter i Cubase så började ljudet helt plötsligt brusa jätte högt.

Sen slutade mikrofonen fungera. Synthen går däremot in men istället för pianoljud blir noterna jag spelar brus. Tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Kolla om det kanske kan ha med emulerade portar att göra. Det finns en nitad tråd i Cubase-avdelningen om det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...