Jump to content
Annons

hur formatera hårddisk


Lithium

Recommended Posts

Annons

Du måste partitionera den först, med windows egna verktyg går det bara (såvitt jag minns) att göra en partition per disk.

Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering->Diskhantering. Välj disken och skapa en primär

partition på den. Moderna hårddiskar brukar vara (låg)formatterade redan, så den ska väl funka på en gång.

Om partitioneringen är klar, kan du formatera i samma program/tjänst.

Redigerat av henrik.brunzell
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle det göra för skillnad?

En hårddisk är en hårddisk... 😆

Öhhh... den går ju inte att använda om den inte är formaterad........eller? 😊

Nej - precis vad jag menade. Det är ingen skillnad på hur du ska göra oavsett vad den ska användas till.

Du partitionerar och formaterar den som Henrik beskrev. Den går inte att formatera innan den är partitionerad, eftersom Windows inte känner av disken förrän den har partitionerats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle det göra för skillnad?

En hårddisk är en hårddisk... 😉

Öhhh... den går ju inte att använda om den inte är formaterad........eller? 😆

Nej - precis vad jag menade. Det är ingen skillnad på hur du ska göra oavsett vad den ska användas till.

Du partitionerar och formaterar den som Henrik beskrev. Den går inte att formatera innan den är partitionerad, eftersom Windows inte känner av disken förrän den har partitionerats.

Ok, inte svårare än så alltså 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Partitionera är det du vill göra, inte formatera.

A... men windows ser den redan. när man clickar på den står det att den måste formateras innan användning

...men då är det ju ännu enklare.

Högerklicka på den och välj Formatera, så är du i hamn. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...