Jump to content
Annons

Svengelska eller inte?


Jejje

Recommended Posts

I Sverige verkar vi haka upp oss ganska mycket på om en sångare sjunger med "svengelsk" accent. Vad är det egentligen som är så fel med detta? Vi är ju svenskar och det vore ju konstigt om inte det även hördes på vårat uttal. Tycker att det många gånger kan bli ganska påklistrat då vi i Sverige hela tiden ska försöka vara så grymt internationella. Och varför reagerar vi inte när en sångare sjunger med t ex skotsk accent. (Detta verkar gälla alla accenter där man har engelska som modersmål) Nej, då är det helt plötsligt pittoreskt och charmigt, medan en sångare som sjunger med svensk accent går fetbort.

Varför är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker det låter oseriöst och dåligt. Varför vet jag inte, det är nog bara så. Däremot har jag hört amerikaner som tycker att svensk accent kan vara charmigt. Beror nog lite på vart man kommer ifrån. Tycker du det även är fint om sångaren bryter på tyska eller finska?

Visst finns det accenter som låter finare eller fulare att sjunga på men detta är nog som sagt en högst personlig smaksak vad man tycker. (ingen accent är så ful att den totalt dödar en bra sångare tycker jag) Det här med att vi i Sverige tycker att våran egen accent låter dålig tror jag snarare beror på ett behov av att hela tiden känna oss så internationella (läs amerikanska) När man ska öva på accent är det ju amerikansk accent som gäller och inte t ex skotsk. Visst kan man hävda att detta har att göra med att USA är en så stor marknad men frågan är ju om man blir ratad där om man sjunger på svengelska eller om det bara är nåt som vi själva tror? Det kanske bara är i Sverige man blir ratad för det och då blir ju det hela lite löjligt.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så tycker jag att det låter rätt kasst. Men det beror oxå på vad det gäller för låt/stil

Abba kom ju undan med sin svängälska rätt bra. Och det gick ju rätt bra för dom?! Det är ju iofs oväsentligt hur bra det gick. Men det som är värst är dom som TROR att dom kan språket och spär på mer så att det blir patetiskt. Folk som försöker låta amerikanskt eller brittiskt och jobbar järnet på det så att det blir överstyr. Ändå hör man kocken i mupparna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så tycker jag att det låter rätt kasst. Men det beror oxå på vad det gäller för låt/stil

Abba kom ju undan med sin svängälska rätt bra. Och det gick ju rätt bra för dom?! Det är ju iofs oväsentligt hur bra det gick. Men det som är värst är dom som TROR att dom kan språket och spär på mer så att det blir patetiskt. Folk som försöker låta amerikanskt eller brittiskt och jobbar järnet på det så att det blir överstyr. Ändå hör man kocken i mupparna!

Precis, och vad är amerikanskt eller brittiskt egentligen? Är det sydstatsdialekt eller irländsk accent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så tycker jag att det låter rätt kasst. Men det beror oxå på vad det gäller för låt/stil

Abba kom ju undan med sin svängälska rätt bra. Och det gick ju rätt bra för dom?! Det är ju iofs oväsentligt hur bra det gick. Men det som är värst är dom som TROR att dom kan språket och spär på mer så att det blir patetiskt. Folk som försöker låta amerikanskt eller brittiskt och jobbar järnet på det så att det blir överstyr. Ändå hör man kocken i mupparna!

Precis, och vad är amerikanskt eller brittiskt egentligen? Är det sydstatsdialekt eller irländsk accent?

Snackar du dialekt nu eller? Jag menar språket. Det är skillnad på brittisk engelska och amerikansk engelska.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så tycker jag att det låter rätt kasst. Men det beror oxå på vad det gäller för låt/stil

Abba kom ju undan med sin svängälska rätt bra. Och det gick ju rätt bra för dom?! Det är ju iofs oväsentligt hur bra det gick. Men det som är värst är dom som TROR att dom kan språket och spär på mer så att det blir patetiskt. Folk som försöker låta amerikanskt eller brittiskt och jobbar järnet på det så att det blir överstyr. Ändå hör man kocken i mupparna!

Precis, och vad är amerikanskt eller brittiskt egentligen? Är det sydstatsdialekt eller irländsk accent?

Snackar du dialekt nu eller? Jag menar språket. Det är skillnad på brittisk engelska och amerikansk engelska.

Jag menar alltså inte vilka ord man använder utan vilket uttal som man har. (alltså dialekt)

Om man ska resonera så att om man sjunger på engelska ska man ha en "riksamerikansk accent" så ska man väl resonera likadant när det gäller de som sjunger på svenska? Men det kanske man gör? Ingen skånsk dialekt för någon sångare med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är skönt att höra dialekter o accenter oavsett vilket språk man sjunger på. Vi snackar ju svenska till vardags, så då är det ju självklart att det valda språket kryddas av det. Men det är klart, gillar man inte det så...köpt inte skivan lixom, hur svårt är det att låta bli?

D.A.D kommer jeg ihoug...dom sjöng typ på dangelska, möe roli.

lp&u

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är skönt att höra dialekter o accenter oavsett vilket språk man sjunger på. Vi snackar ju svenska till vardags, så då är det ju självklart att det valda språket kryddas av det. Men det är klart, gillar man inte det så...köpt inte skivan lixom, hur svårt är det att låta bli?

D.A.D kommer jeg ihoug...dom sjöng typ på dangelska, möe roli.

lp&u

Svante

Undrar hur många det är som ratar musik för att den sjungs på svengelska? Skivbolagen hävdar ju detta och har det som ett argument för att alla som sjunger måste lära sig "rätt" uttal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det kan vara charmigt, precis som engelska med tysk, fransk, japansk, spansk osv brytning kan vara charmigt. Men visst, det ger ju en lite "tafflig" känsla som funkar jättebra i vissa sammanhang men riktigt dåligt i andra... hörde nån tysk RnB-låt där sången skulle vara sådär flåsig och småporrig som den ofta är, där var det riktigt plågsamt med brytningen... 😆 Men i mycket annan musik så kan det tillföra en spännande karaktär och personlighet till sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är uppenbart svengelskt och bara fult så är det obehagligt att lyssna på. Men vissa sorters brytningar, typ Anna Ternheim om jag inte minns fel, är rätt snygga och gör bara att det låter mysigt. De där som är så små så det nästan skulle kunna misstas för dialekt och inte brytning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är uppenbart svengelskt och bara fult så är det obehagligt att lyssna på. Men vissa sorters brytningar, typ Anna Ternheim om jag inte minns fel, är rätt snygga och gör bara att det låter mysigt. De där som är så små så det nästan skulle kunna misstas för dialekt och inte brytning.

mja hon bryter inte, däremot blandar hon amerikanskt och brittiskt uttal, men det känns så typiskt för sån lattemusik (gillar dock henne som fan)

att bryta lite på brittisk engelska.

förövrigt KAN brytning vara supercharmigt och i vissa fall bara HEEELT jättefult.

Tysk brytning går dock aldrig att komma undan med.

men som nån skrev, värst är verkligen såna som tror sig vara fulländade och bara låter bedrvöligt mycket cowboy, hemskt!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Sånt låter förjävligt. Oseriöst låter det också, som någon sa.

Tycker man det låter ballt så, kör på det då.

Om man inte vill vara internationell och sjunga engelska så tycker jag man ger fan i det och sjunger på sitt modersmål så det blir ordentligt. Inget mittemellan. Det är ju då man låter som en kass härmapa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...