Jump to content
Annons

Hur ska jag möblera rummet?


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Har flyttat in i en 3a och har för första gången plats för hemstudion i ett eget rum.

Jag har ett gäng hemsnickrade absorbenter (0,6m*0,9m*0.06m) i hårdpressad stenull som jag tänkte sätta upp runtom i studion. Dock så är jag inte särskilt säker på hur man bör tänka när man möblerar rummet? Jag utgick från nån slags symmetri, och har tänkt sätta mikrofonen i nedre vänstra hörnet. Det röda på bilden är absorbenterna (jag kan ev. snickra ihop 1 till).

Vad tror ni om denna möblering? Ska personen och micken kanske byta plats, så att man sjunger ut i rummet?

bråbogatan.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH Martin

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Har flyttat in i en 3a och har för första gången plats för hemstudion i ett eget rum.

Jag har ett gäng hemsnickrade absorbenter (0,6m*0,9m*0.06m) i hårdpressad stenull som jag tänkte sätta upp runtom i studion. Dock så är jag inte särskilt säker på hur man bör tänka när man möblerar rummet? Jag utgick från nån slags symmetri, och har tänkt sätta mikrofonen i nedre vänstra hörnet. Det röda på bilden är absorbenterna (jag kan ev. snickra ihop 1 till).

Vad tror ni om denna möblering? Ska personen och micken kanske byta plats, så att man sjunger ut i rummet?

bråbogatan.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH Martin

Jag är inte jättekunnig om sånt här.

Men jag skulle nog ha flyttat micken till andra högnet (nere till höger)

och behållt mickplaceringen så att man sjunger in mot hörnet.

Isåfall kan det vara smart att inte ha en rät vinkel i hörnet, utan

kanske en halvcirkel eller nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nån speciell anledning till att ha micken där? Jag tänkte att det kan vara jobbigt med fladdrande gardiner och eventuellt vindsus från fönstret. En halvcirkel blir nog svårt att få till men jag är med på tanken.

Om jag vill ha en diffusor bakom ryggen när jag mixar, vad bygger jag då lämpligast? En böjd plywoodskiva, ett par sneda plywoodskivor, en bokhylla (äger dock inga böcker) eller nåt annat? eller vill jag ha en till absorbent?

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte vill märka av dina stående vågor så mkt som du antagligen kommer göra om du sitter på långsidan, tycke rjag du ska sätta bordet på kortsidorna.. ang. stående vågor.. kolla in http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Akustikbehandling

för mer info om akustik!!!

sångaren kan stå där den står, men som sagt.. flytta bord etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ifall jag har bordet på kortsidan så blir det antingen mot fönstret (det svarta strecket på högersidan i bilden) eller mot dörren. Att täcka dörren låter ju väldigt dumt 🙂 men även att ha bordet mot fönstret känns inte helt rätt.. kan redan nu känna hur fönsterskivorna börjar mullra, och dessutom kommer jag då inte kunna ha någon absorbent bakom monitorerna.

Bild 2:

Alternativet vore att sätta bordet nästan mitt i rummet, riktat mot fönsterkortsidan. Jag får då fin utsikt och avstånd till vägg och fönster. Däremot försvinner som sagt absorbenten och dessutom en väldig massa golvyta.. (2 absorbenter till som kan användas)

bråbogatan2.jpg

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Om "sånghörnet" är bra dämpat, utan basrummel, skulle jag nog byta plats på sångare och mik så att miken pekar in i hörnet. På så vis försvinner "överbliven" sångröst ut i rummet och reflektionerna närmast dämpas av ditt vadderade hörn. Förutsatt att du har en riktad mikrofon då förstås..

Aja, det tar ju bara 1½ minut att prova båda varianterna så du avgör nog bäst själv hur du kommer vilja ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har liknande i mitt nuvarande kontrollrum, och jag har satt mina lådor cirka en-en on halv meter från fönstrena, och jkag har inte problem med reflektioner, jag har istället gardiner där, avskärmade hörn och runt om studiobordet..

dessutom har jag utsikt på gården.. det är trevligt med lite solljus då och då.. hade senast idag föreläsning om ljusergonomi.. det var trevligt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär en meter bort från fönsterväggen - och in med hörnabsorbenter i hörnen bredvid fönsterna också, men glöm inte att ha tjocka gardiner för fönsterna - gärna i dubbla lager - som kan dras för när det är dags för lite kinkigare mixjobb - eller ännu bättre en ram med absorbenter i, som passar perfekt i fönsterhålet, så att du kan sätta in den vid behov...

Gå runt och klappa hårt i händerna här och där i rummet. Finns det flutter, så behöver du dämpa mer. Om du sätter upp absorbenter, så använd spegelmetoden - men tänk också på att dämpningen blir mycket effektivare om man sprider ut akustikplattorna en del, än om man sätter dem ihop i en stor klump...

Om du dämpar för mycket, så blir diskanten lidande och du kan behöva sätta upp diffusorer för att kompensera, så var lite vaksam efter alla små steg - och kolla vad som har hänt med ljudet.

Har du mycket problem med basen, så kan du behöva sätta upp hörnabsorbenter i hörnet mellan vägg och tak också...

Dörren verkar finnas ungefär rakt bakom ryggen där du kommer att sitta - och då är den en utmärkt plats att sätta upp diffusorer på. Det finns väldigt prisvärda sådana i exempelvis Vicoustics sortiment. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär en meter bort från fönsterväggen - och in med hörnabsorbenter i hörnen bredvid fönsterna också, men glöm inte att ha tjocka gardiner för fönsterna - gärna i dubbla lager - som kan dras för när det är dags för lite kinkigare mixjobb - eller ännu bättre en ram med absorbenter i, som passar perfekt i fönsterhålet, så att du kan sätta in den vid behov...

...

Dörren verkar finnas ungefär rakt bakom ryggen där du kommer att sitta - och då är den en utmärkt plats att sätta upp diffusorer på. Det finns väldigt prisvärda sådana i exempelvis Vicoustics sortiment. 😛

Tack för alla svar!

Ska jag sätta alla abosrbenter i samma höjd? De är som sagt byggda som "tavlor" med måtten bredd:60cm, höjd:90cmm djup:6cm. Ska jag sätta allihop i monitorjöjd eller är det bra att sprida höjden också? De i sånghörnan hamnar automatiskt lite högre eftersom man står upp och sjunger.

Är det t.ex. denna diffusor du tycker jag ska hänga på dörren? Skulle det kunna räcka med endast 1 diffusor? Vet du någon svensk återförsäljare som säljer dessa, alt. liknande produkter?

Återigen, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär en meter bort från fönsterväggen - och in med hörnabsorbenter i hörnen bredvid fönsterna också, men glöm inte att ha tjocka gardiner för fönsterna - gärna i dubbla lager - som kan dras för när det är dags för lite kinkigare mixjobb - eller ännu bättre en ram med absorbenter i, som passar perfekt i fönsterhålet, så att du kan sätta in den vid behov...

...

Dörren verkar finnas ungefär rakt bakom ryggen där du kommer att sitta - och då är den en utmärkt plats att sätta upp diffusorer på. Det finns väldigt prisvärda sådana i exempelvis Vicoustics sortiment. 🙁

Tack för alla svar!

Ska jag sätta alla abosrbenter i samma höjd? De är som sagt byggda som "tavlor" med måtten bredd:60cm, höjd:90cmm djup:6cm. Ska jag sätta allihop i monitorjöjd eller är det bra att sprida höjden också? De i sånghörnan hamnar automatiskt lite högre eftersom man står upp och sjunger.

Viktigast är ju i öron/monitorhöjd - men ta till med lite marginal runt om. Hörnen är ett gissel, så om du kan, ska du gärna behandla alla hörn.

Är det t.ex. denna diffusor du tycker jag ska hänga på dörren? Skulle det kunna räcka med endast 1 diffusor? Vet du någon svensk återförsäljare som säljer dessa, alt. liknande produkter?

Den skulle fungera utmärkt - men de finns bara i paket om 4st. Eventuellt kan du ha nytta av sådana i taket, mellan dig själv och monitorerna också.

Vem som säljer? Tja - hmmm... Hur ska jag nu säga det utan att det uppfattas som reklam? Titta i min signatur, vetja... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det t.ex. denna diffusor du tycker jag ska hänga på dörren? Skulle det kunna räcka med endast 1 diffusor? Vet du någon svensk återförsäljare som säljer dessa, alt. liknande produkter?

Den skulle fungera utmärkt - men de finns bara i paket om 4st. Eventuellt kan du ha nytta av sådana i taket, mellan dig själv och monitorerna också.

Vem som säljer? Tja - hmmm... Hur ska jag nu säga det utan att det uppfattas som reklam? Titta i min signatur, vetja... 😛

Gör så mycket reklam du vill 🙁 Men titta ja, nu fick man ju en hyfsat överskådlig bild över alla olika produkter. Men kanske att MultiFusor DC är bättre för mig? Den saknar visserligen den absorberande funktionen som SquareFusor RD7 har, men absorbenter har jag redan ett gäng. Dessutom säljs den i 8-pack ist för 4-pack. Eller kanske rentav PulsarFusor DA i 12-pack? You're the expert Claes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det t.ex. denna diffusor du tycker jag ska hänga på dörren? Skulle det kunna räcka med endast 1 diffusor? Vet du någon svensk återförsäljare som säljer dessa, alt. liknande produkter?

Den skulle fungera utmärkt - men de finns bara i paket om 4st. Eventuellt kan du ha nytta av sådana i taket, mellan dig själv och monitorerna också.

Vem som säljer? Tja - hmmm... Hur ska jag nu säga det utan att det uppfattas som reklam? Titta i min signatur, vetja... 😛

Gör så mycket reklam du vill 🙁 Men titta ja, nu fick man ju en hyfsat överskådlig bild över alla olika produkter. Men kanske att MultiFusor DC är bättre för mig? Den saknar visserligen den absorberande funktionen som SquareFusor RD7 har, men absorbenter har jag redan ett gäng. Dessutom säljs den i 8-pack ist för 4-pack. Eller kanske rentav PulsarFusor DA i 12-pack? You're the expert Claes.

Multifusor är djupare och har fler olika höjder i materialet - och diffuserar därför i ett bredare frekvensområde. Om du har tillräcklig absorption redan, så kan alltså den vara det bästa valet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vill ha en diffusor bakom ryggen när jag mixar, vad bygger jag då lämpligast? En böjd plywoodskiva, ett par sneda plywoodskivor, en bokhylla (äger dock inga böcker) eller nåt annat? eller vill jag ha en till absorbent?
innan du ger dig på att köpa diffusorer för en massa hårda sdtålar, pröva at möblera ditt rum först.. många av dina möbler kommer diffusera ljudet med..

Utan en fylld bokhylla, så är det svårt att lösa diffusion tillräckligt bra utan att skaffa diffusorer. Mindre bra att ställa någonting sådant framför dörren också. Att diffusera i taket ovanför mixpositionen, är inte heller så lätt att lösa med möblering. 😕

Annars är det förstås helt rätt. Ju mer belamrat med prylar rummet är, desto mer diffuseras ljudet - men sedan är också frågan hur mycket prylar man vill ha stående.

Multifusor från Vicoustic är dessutom inte så farligt dyr; En låda med 8st 60*60cm plattor ligger på 1995:- - så det är klart billigare än många andra tillverkares lösningar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut just nu efter ommöblering:

1small.jpg2small.jpg4small.jpgbråbogatan3.jpg

Det är för tillfället mycket fladderekon men jag har inga gardiner, ingen matta och den enda möbeln är databordet.

Som ni ser finns det mycket kal vägg, som endast delvis täcks av mina 7 absorbenter. Eftersom jag heller inte har särskilt mycket effektiv golvyta så vill jag helst inte ha in för mycket möbler utan löser gärna diffusionen så snyggt som möjligt.

Men jag är fortfarande osäker på ifall jag behöver fler absorbenter (eller snarare diffusorer med absorberande effekt a'la SquareFusor) eller rena diffusorer a'la MultiFusor?

Som sagt...det är fortfarande en hel del kal betongvägg & tak.

(Självklart ska absorbenterna upp på väggen sen, och inte stå på golvet)

Hur sätter jag upp diffusorerna f.ö.? Kan jag hänga dem på en krok på väggen eller är det endast lim som gäller? Och i taket?

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörnen ska du nog helst skära av hela vägen från golv till tak för att det ska bli tillräckligt effektivt.

Diffusorerna sätter du med lim - men du kan ju också göra så, att du limmar dem på en masonitskiva eller liknande som får sticka ut lite utanför materialet - och skruvar fast den där det ska sitta. Det blir betydligt enklare att flytta i så fall... 😆

Gardiner och matta kommer att dämpa en del också - så du ska kanske inte dra för många slutsatser av hur det är nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, var rädd för att jag skulle behöva skära av hörnen bättre 😆 Det betyder att jag måste börja snickra igen.

Absorbenterna har jag byggt av detta material. Skulle det funka i hörnen också ifall jag samtidigt ska passa på att dämpa basen? Densiteten är 65 kg/m3, och tjockleken 50mm. Det finns även alla möjliga varianter med densitet på 100/140, tjocklek 100mm etc.

Bör jag skära ut dem i trianglar som jag sett att folk gjort, eller räcker det med att ställa plattorna diagonalt i hörnen, och isf hur många plattor i tjocklek?

Upphängnaden av diffusorerna blir förmodligen som ni säger, limmat på en skiva av det ena eller andra slaget.

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Det materialet duger säkert utmärkt. Bygg en träram och ställ skivorna diagonalt i hörnen, med en vinkel någonstans mellan 30 och 60 grader och symmetriskt. Lämna lite mellanrum vid golv och tak, alternativt springor i sidorna, så att det finns luftväxling mellan hörnet och resten av rummet.

Vicoustic-diffusorerna är både hårdare och tyngre än vanlig frigolit, så jag vet inte om en kraftig pappskiva räcker, men det går ju alltid att testa med det först - om man punktar fast skivan och inte fyller hela ytan med lim... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska kolla lite byggfirmor för att se ifall det eventuellt finns någon färdig metallram för denna storlek 600*900mm så slipper jag snickra 🙂 Nån som t.ex. vet vart man får tag i motsvarande denna ram?

Jag bör inte passa på att höja densiteten till 100kg/kvm alt. tjockleken till 100mm när jag ändå är pågång?

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en jättebra ram på Bauhaus så jag tänkte slå en signal till Paroc strax och beställa isoleringen. Men vill försäkra mig om att den 65kg/m3 duger, eller ifall jag bör satsa på 100kg/m3? Det fungerar väl förmodligen bättre i de lägre frekvenserna, men blir tyngre konstruktiion och kanske inte lika effektivt i de högre frekvenserna?

Det är alltså denna skiva på 65kg/m3 eller denna på 100kg/m3 det rör sig om, tjocklek 50mm.

Tacksam för svar!

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte så mycket massa för att akustikbehandlingen ska bli bra. Massan är viktigare om man ska isolera mot omgivningen, medan mer porösa material egentligen är bättre för akustikbehandling. Glasull är alltså egentligen bättre än stenull till basfällor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte så mycket massa för att akustikbehandlingen ska bli bra. Massan är viktigare om man ska isolera mot omgivningen, medan mer porösa material egentligen är bättre för akustikbehandling. Glasull är alltså egentligen bättre än stenull till basfällor...

Ok, denna då kanske? Fortfarande stenull men 30kg/kvm, och då kan jag dessutom välja tjockleken 70mm vilket jag också hittade en ram till?

Redigering: Eller snarare http://www.paroc.se/channels/se/technical+...d=PAROC+Slab+45. Kom på att ramen var för 80mm-skiva.

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte så mycket massa för att akustikbehandlingen ska bli bra. Massan är viktigare om man ska isolera mot omgivningen, medan mer porösa material egentligen är bättre för akustikbehandling. Glasull är alltså egentligen bättre än stenull till basfällor...

Ok, denna då kanske? Fortfarande stenull men 30kg/kvm, och då kan jag dessutom välja tjockleken 70mm vilket jag också hittade en ram till?

Den ska säkert funka bra. Det är alltså ingen katastrof att ha stenull, men det är något bättre med glasull. Ett tyngre material kommer ju inte att vibrera med ljudvågorna i lika hög grad som ett lättare - och det är den vibrationen man är ute efter vid akustikbehandling, så att ljudvågorna kan omvandlas till värme när de går in i materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen 😆

Bevego var inte lika glada längre på idén att leverera till mig som privatperson. Därför tänkte jag skippa Paroc isolering och istället satsa på Isover som lättare går att få tag på. Bland annat har jag hittat deras Isover Piano S450 som jag tror att folk på forumet har använt. Den är alltså komprimerad glasull och finns bl.a. i tjocklekarna 45/70/95, dock så vet jag ingenting om densiteten. Den är ju egentligen till för ljudisolering, men det kanske går iaf? Ni som verkar ha koll, är denna något att ha för mig?

Annars finns ju även deras s.k. ljudskivor. Jag har svårt att avgöra skillnaden/fördelar/nackdelar.

Jag vill alltså bygga stora absorbentramar i hörnen från golv till tak, och det får gärna vara effektivt mot basen också 😆

Tack så hjärtligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen ☺️

Bevego var inte lika glada längre på idén att leverera till mig som privatperson. Därför tänkte jag skippa Paroc isolering och istället satsa på Isover som lättare går att få tag på. Bland annat har jag hittat deras Isover Piano S450 som jag tror att folk på forumet har använt. Den är alltså komprimerad glasull och finns bl.a. i tjocklekarna 45/70/95, dock så vet jag ingenting om densiteten. Den är ju egentligen till för ljudisolering, men det kanske går iaf? Ni som verkar ha koll, är denna något att ha för mig?

Annars finns ju även deras s.k. ljudskivor. Jag har svårt att avgöra skillnaden/fördelar/nackdelar.

Jag vill alltså bygga stora absorbentramar i hörnen från golv till tak, och det får gärna vara effektivt mot basen också 😆

Tack så hjärtligt!

Med risk för att verkar tjatig och aldrig nöjd :rolleyes: så kommer här min sista fråga. Jag tänker nu till mina "från-golv-till-tak-absorbenter" satsa på att köpa Isover Piano S450. Tjockleken tänkte jag välja till 95mm, för visst är det bättre ju tjockare den är? Baktill på varje absorbent tänkte jag ha en tunn plywoodskiva, framförallt för stabilitetens skull.

Mina frågor är då:

1. Blir resultatet bättre ju tjockare glasullsskiva jag sätter in?

2. Kommer min plywoodskiva påverka resultatet positivt/negativt?

3. Sorry...men Piano-skivan, är den ett ok val?

4. Detta är ingen fråga... men tack så mycket för all hjälp!

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att verkar tjatig och aldrig nöjd ☺️ så kommer här min sista fråga. Jag tänker nu till mina "från-golv-till-tak-absorbenter" satsa på att köpa Isover Piano S450. Tjockleken tänkte jag välja till 95mm, för visst är det bättre ju tjockare den är? Baktill på varje absorbent tänkte jag ha en tunn plywoodskiva, framförallt för stabilitetens skull.

Mina frågor är då:

1. Blir resultatet bättre ju tjockare glasullsskiva jag sätter in?

Du kommer att dämpa lite mer och lite längre ner i basen med tjockare material.

2. Kommer min plywoodskiva påverka resultatet positivt/negativt?

Negativt!!! Du ska maximera de fria ytorna på materialet, eftersom det är där ljudet absorberas. Täcker du för baksidan, så förlorar du mycket av effekten. Bygg ramar som sitter i sidorna i stället - och sätt ett par ribbor tvärs över för att hålla ihop det hela.

3. Sorry...men Piano-skivan, är den ett ok val?

Det blir helt perfekt.

4. Detta är ingen fråga... men tack så mycket för all hjälp!

Det är bara kul att försöka hjälpa till, men visst är det välkommet med uppskattning. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Blir resultatet bättre ju tjockare glasullsskiva jag sätter in?

Du kommer att dämpa lite mer och lite längre ner i basen med tjockare material.

2. Kommer min plywoodskiva påverka resultatet positivt/negativt?

Negativt!!! Du ska maximera de fria ytorna på materialet, eftersom det är där ljudet absorberas. Täcker du för baksidan, så förlorar du mycket av effekten. Bygg ramar som sitter i sidorna i stället - och sätt ett par ribbor tvärs över för att hålla ihop det hela.

3. Sorry...men Piano-skivan, är den ett ok val?

Det blir helt perfekt.

4. Detta är ingen fråga... men tack så mycket för all hjälp!

Det är bara kul att försöka hjälpa till, men visst är det välkommet med uppskattning. :rolleyes:

Underbart! Tack så mycket Claes, du har vart till massor av hjälp! Blir byggmarknad i helgen ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...