Jump to content
Annons

Datorbord Fredrik på IKEA. någon som har?


ThomasJ

Recommended Posts

Annons
Ser ut som en nyversion av IKEA-klassikern JERKER.

Nja - inte riktigt. Det finns inga svängbara sidohyllor att placera monitorerna på och maxbelastningen på bordet är bara 50kg, medan maxbelastningen bara på "Jerkers" sidohyllor är 30kg/st - och med den kraftiga metallställningen hos "Jerker", så måste nog gränsen för belastningen på hela bordet ligga på några hundra kg...

Bara monitorerna jag har på mina sidohyllor (4st hyllor), är totalt strax under 70kg, så där hade detta "Fredrik"-bord säckat ihop direkt. 😕

Frågan är om det inte är bättre att försöka hitta ett begagnat Jerker-bord i stället...? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrik flyttade in till mig i början av våren och vi kommer bra överens. Enda problemet jag har är attmina monitorer står lite för högt upp, men det kan jag leva med. Och det beror ju helt på vilken dator man har, jag sitter på en 20tums imac. Vette fan var du ska få in klaviaturet, fast det kanske är ett väldigt litet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrik flyttade in till mig i början av våren och vi kommer bra överens. Enda problemet jag har är attmina monitorer står lite för högt upp, men det kan jag leva med. Och det beror ju helt på vilken dator man har, jag sitter på en 20tums imac. Vette fan var du ska få in klaviaturet, fast det kanske är ett väldigt litet?

Det är ett keystation 49e, men skall snart byta till et bättre masterklaviatur.

Storleken är jue 49tangenter så det är jue litemer än en meter långt.

Bredden på Fredrik är jue 128cm o det borde duga.

Doch vill jag igentligen ha midikontrollern på bordet vid skärmen.

Men det får väl sitta på en av hyllorna.

Eller kanske att jag nyttjar en av hyllplanen till att ha klaviaturet på.

Skall försöka göra en skiss i PSP på det hela o se hur jag kan lösa det.

Datorn är jue en tower och kommer att stå på undersidan av bordet.

Som sagt, jerker har jue fördelen med sina sidohyllor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte placera monitorerna bredvid skärmen och få upp dem där så att diskanten sitter i öronhöjd? Med så hårt vinklade monitorer som på skissen, kommer din sweetspot att bli extremt liten... 😱

Att ha skärmen annat än rakt fram, är inte bra ur ergonomisynpunkt. Du kommer i så fall att sitta och vrida huvudet och sedan inte förstå varför du får ont i nacken... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är skiss nummer 2.

skissqa7.th.jpg

Här står skärmen o monitorena bättre, men har svårt att se vart jag skall göraav midikontrollen.

Visst kan den säkert stå på någon av hyllorna, men då blir jag nästintill tvungen att stå vid mixing osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte komplettera med tangentbordsutdraget?

såg inget om nått sånt på ikea, men fins det ett sådant så visst.

Det står under "bra att veta", men jag kan inte se måtten på det. Man vill ju inte sitta för långt från monitorn heller. Jag tittade på detta för ett par veckor sedan: http://www.quiklok.com/catalog/?p=products...ame=Z-250-BK-GR

Men då sitter man nästan en (1) meter från skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips, då jag själv var ute ett skriv/data/piano-bord hem till lägenheten nyligen så kollade jag runt en hel del. Fattade tycke för följande som verkar helt ultimat för min situation med tangenbord, mus, Nord Electro 73 tangenters, två skärmar samt monitorer(funderar på att sätta dem på ställ dock, fastän de får plats).

http://www.svenskahem.se/?id=3270&pid=2766

Databordet heter alltså c-150 från svenska hem... Beställde ett ex då de inte hade några hemma för tillfället =(....

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips, då jag själv var ute ett skriv/data/piano-bord hem till lägenheten nyligen så kollade jag runt en hel del. Fattade tycke för följande som verkar helt ultimat för min situation med tangenbord, mus, Nord Electro 73 tangenters, två skärmar samt monitorer(funderar på att sätta dem på ställ dock, fastän de får plats).

http://www.svenskahem.se/?id=3270&pid=2766

Databordet heter alltså c-150 från svenska hem... Beställde ett ex då de inte hade några hemma för tillfället =(....

Finns måtten mer detaljerat, alltså för varje plan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips, då jag själv var ute ett skriv/data/piano-bord hem till lägenheten nyligen så kollade jag runt en hel del. Fattade tycke för följande som verkar helt ultimat för min situation med tangenbord, mus, Nord Electro 73 tangenters, två skärmar samt monitorer(funderar på att sätta dem på ställ dock, fastän de får plats).

http://www.svenskahem.se/?id=3270&pid=2766

Databordet heter alltså c-150 från svenska hem... Beställde ett ex då de inte hade några hemma för tillfället =(....

Finns måtten mer detaljerat, alltså för varje plan?

=/ Shit jag hade dem... Mätte upp i butiken men har inte kvar.. Det var iaf så att en Nord Electro lätt fick plats på mellanplanet vilket jag var mest rädd för att den inte skulle göra(den är djupare än vad den ser ut på bilden). Om jag får hem det snart vilket jag snart borde få(de sa två veckor har gått 3 snart..) så mäter jag upp åt dig(skicka PM vilka mått du var intressar av).

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

=/ Shit jag hade dem... Mätte upp i butiken men har inte kvar.. Det var iaf så att en Nord Electro lätt fick plats på mellanplanet vilket jag var mest rädd för att den inte skulle göra(den är djupare än vad den ser ut på bilden). Om jag får hem det snart vilket jag snart borde få(de sa två veckor har gått 3 snart..) så mäter jag upp åt dig(skicka PM vilka mått du var intressar av).

Tackar!

Jag tror jag har lite humm om måttena. Höjden är säkert från golvet till högsta planet. Bredden förstår jag, och djupet är troligtvis utan utdraget tangenbordutdraget. Bredden på tangbordsutdraget verkar bra. Ibland gör vissa tillverkare de så små man får inte plats med musen. Bordet ser intressant ut, och har ett hyffsat pris dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikat på detta datorbord ifrån ikea:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60111123

Det som skall rymmas är: Skärm (platt) midikontroller, monitorer, ljudkort och klaviatur.

Jag har samma bord i studion men ja har tagit bort hyllan längst upp och kapat av järnstängerna på sidan och har placerat monitorerna på högtalar stativ. Jag förmodar att du inte har denna stora ytan men ja kan rekomendera två vridstativ som du kan köpa med detta bordet där du kan placera monitorerna. Det hade jag ett tag innan ja köpte stativen till monitorerna.

jdee

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikat på detta datorbord ifrån ikea:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60111123

Det som skall rymmas är: Skärm (platt) midikontroller, monitorer, ljudkort och klaviatur.

Jag har samma bord i studion men ja har tagit bort hyllan längst upp och kapat av järnstängerna på sidan och har placerat monitorerna på högtalar stativ. Jag förmodar att du inte har denna stora ytan men ja kan rekomendera två vridstativ som du kan köpa med detta bordet där du kan placera monitorerna. Det hade jag ett tag innan ja köpte stativen till monitorerna.

jdee

De där stativen du pratar om, hur ser de ut och vart fick du tag på dom?

Vänligast

V

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikat på detta datorbord ifrån ikea:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60111123

Det som skall rymmas är: Skärm (platt) midikontroller, monitorer, ljudkort och klaviatur.

Jag har samma bord i studion men ja har tagit bort hyllan längst upp och kapat av järnstängerna på sidan och har placerat monitorerna på högtalar stativ. Jag förmodar att du inte har denna stora ytan men ja kan rekomendera två vridstativ som du kan köpa med detta bordet där du kan placera monitorerna. Det hade jag ett tag innan ja köpte stativen till monitorerna.

jdee

De där stativen du pratar om, hur ser de ut och vart fick du tag på dom?

Vänligast

V

Stativ till monitorer kan du hitta antingen på hi-fi klubben eller annan högtalarförsäljare. Men de andra vridstativen finns och köpa på ikea. De monteras på sidan av bordet så det kommer sticka ut på sidorna. Det är ganska smart ide eftersom du justerar monitorn i sidled. Jag hoppas inte denna varan har utgått men testa och fråga dem på ikea.

jdee

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte komplettera med tangentbordsutdraget?

såg inget om nått sånt på ikea, men fins det ett sådant så visst.

Bara att bygga själv, du behöver 2 klossar där du monterar skenorna som skivan ska rulla i, samt ett kitt för montering på skivan. Skivan bestämmer du sedan själv storlek på, ska fixa bilder när jag satt dit tangentbordsskivan på mitt Jerker bord. Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...