Jump to content
Annons

Marknadsföring


Angelina

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra med er hur ni gör, och inte gör, för att marknadsföra er musik?

Vi kan ta mig som exempel.. 😆

Jag har nyligt fått min förra skiva utgiven på i-tunes, och en del andra ställen (genom Dicentia).

Ska man skicka ett ex till alla radiostationer då, eller alla PROGRAM, eller vilka skulle ni sålla ut som de bästa?

Hur får man folk att köpa skivan via i-tunes? Vad driver folk att betala för musiken?

1.Först och främst måste de få reda på att den finns till att börja med,

2.Sedan måste de bli övertygade om att det är bra.

3.Såpass bra att de måste köpa den.

Så där har vi en trestegsplan.

Förutom skicka till radio, vad kan man mer göra? Konserter, usch vad jobbigt, jag som inte ens har bil, eller körkort för den delen, hålla på att kånka omkring med en synth på tåget är inte kul.

Ok, jag undviker konserter litegrann, för det är en sådan enorm emotionell påfrestning veckorna innan.

Sedan är man helt tom flera veckor efteråt, är det så för er med? Men när man väl är på scenen är det som att vara i himlen, förutsatt att inget allvarligt fel uppstår då. Men som sagt, det är en stor påfrestning.

Göra en video och skicka till tv? Den måste man också få licensierad av Dicentia va? Välja rätt låt, en video tar tid. Har gjort två hittills, den ena riktigt new-age corny, den andra svartvit och högtravande, tror ni tv tar in dem? ☺️

Fler idéer? Bröstförstoring och dokusåpa?

Jag skulle vilja göra något revolutionärt, of course, som en politiskt aktion. Tex hälla blåbärssoppa över min nakna lekamen på Sergels torg och skrika kvinnoförtryck. Men det är redan gjort.

Ja, vad föreslår ni då? Har ni några bättre idéer kanske?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din musik får mig att tänka på Niels Jensens relativt bortglömda skiva The Great Sightseeing Tour. Du kanske inte behöver slösa gratisskivor på reklamradion, så att säga.

Annars gäller väl samma recept som för all marknadsföring - leta upp dina kunder och få dem intresserade.

Vem lyssnar på sånt här? När du vet svaret går du dit där dom hänger, postar en affisch / ett foruminlägg / en gratislåt, snackar lite, blir kompis och hittar olika sätt att synas. Försök att liera dig med en redan etablerad artist, det behöver inte vara något märkvärdigt, det räcker att synas på samma plats. Var inte rädd för att bli tjatig, ha all info om dig lättillgänglig så som din myspace i din signatur. Du måste spela live, det är svårt att skaffa sig hängivna fans på annat sätt. Goto 10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Niels Jensen, det var kul att höra. Han varit en favorit sedan tidiga tonåren. Fick hans senaste skiva, kommer inte ihåg vad den heter nu, men med geléhjärtan på omslaget och en akvarell inuti, när han var i Luleå och spelade. Träffade honom aldrig dock, men en gammal vän spelade gitarr med honom och delade ut lite skivor.

Ja, jag vet inte vem som lyssnar på min musik, några renegades från Rigel 5 kanske. Svåra att hitta med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din trestegsplan är ju en god start, men knepet är att låta andra göra jobbet åt dig :rolleyes: ???

Jobba med andra artister, gästsång, remix etc och se till att du får en länk till din web. häng på platser där typiska musiknördar (som här t ex 😆 och framförallt människor som är intresserade att hitta ny musik florerar. Och se alltid till att din web/myspace finns med. . .

Var aktiv, och uppdatera regelbundet, teasa vad som är på gång.

Skicka till radio är nog mest bortkastad tid o möda, men P3 är intressant och framförallt deras specialprogram.

Likaså en video, måste vara grymt bra, (eller mycket guld o bikinis) för att den ska spelas, men försök slå dig samman med någon konstnärlig video-skapare. . . och nätverka där oxå..

Steg 2 och 3, tror jag inte du kan påverka så mycket mer än att vara tydlig, ha en relevant prissättning och se till att det tekniska fungerar med nedladdning etc.

Good Luck

/Herr X

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det bästa är dyr marknadsföring på TV på bästa sändningstid, men eftersom det kostar x antal miljoner, så är det normalt andra vägar man får gå...

* Skicka 1-2 exemplar till Radions Grammofonarkiv. Då kan folk som lyssnar på P1-P3/P4 önska dig och du kan bli spelad. Ett tag sedan jag hörde på radion, men fick reda på av STIM nyligen att det är nämnda radiokanaler som har tillgång till det arkivet, som i folkmun alltså fortfarande kallas som det gör.

* Skicka ex till några väl valda bibliotek i de större städerna. Hyra cd kan man ju göra på vissa bibliotek, så...

* Se gärna till att komma med i TV om det går, och radioprogram också för den delen. Även om det "bara" är på lokalplanet.

* Det finns Internetradiostationer man kan vända sig till också. Även utländska.

* Finns den att köpa hos CD Baby? Jag har fått många förfrågningar från folk i USA om just det.

* Spela live kanske släpper för dig ur påfrestningssynpunkt om du spelar fler gånger. Inte vet jag personligen, men jag känner såna där det funkat på det viset. Det är ju trots allt ett bra sätt att nå ut på.

* Skaffa en egen hemsida - förutom detta med MySpace alltså. Där kan du lägga upp ljudklipp och videos t.ex.

* Skaffa visitkort, så många du orkar bära. Kan skriva ut dem själv, billigt och enkelt. På dem bör stå ditt artistnamn, kontaktuppgifter som mailadress (vilket du bör ha minst en som bara är kopplad till ditt artistnamn), och hänvisning till din hemsida för musikens skull.

* Bygg nätverk, dvs. med andra musiker och producenter, så att det kan uppstå synergieffekter och framtida projekt. Myspace är bra härvid faktiskt.

* Önska dig själv på radion genom att skicka in en massa önskningar. Per Gessle hade skickat in över 500 vykort en gång berättade han, bara för att få komma med i den riktiga radion. En medlem i kanadensiska rockbandet Guess Who, hade under slutet av 60-talet med sig en kassett till det stora varuhuset han jobbade för att få dem spelade dagligen. Det funkade ju...

Ett tag för ett tag sedan hade jag ett försök till en hemsida uppe och utan att ha lagt upp några seriösa låtar fick jag två erbjudanden från USA; deltaga i ett tv-program, och även en livespelning på en jazzfestival. Utan att ha gjort klart en enda seriös platta eller nånsin haft en konsert.

Så det är bara att köra!! Lycka till!

//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...

Kan man förresten säga att man fått skivan UTGIVEN på I-tunes?? Det är väl ett ställe där man kan ladda ned musik? UTGIVEN blir den nog på ett skivbolag. Och vem/vilka är Dicentia? Är det ett skivbolag? Jag säger inte här nu att man MÅSTE ha ett skivbolag. Men har inte ett sådant gett ut ens skiva, så får man säga att man gett ut den själv och inte att den har blivit utgiven (underförstått: av någon annan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att live är den bästa vägen, har i alla fall varit för mig. Det är även lättaste sättet att tjäna pengar på. Du behöver ju inte spela helt själv. Leta reda på något band som kanske behöver en liten förakt för att skaffa lite scenvana. Och då får du säkert åka med dom också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck. Egentligen borde jag inte bråka men det retar mig att du gödslar forumet med rent nonsens.

Det bästa är dyr marknadsföring på TV på bästa sändningstid, men eftersom det kostar x antal miljoner, så är det normalt andra vägar man får gå...

Tv-marknadsföring är inte aktuellt för andra än majorbolag. Ingen idé att ens diskutera.

* Skicka 1-2 exemplar till Radions Grammofonarkiv. Då kan folk som lyssnar på P1-P3/P4 önska dig och du kan bli spelad. Ett tag sedan jag hörde på radion, men fick reda på av STIM nyligen att det är nämnda radiokanaler som har tillgång till det arkivet, som i folkmun alltså fortfarande kallas som det gör.

Finns det någon oetablerad artist som blivit spelad på detta vis? Eller du tänker att Angelinas mamma kanske är med i Ring Så Spelar Vi någongång, och då kan det bara bra att finnas till hands? Registrerar Grammofonarkivet öht CDR-er utan ISRC-kod? Nej, det gör dom som regel inte.

* Skicka ex till några väl valda bibliotek i de större städerna. Hyra cd kan man ju göra på vissa bibliotek, så...

Biblioteken tar inte in dig, du får gå via bibliotekstjänst. Och även om dom gjorde det - hur många skulle låna en CDR av en okänd artist?

* Se gärna till att komma med i TV om det går, och radioprogram också för den delen. Även om det "bara" är på lokalplanet.

Har du lyssnat på Angelinas musik? På vilket sätt passar hon in i lokalradioutbudet? Har lokal-tv många nöjesprogram, eller tittare för den delen?

* Det finns Internetradiostationer man kan vända sig till också. Även utländska.

Räkna gärna upp ett par stycken som skulle kunna vara intresserade av Angelinas musik, och glöm inte berätta för oss hur många lyssnare dom har.

* Önska dig själv på radion genom att skicka in en massa önskningar. Per Gessle hade skickat in över 500 vykort en gång berättade han, bara för att få komma med i den riktiga radion. En medlem i kanadensiska rockbandet Guess Who, hade under slutet av 60-talet med sig en kassett till det stora varuhuset han jobbade för att få dem spelade dagligen. Det funkade ju...

Detta är 2007. Nästan inga radioprogram tar emot önskningar av det slag du beskriver - och i vilket program tycker du Angelinas musik passar?

Jag är inte negativ till marknadsföring men det är totalt bortkastad tid att följa musiks råd. Marknaden är nischad - liksom Angelinas musik - och marknadsföringen skall anpassas till materialet. Att tro att det räcker med att skicka skivor till grammofonarkivet är patetiskt och inte så lite Sovjetsverigedoftande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck. Egentligen borde jag inte bråka men det retar mig att du gödslar forumet med rent nonsens.
Det bästa är dyr marknadsföring på TV på bästa sändningstid, men eftersom det kostar x antal miljoner, så är det normalt andra vägar man får gå...

Tv-marknadsföring är inte aktuellt för andra än majorbolag. Ingen idé att ens diskutera.

* Skicka 1-2 exemplar till Radions Grammofonarkiv. Då kan folk som lyssnar på P1-P3/P4 önska dig och du kan bli spelad. Ett tag sedan jag hörde på radion, men fick reda på av STIM nyligen att det är nämnda radiokanaler som har tillgång till det arkivet, som i folkmun alltså fortfarande kallas som det gör.

Finns det någon oetablerad artist som blivit spelad på detta vis? Eller du tänker att Angelinas mamma kanske är med i Ring Så Spelar Vi någongång, och då kan det bara bra att finnas till hands? Registrerar Grammofonarkivet öht CDR-er utan ISRC-kod? Nej, det gör dom som regel inte.

* Skicka ex till några väl valda bibliotek i de större städerna. Hyra cd kan man ju göra på vissa bibliotek, så...

Biblioteken tar inte in dig, du får gå via bibliotekstjänst. Och även om dom gjorde det - hur många skulle låna en CDR av en okänd artist?

* Se gärna till att komma med i TV om det går, och radioprogram också för den delen. Även om det "bara" är på lokalplanet.

Har du lyssnat på Angelinas musik? På vilket sätt passar hon in i lokalradioutbudet? Har lokal-tv många nöjesprogram, eller tittare för den delen?

* Det finns Internetradiostationer man kan vända sig till också. Även utländska.

Räkna gärna upp ett par stycken som skulle kunna vara intresserade av Angelinas musik, och glöm inte berätta för oss hur många lyssnare dom har.

* Önska dig själv på radion genom att skicka in en massa önskningar. Per Gessle hade skickat in över 500 vykort en gång berättade han, bara för att få komma med i den riktiga radion. En medlem i kanadensiska rockbandet Guess Who, hade under slutet av 60-talet med sig en kassett till det stora varuhuset han jobbade för att få dem spelade dagligen. Det funkade ju...

Detta är 2007. Nästan inga radioprogram tar emot önskningar av det slag du beskriver - och i vilket program tycker du Angelinas musik passar?

Jag är inte negativ till marknadsföring men det är totalt bortkastad tid att följa musiks råd. Marknaden är nischad - liksom Angelinas musik - och marknadsföringen skall anpassas till materialet. Att tro att det räcker med att skicka skivor till grammofonarkivet är patetiskt och inte så lite Sovjetsverigedoftande.

Nu tycker jag du är lite hård. Hans tips är faktiskt användbara.

1. TV-tiden skrev han ju inte direkt som ett tips utan mer en utesluten väg att gå.

2. Ja, jag uppfattar att det är precis så han menar. Att hennes mamma,kompis,syskon ringer in och önskar den.

3. Visst, ingen kanske lånar en skiva av en okänd artist. Men skadar det att ha en där? Sen kanske hon har en spelning i staden så säger hon att den finns där?

4. Det finns en hel drös med radiostationer som spelar all sorts musik. Visst, det är ingen miljon publik men en hel del lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Kan man förresten säga att man fått skivan UTGIVEN på I-tunes?? Det är väl ett ställe där man kan ladda ned musik? UTGIVEN blir den nog på ett skivbolag. Och vem/vilka är Dicentia? Är det ett skivbolag? Jag säger inte här nu att man MÅSTE ha ett skivbolag. Men har inte ett sådant gett ut ens skiva, så får man säga att man gett ut den själv och inte att den har blivit utgiven (underförstått: av någon annan).

Jag undrade oxå om dicentia va ett bolag eller en distributör. Det är en slags distributör.

Alltså det är snart 2008 och det där med att ha ett bolag i ryggen försvinner mer och mer. Du behöver inte ens ett publishing. Till vilken nytta? En label som tar 93% av PPD? nej tack

Ett publishing som inte gör ett skit, tvingar på dig omöjliga kontrakt och inkasserar mer än hälften av inkomsterna? nej tack

Det är enklare att köra indi-digitalt och anmäla sin publish hos stimm..

edit:

Glömde säga

Ett riktigt bolag sysslar även med sånna VIKTIGA saker som marknadsundersökningar, marknadsföring, gigs, managment osv

visst det är sånt man missar när man kör själv men om du hela tiden spottar ut musik worldwide så tar sig brasan av sig själv om materialet är tillräkligt bra. Sen hur man sticker ut i förhållande till andra hundratusentals nya releaser varje vecka är nog speciellt beroende på vilken genre man sysslar med.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...