Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Ja, är det bara jag som har stött på detta?

Av någon anledning så pitchas vissa av mina samplingar automatiskt upp extremt mycket när jag kör dom i granulizern eller i en vanlig sampler. Detta verkar drabba alla möjliga samplingar. Har en trummapp där cirkus 50% av samplingarna drabbas av detta och de övriga 50 låter helt som vanligt.

Först trodde jag att det enbart skedde på 24-bitsamplingar men så var tydligen inte fallet. När jag kör one-shotsen i FPCn så funkar det däremot prima. Det här är ju inte direkt något alarmerande problem eller så eftersom jag kan använda just FPCn men det vore trevligt att veta varför vissa av mina kickar, hihats och snares låter som muspip när jag lägger in dom i en samplerkanal.

Jag har nog prövat absolut allt som går för att åtgärda det så jag är tveksam till att det överhuvudtaget existerar någon lösning, men för er som har stött på samma problem så kan ni hursomhelst använda FPCn för att ladda era samplingar.

Annons
Posted

Okej. Jag kanske inte borde svara i denna tråd egentligen eftersom jag själv inte använder dom grejorna som du kör eller har testat dom. Men en sak som bara slog mig är om du har kollat sample rate på dina samplingar. Om sample rate är 48 och du lägger in det i ditt projekt i 44,1 så uppstår iaf detta problem om man inte konventerar dom först. Men jag vet ju inte om din sampler gör detta automatiskt eller inte. Va bara en tanke jag hade. Och ibland är det de dummas svar som kan vara lösningen 😛

MVH

Anders

Posted

Efter du laddat in låten i sampern, klicka på fliken "misc" sedan tittar du längst ner så står det "root note:X"

sedan klickar du på knappen "reset".

Fungerar för mig.

Posted

Annars! kan det vara så att din Timestreching är är uppställd/nedställd 😆

När det händer för mig brukar det få en motsatt effekt o sänka hastigheten på mina samples, men men det kan ju vara smart o försöka 😳

Ser ut såhär:

pitchiy2.jpg

Högerklicka bara på Time och välj (none)

Hoppas det hjälper 😛