Jump to content
Annons

Impuls (reverb) från hårdvara?


AntonK (oregistrerad)

Recommended Posts

AntonK (oregistrerad)

Tjena!

I Studio nr.6 (Juli 2007) beskrivs på sidan 28-29 hur man skapar en egen impulsfil utifrån ett rum. Om man vill återskapa en impulsfil från ett hårdvarureverb (synth), är tekniken densamma?

T.ex:

Om jag gör ett oscillatorsvep med synthen utan reverb (dry), spelar in och sparar filen som IR_Dry.wav. Därefter lägger jag på reverbet, gör samma sak och sparar filen som IR_Wet.wav. Hur skall parametrarna för reverbet stå? Skall det vara inställt med samma värden som i min orginal preset på ett specifikt ljud i synthen, eller skall man dra upp "wet" parametern till max?

Spelar det stor roll hur lång impulsfilen är? Om jag har ett reverb som ligger på 7-8 sekunders efterklang, skall jag då göra ett svep som är 10 sek. och sedan vänta (spela in) tills det klingat ut för en total längd på 17-18 sekunder? Hur mycket påverkar längden av en impuls CPU användningen?

Hur exakta är impulsreverb? Återskapar det den "riktiga" klangen eller färgar de ljuden olika, beroende på tillverkare?

Jag är ganska ny på det här med impulsreverb (därav alla frågor), och vore tacksam för lite insikt om hur dessa fungerar.

*** EDIT:

För att fylla på frågorna utöver de jag ställde ovan:

Hur mycket påverkar bitdjup och frekvens en impuls? Fungerar det som med vanliga audiofiler att 24 bitar ger mer dynamik än 16 bitar?

Upptäckte dessutom att denna tråd kanske borde ligga under : Studio forum » Pluggar och samplingar » Effekter

Ber så hemsk mycket om ursäkt för detta 🙁

MVH

Anton K

Redigerat av AntonK
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur exakta är impulsreverb? Återskapar det den "riktiga" klangen eller färgar de ljuden olika, beroende på tillverkare?

Att algoritmerna för att skapa impulsbaserade reverb kan vara så effektiva som de är bygger på två antaganden/begränsningar:

* Tidsinvarians: oavsett vid vilken tidpunkt en insignal kommer så genererar det samma respons i utsignal. T ex. om du spelar in ett handklapp och kör det genom ditt reverb så kommer du få samma respons oavsett om du klappade samtidigt som ett tidigare eko var hörbart eller om allt var tyst. Om det tidigare ekot inte hunnit tona ut så kommer signalerna att överlagras, men inte att interagera i övrigt. Denna begränsning är antagligen av liten betydelse för rumsreverb.

* Linjärt: om du dubblar signalstyrkan på insignalen så får du samma utsignal men dubbelt så stark. I ett riktigt rum får du däremot antagligen olika impulsresponser beroende på styrkan på ljudet du spelar upp. Hur står skillnaden är vet jag inte riktigt. Om man låter impulsresponsen variera beroende på insignalens amplitud så får man något som kallas "dynamic convolution reverb". Det finns vad jag vet ingen motsvarande effektiv metod att beräkna dessa så man är av praktiska skäl begränsad till kortare impulser.

Edit: jag vet inte om detta riktigt var svar på din fråga, men det kanske är användbar information ändå.

Redigerat av nilsL
Link to comment
Dela på andra sajter

AntonK (oregistrerad)
Hur exakta är impulsreverb? Återskapar det den "riktiga" klangen eller färgar de ljuden olika, beroende på tillverkare?

Att algoritmerna för att skapa impulsbaserade reverb kan vara så effektiva som de är bygger på två antaganden/begränsningar:

* Tidsinvarians: .....

* Linjärt: .....

Edit: jag vet inte om detta riktigt var svar på din fråga, men det kanske är användbar information ändå.

Intressant information!, men det jag egentligen var ute efter var: Om jag laddar samma impulsfil i två olika reverb (t.ex Cakewalk's Perfect Space eller FreeVerb), kommer detta att låta exakt samma eller färgas ljudet av de olika tillverkarnas plugins? (Ungefär som de olika EQ pluggarna som finns på marknaden gör.)

Om så är fallet, vad skall man leta efter/titta på (information) om impulsreverb för att hitta ett som ger ett så "ärligt" ljud som möjligt? dvs återskapar den verkliga klangen.

MVH

Anton K

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har fattat det så spelar det egentligen ingen roll vilken plugg du använder om du skall använda impulsen ren så att säga. Det är ju som att välja samplers för att spela upp samplingaar. Det är väl ingen stor generell slillnad i själva läsningen av samplingen. Däremot så innehåller ju de olika pluggarna olika möjligheter att manipulera impulsen och färga den på olika sätt. JAg skulle nog kolla på detta. HAr du pengar så följder det ju med olika bra impulser till olika reverb. I annat fall är det väl lika bra med SIr som ju är gratis.

100 % skall ju (så vitt jag fattat det) motsvara originalinspelningen av impulsen. Det som är vitsen är väl sedan att du kan styra hur mycket du vill ha av originalet.

Det påverkar Cpu ganska mycket faktiskt. Jag testade Altiverb under en period och det var i stort sett den enda effekt min dator orkade med. Samma med Waves IR. Den sensate versionen av SIR skall väl vara mindre krävande. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...