Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag funderar starkt på att köpa en: Länk

Duger den till att producera musik?

Jag kommer nog främst använda FruityLoops och Cool Edit Pro till att börja med, då jag är invand med detta. Men det kan mycket väl hända att jag börjar med Cubase senare. Jag spelar in elgitarr via POD och funderar på att köpa någon keyboard/synth senare. Trummor gör jag i FruityLoops.

Det kan hända att jag kommer att ha ganska många kanaler inspelade och mycket reverb och delay inblandat.

Tänkte isf slänga med extra minne också i form av detta: Länk

Ska jag isf passa på att fylla upp till 4gb direkt eller kan man ha 3gb?

Behövs det ens med tanke på mina behov?

Tack så mycket på förhand!

Edited by Spaceistheplace
Annons
Posted

Ett antal trådar om köpråd finnes på forumet - du kan förkovra dig i dem utöver mitt svar,

det finns alltid många som tycker.

Jag tycker datorn ser bra ut, inte det nyaste på marknaden direkt, men det är i alla fall XP på den.

Läs även andra trådar angående maximal minnesstorlek (du får söka, jag ids inte slänga upp dem),

3 gigabyte tycks vara det säkraste. Köp en bra 2-gigabytare och tryck in, så är du nog trygg på den fronten.

Senare kan du ju enkelt uppgradera till 4.

Posted

Har en sådan, dock inte för musikbruk. Men varför inte? Kör själv en äldre HP med P4 i till musiken och det funkar utmärkt.

DÄREMOT!!!

Köp inte modellen med matt skärm. Den har jag. Du ser ingenting om du inte sitter mitt framför datorn. Jag har haft modellen med glossyskärm (blank) också och den är mycket bättre.

Posted

Jag körde en HP Pavilion i ett pch ett halvt år innan jag köpte en customtillverkad musikmaskin. Min laptop hade inte hälften av prestandan som den du kollar på men räckte ändå till en hel del. Två Gb Ram skulle förmodligen vara trevligt.

Ett problem jag hade med min HP var dock att väldigt lätt blev väldigt varm vilket gjorde att fläkten gick på högvarv mest hela tiden. Väsnades mycket gjorde den dessutom.

• 2 weeks later...
Posted
Japp.

Härligt!

Så nu har jag beställt den! Äntligen kan jag komma igång att arbeta på riktigt med musiken.

Kom gärna med en recension när du hunnit testa den ett tag!!