Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har sedan ett tag ett vanligt M-audio 49-tangenters midi-klaviatur, som jag spelat lite enklare grejer på.

Hur som, vill jag lära mig spela "på riktigt" nu och letar febrilt efter några hyffasde lektioner via internet.

Har hittat en massa för gitarr på youtube osv, men inte så mycket för mitt ändamål, några tips?

Tack på förhand.

Annons
Posted

När jag började så startade jag med att lära känna pianot. Lär dig var alla ackord ligger någonstans och dess färgningar. Sen kan du bygga på det.

Då blir det både lätt och roligt eftersom du kan börja spela enklare låtar redan i början.

Det var så Björn och Benny i Abba gjorde. De kan inga noter. Bara pianots struktur.

Kör hårt 🙂

Posted

Genom självstudier kan du lära dig vilka tangenter du ska trycka på, vad de heter, hur ackorden hänger ihop osv.

Vill du lära dig spela "på riktigt" så handlar det även om fingersättning, handhållning och artikulation. Fingersättning kanske man kan läsa sig till, men för att lära sig resten bör man ta en pedagog till hjälp. Och öva, öva, öva!

Förslag: Ta pianolektioner hos nåt studieförbund. Du måste inte göra det i 10 år, men ett eller två år är definitivt värt pengarna.

• 2 years later...
Posted (edited)

På sidan www.playalong.se har man många lektioner via webben. Kostar 99 kronor per månad om man löser månadsbetalning. Är väl värd pengarna om man är helt ny.

Edited by pile63
Posted

kolla bilioteket, där kan det finnas dvd kurser att låna.