Jump to content
Annons

Musikproducent med tinnitus?


perez

Recommended Posts

Hej. är det någon här som jobbar i studio på en lite högre nivå som har tinnitus? Hur upplever ni det? Gör det stor skillnad osv? Hör ni ljudet annorlunda en vad de utan tinnitus gör ? Ger det er stora hinder eller nackdelar då ni ska mixa elller så-?

hare bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej. är det någon här som jobbar i studio på en lite högre nivå som har tinnitus? Hur upplever ni det? Gör det stor skillnad osv? Hör ni ljudet annorlunda en vad de utan tinnitus gör ? Ger det er stora hinder eller nackdelar då ni ska mixa elller så-?

hare bra

Hello,

jag tror att musikproducenter som har sysslat med musik länge har denna skadan i öronen. Själv har jag permanent tinnitus och dessutom nedsatt hörsel. I mitt fall så har ja ibland problem med att höra de höga frekvenserna när ja mixar i flera timmars musik produktion. Så när ja ska göra slutmixen gör jag det efter en dags vila dvs jag gör inte mixen samma dag som jag gör musiken. Ett tips är alltid och ha en låt som är bra mixad så du kan höra skillnaden.

hau det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tinnitus också, men inte hög tinnitus, vardagligen hör jag den ganska lågt, på kvällen kan det ibland bli höre, men inte så mycket.

För mig om ljudet e okej högt, i vissa frekvenser låter det som att det är dålig kvalitet och det gör ont i öronen.

Men som tur för mig har mest bara det på vänstra örat. Jag tror jag fick min tinnitus på en konsert.

Mixningen jag gör (i programmet med vst m.m.) använder jag ganska låg volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har det också. Nackdelarna för mig är att jag kan inte sitta allt för länge åt gången innan jag måste ta paus för mina öron. Fick mitt efter ett rep när jag var 16 bast och stod bredvid trummisens Ride utan proppar. En gång och Tinnitus för livet. Men, den är inte så farlig att jag inte kan sova eller så och jag kan ju ändå jobba med det jag älskar. Jag har lärt mig helt enkelt hur min lyssning ska vara med tinnitus, och eftersom jag började med ljudteknik i den åldern så är det ju det enda sätt jag hört musik som i studiosammanhang. Så jag tror inte det påverkar mig så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

får lite pipljud då och då mmen inte ofta som tur w nångon per några månader skakar lite i örat så går det över. 😠.

hör dåligt ibland men det e bara för jag får så mycket vax 😊.

Redigerat av Rangebass
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem vid en viss frekvens i sång. Då sprakar det

i örat som det gör i en sprängd högtalare. Men bara i vänstra. 😱

Yäy äntligen någon med samma problem. Det känns ungefär som det distar fast i örat. Vet inte vilken frekvens det är jag har problem med. Men det kan spraka till i örat av allt i från att lite porslin slås ihop, eller att någon skriker högt när mitt öra. Alltså snabba volymstarka ljud sprakar det av.

Tinitus har jag haft länge, trors min unga ålder på 19 år 🙂 Men det är inget jag störs av, märker det mest när jag ska sova. Extra jobbigt är det om man har mixat hela kvällen innan man ska sova. Då har öronen fått jobba så länge och då hörs min tinitus extra mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem vid en viss frekvens i sång. Då sprakar det

i örat som det gör i en sprängd högtalare. Men bara i vänstra. 😕

Yäy äntligen någon med samma problem. Det känns ungefär som det distar fast i örat. Vet inte vilken frekvens det är jag har problem med. Men det kan spraka till i örat av allt i från att lite porslin slås ihop, eller att någon skriker högt när mitt öra. Alltså snabba volymstarka ljud sprakar det av.

Japp. Men mitt kommer av kvinnlig sång vid en viss frekvens...Men jag vet inte vilken frekvens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att 98% av alla musiker/artister/producenter mm.mm.mm har någon

form av hörselproblem. Kanske inte just tinnitus men ändå...

Jag har problem vid en viss frekvens i sång. Då sprakar det

i örat som det gör i en sprängd högtalare. Men bara i vänstra. 😕

för mig med främst på vänstra örat. Kommer tex. när någon spelar Piano med många toner och spelas högt.

Extra jobbigt är det om man har mixat hela kvällen innan man ska sova. Då har öronen fått jobba så länge och då hörs min tinitus extra mycket.

För mig med.

Redigerat av 1337sweden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en relativt låg tinitus som jag bara tänker på när jag ska sova i princip. Och mitt höger öra är känsligt för de höga frekvenserna. Men jag har däremot inte nedsatt hörsel. För jag var och gjorde en undersökning på sjukhuset och de sa att min hörsel var bra. Så bara för att man har ett konstat pip i öronen betyder det inte att man har nedsatt hörsel. Det är ju tur det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt har faktiskt gått tillbaka.

Största anledningen att jag fick det var faktiskt min son som skrek nästan oavbrutet de första 2 åren plus att man sysslar med musik. Till slut kände jag hur det väste bubblade och pep i öronen. Kunde inte sova ordentligt i 2 mån. Gick med öronproppar hemma för att slippa höra lillens extremt starka pipa. Man blir på jävligt dåligt humör.

Nu har det dock gått tillbaka, har iof kvar lite sus i öronen men jag överlever.

Ollie Olsson mixade en låt åt oss för några år sen och han sitter med extremt hög volym och mixar. Då satt han med NS10 som bara skar i mina öron. Jag var tvungen att fråga hur han klarar av det. Han sa att han inte hade några som helst problem med hörseln och alltid suttit med hög volym. Men så plötsligt en dag så tror jag att det kommer att säger piiiiiiiip i hans öron!

SÄNK VOLYMEN! för man ska ju hålla på med musik så länge man kan och då är det bra med en fungerande hörsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt har faktiskt gått tillbaka.

Största anledningen att jag fick det var faktiskt min son som skrek nästan oavbrutet de första 2 åren plus att man sysslar med musik. Till slut kände jag hur det väste bubblade och pep i öronen. Kunde inte sova ordentligt i 2 mån. Gick med öronproppar hemma för att slippa höra lillens extremt starka pipa. Man blir på jävligt dåligt humör.

Nu har det dock gått tillbaka, har iof kvar lite sus i öronen men jag överlever.

Ollie Olsson mixade en låt åt oss för några år sen och han sitter med extremt hög volym och mixar. Då satt han med NS10 som bara skar i mina öron. Jag var tvungen att fråga hur han klarar av det. Han sa att han inte hade några som helst problem med hörseln och alltid suttit med hög volym. Men så plötsligt en dag så tror jag att det kommer att säger piiiiiiiip i hans öron!

SÄNK VOLYMEN! för man ska ju hålla på med musik så länge man kan och då är det bra med en fungerande hörsel.

Sen är det ju olika hur starka ljudnivåer vi tål och jag kan tänka mig att han hade en större tolerans. Jag har numer jobbigt med plötsliga och starka ljud och har även tinnitus. Dock hör jag bra men det känns ibland jobbigt att störa sig på ljud som polarna inte stör sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick tinnitus när jag tog studenten och åkte flak i början av Juni förra året. Jag hörde till en början ett starkt pip och blev ljudöverkänslig, jag klarade inte av bestick, porslin och annat liknande.

Idag så är tinninusen inget problem och ljudöverkänsligheten ligger på den nivån att jag inte klarar av att vara på konsert utan öronproppar. Det tycker jag är en bra grad av överkänslighet eftersom den får mig att skydda öronen ordentligt. 😊

Som ett litet udda fenomen så har jag blivit väldigt medveten som saker som låter högfrekvent runt omkring mig. Lysrör, fläktar, ventilationssystem, CRT-skärmar och annat liknande har jag blivigt väldigt medveten om pga de högrefventa ljuden i min egen tinnitus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite "sned" hörsel, dvs när jag sitter med hörlurar upplever jag inte alltid ljud som är panorerade lika långt åt varsitt håll som lika starka. Så har det varit länge och jag har ingen aning om när det kom eller vad det kom av, men det är inget speciellt stort problem heller tycker jag, märker i princip endast av det när jag jobbar med hörlurar. Permanent tinnitus eller andra allvarligare problem har jag klarat mej undan... än så länge. Får ofta dåligt samvete när jag vet med mej att jag inte skyddat min hörsel ordentligt i ljudstarka sammanhang... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jepp.. har förstörda öron sen många år tillbaks.. men är känsligare nu än tidigare, har ipodvolymen på högst 15-20%..

kör mkt med öppna lurar i studion och har väldigt låg volym i lådorna.. har även nyligen vart förkyld, så mina öron är känsliga som tusan nu, och jag klarar inte av distinkta ljud så värst bra.. men nu börjar det släppa lite, och då kan jag mixa ordentligt igen!!

fast iofs har jag knappt startat studiodatorn på länge.. bygger hellre på min utrustning. 🥰

nä nu ska jag såga lite spånskiva och bygga en högtalarlåda.. over & out!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tror att 98% av alla musiker/artister/producenter mm.mm.mm har någon

form av hörselproblem. Kanske inte just tinnitus men ändå...

Jag har problem vid en viss frekvens i sång. Då sprakar det

i örat som det gör i en sprängd högtalare. Men bara i vänstra. :rolleyes:

har exakt samma skada! hah

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är bara en glad amatör..men jag har tinnitus ändå

det märks nog bäst när jag hälsar på min syster ute på landet & ska sova..

hemma har jag nästan alltid något ljud på,och då märks det inte lika tydligt!

det är priset man får betala om man älskar hög volym!

hörseln är en förbrukningsvara.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem vid en viss frekvens i sång. Då sprakar det

i örat som det gör i en sprängd högtalare. Men bara i vänstra. 😮

Yäy äntligen någon med samma problem. Det känns ungefär som det distar fast i örat. Vet inte vilken frekvens det är jag har problem med. Men det kan spraka till i örat av allt i från att lite porslin slås ihop, eller att någon skriker högt när mitt öra. Alltså snabba volymstarka ljud sprakar det av.

Tinitus har jag haft länge, trors min unga ålder på 19 år 🙂 Men det är inget jag störs av, märker det mest när jag ska sova. Extra jobbigt är det om man har mixat hela kvällen innan man ska sova. Då har öronen fått jobba så länge och då hörs min tinitus extra mycket.

OJOJ!! Jag med.... jag tror att jag slagit sönder min stigbygel med en metronom. SÅ låter det i alla fall. När jag sjunger blir det dist och spräck i vänster öra.

Det kanske är nåt som går?

Konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ludde94 (oregistrerad)

TJA TJA.....jag är 13 och har tinituss:S :S

jag är ljud känslig för ljud utan mkt bas i.........inte så jävla soligt

lite svårt att sova när man hör ett jävla tjut 24/7

tips(1 lyssna inte på musik i små musik lurar som går inn i öronen

, utan köp större som man sätter utan på. ser lite sjukt ut...men jag lovar hellre se lite sjuk ut en att ha tinituss

tips(2 skaffa musiker öronproppar......anars får du en propp av mr tinituss:P:P

MVH//tinituss skadad 13 åring:(

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en ny undersökning så får man tinnitus av vardagliga ljud så som småprat osv osv.

Det är tydligen för mycket för hjärnan att hänga med.

Så det som tjattrar mycket har lättare att få tinnitus.

Vet inte om det stämmer men det var intressant. Ska se om jag hittar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Gammaa tråd men ville bara tillägga att jag också har problem med att det sparkar i VÄNSTRA!! örat vid vissa frekvenser och vid lite kraftigare volym. Är en "vanlig" svensson dock och ingen musiker.

Tex: fotbollsmatch, publikens vrål vid mål. Dotterns bebis skrik.

Kan tillägga att mitt vänstra öra är mycker kännsligare för tryckförändringar också, känns mycket tidigare i det örat. Vill minnas att jag haft riktigt ont i örat vid några flygningar så en gissning är att misslyckad tryckutjämning kanske förstört örat?

Kan inte minnas att jag utsatt just det örat för någon speciellt hög volym heller, visst har jag varit på koncerter men har aldrig haft ont i öronen efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...