Jump to content
Annons

Playback live/replokal


Polpotkin

Recommended Posts

Tjoho!

Vi börjar så smått inse att vi aldrig kommer få tag på en keyboardist,o ch även om vi får det så brukar dom bara ha två händer och vi skulle behöva en muterad keyboardist (eller en arme av dom). Sååå.. Vi tänkte försöka hitta nån apparat som kan spela alla våra syntar samt skicka klick till vår trumslagare.

Det spontana vi kommer att tänka på är antingen laptop+ljudkort, vilket vore det smidigaste,men det är inget man vill lämna i replokalen och till slut komem det kännas jobbigt förmodligen. dessutom är det inte så kul för alla i bandet att lägga pengar på den utrustningen som En person ska ta med sig hem...

Alternativet är kanske en porta, men det verkar fan omöjligt att hitta en porta med USB/FW för att föra över filerna, och som kan skicka monitormix med klick till lurarna...

Hur gör ni, har ni tips på porta eller annan utrustning somborde klara våra önskemål...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste det låta lika som inspelningen av låten då ni spelar live då? Arra om låten, spar det som en keyboardist kan spela med två händer, spar det som ger låten karaktär. Skippa resten. Ska det låta lika som inspelningen kan ni lika gärna köra allt playback. Och får ni inte tag i nån som spelar keyboard, spela live med de instrument ni har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där va ett rätt omoget svar tycker jag... Jag vill inte vara begräsad i mitt låtskrivande av antalet keyboardister som står till förfogande den dagen jag vill ut och spela live, jag har heller inte råd, möjlighet eller lust att hyra in en symfoniorkester när jag vill vha stråkar på min sång. Nej, här skalas inte av någonting. Musiken ska låta som jag vill att den ska låta, och finns inte tillräckligt med folk så får jag lösa det på annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl inte om att vara begränsad i sitt låtskrivande. Går jag på en liveinspelning vill jag höra livemusik inte hälften playback. Det blir ju tråkigt om det låter som på skivan. Det är ju det som är utmaningen med att spela live att man måste anpassa musiken till antalet musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att vi inte är ett fullt band sedan en tid tillbaka, och i vårt fall så är keyboard en väldigt viktig ingrediens i vår musik. Och eftersom vi inte hittar någon ersättare så har vi blivit tvugna att förlita oss på tekniken. Att göra en spelning utan keyboards skulle va att lura publiken i vårt fall. Fick jag välja så skulle det stå en duktig keyboardist och banka på min dörr om 5 minuter, men det lär knappast hända.

Nå, kan du hjälpa eller vill du fortsätta delge dina åsikter om hur vi ska framföra vår musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss skulle du ju ha en arme av keyboardister.

De finns ju många portor med minnsekort. Köp en sådan och sedan en kortläsare och för över filerna den vägen. En kortläsare kostar nästan ingenting idag.

Sen panorerar du ur klicket på ena kanalen och klicket på den andra. Att det blir i mono ser jag inte som ett problem då man spelar live då jag ändå inte tycker att det blir nå bra med stereoeffekter live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, jag menar naturligtvis att jag hoppas att det står en armé av keyboardister utanför min dörr.

Jag vill gärna kunna spela upp det hela i stereo, annars hade ju problemet varit löst för länge sedan.

Det jobbiga är att jag har mailat roland och fostex och frågat om dom har nån produkt som passar våra ändamål men dom säger att dom itne har det, så det verkar som laptop är vårt enda alternativ, men jag hade hoppats slippa det eftersom det är flera personer inblandade i ekonomin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har inte det riktigt med tråden att göra, men jag känner spontant att en laptop är väldigt enkel att plocka med sig och är dessutom väldigt stöldbegärlig. Ett trumset eller stack är som du säkert förstår inte heller så lätt och smidigt för oss själva att ta med varje gång så man får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och hoppas att ingen ger sig in. men OM nån ändå skulle vilja spela oss ett spratt och gå in i lokalen så lovar jag att dom tar laptopen före en 60 kilos stack, om dom inte redan innan har planerat att gå in i lokalen. Tror att dom flesta inbrott i replokaler sker spontant, men vad vet jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja bah!!!

Satt i samma sits som dig.

Samma ambition.

HiDa har i och för sig rätt i att det spännande med live är just att höra det... live...

Men jag hajjar vad du söker.

Vi körde mp3 spelare under en period och det funkade bra så länge det handlade om gitarrdubbar.

Nu är vi inne i fas två och jag har liksom du letat ögonen ur mig efter ett vettigt system.

Det värsta av allt. Precis som du säger. Det finns inget.

Det som änvänds ute bland artister är allt från digitalportor till synkade HD-24:or.

Vi kör med PC och multipla utgångar från en multitrackerprogramvara.

Samma tankesätt men har fått för mig att detta funkar. Så länge datorn används till detta uteslutande.

En slimmad PC, ett externt eller internt ljudkort så är du hemma!

Och en PC som klarar spela upp 6 spår kontirnuerligt hittar du under 2000:-

Lägg på ett ljud kort för 2.500:-

Programvara för ett par tre tusen sen kan du göra tunga grejer live!

Hör gärna av dig om du hittar nåt bättre.

Alltid kul att lära sig och utveckla sig.

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har en lösning.

Köp en metronom till trummisen:

http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=121490

Sen kör ni keyboarden på något av det som nämts tidigare. Då kan du köra keyboarden i stereo.

då måste dom synkas på nåt sätt.. o det är en ganska svår uppgift att göra varje gång i replokalen..

då tror jag mer på en gammal dator o ett lydekort..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...