Jump to content
Annons

Ny Allroundmickrofon 5-10 000kr klassen


dr.kaufman (oregistrerad)

Recommended Posts

dr.kaufman (oregistrerad)

Tjena!

Jag har tänkte att klöpa mig en ny allroundmick i prisklassen runt 5-10 000. Har hört mycket gott om TLM 103an här på forumet men har blivit avrådd från den då en jag pratade med tyckte att den inte lät särskilt bra på tjejsång (dock helt suveränt på killsång).

Röde K2 är en mick jag blivit rekomenderar. Hittade inte denna på Cleas berömde testsite så undrar lite hur denna låter?

Jag spelar in lite allt möjligt från pop/rock till jazz och bluegrass och har väl framförallt tänkt avända mikrofonen till sång och akustiska intrument (tex akustisk gitarr) men även gärna till intrumentförstörkare. Senare har jag kanske även tänkt skaffa en till till ett stereopar att ha till trumöverhäng och piano etc.

Har ni något att rekomendera? Har försökt kolla runt efter liknande inlägg här på forumet men hittar inga. Mest bara massa inlägg om mickar i 1000 kr klassen, och jag har tänkt lägga ribban lite högre än så.

Vore högst tacksam för alla förslag.

/Isak

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag har tänkte att klöpa mig en ny allroundmick i prisklassen runt 5-10 000. Har hört mycket gott om TLM 103an här på forumet men har blivit avrådd från den då en jag pratade med tyckte att den inte lät särskilt bra på tjejsång (dock helt suveränt på killsång).

Röde K2 är en mick jag blivit rekomenderar. Hittade inte denna på Cleas berömde testsite så undrar lite hur denna låter?

Jag spelar in lite allt möjligt från pop/rock till jazz och bluegrass och har väl framförallt tänkt avända mikrofonen till sång och akustiska intrument (tex akustisk gitarr) men även gärna till intrumentförstörkare. Senare har jag kanske även tänkt skaffa en till till ett stereopar att ha till trumöverhäng och piano etc.

Har ni något att rekomendera? Har försökt kolla runt efter liknande inlägg här på forumet men hittar inga. Mest bara massa inlägg om mickar i 1000 kr klassen, och jag har tänkt lägga ribban lite högre än så.

Vore högst tacksam för alla förslag.

/Isak

Oktava MK012 är helt grymma småmembranare. Går på typ 5000 (tror jag) för ett matchat stereopar med några kapslar (vi har njure, omni och -10dB).

De är grymt bra till det mesta (t ex underbart till piano och ak.git.). Funkar dessutom faktiskt ruggigt bra på tjejröster i allmänhet.

De var även med i ett test i Studio för ett tag sen, och sopade mattan med konkurrenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekommendera sE Electronics z5600a om du vill ha en trevlig rörmic. Crowley and Tripp Naked Eye är en bandmic som jag gärna rekommenderar. Violet Design Dolly är också kalasbra.

Sedan finns också Oktava MK012, som mimla nämnde, som fungerar kanonbra till så skilda saker som överhäng, körupptagningar, akustisk gitarr och stråkkvartett... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tjena!

Jag har tänkte att klöpa mig en ny allroundmick i prisklassen runt 5-10 000. Har hört mycket gott om TLM 103an här på forumet men har blivit avrådd från den då en jag pratade med tyckte att den inte lät särskilt bra på tjejsång (dock helt suveränt på killsång).

Röde K2 är en mick jag blivit rekomenderar. Hittade inte denna på Cleas berömde testsite så undrar lite hur denna låter?

Jag spelar in lite allt möjligt från pop/rock till jazz och bluegrass och har väl framförallt tänkt avända mikrofonen till sång och akustiska intrument (tex akustisk gitarr) men även gärna till intrumentförstörkare. Senare har jag kanske även tänkt skaffa en till till ett stereopar att ha till trumöverhäng och piano etc.

Har ni något att rekomendera? Har försökt kolla runt efter liknande inlägg här på forumet men hittar inga. Mest bara massa inlägg om mickar i 1000 kr klassen, och jag har tänkt lägga ribban lite högre än så.

Vore högst tacksam för alla förslag.

/Isak

Har inte prövat 103 på tjejröst, men tycker det är en rätt intetsägande mick.

En klassisk allroundmick är ju AKG C414, som är lätt att hitta beggad till ett rimligt pris dessutom.

Om du hittar en C414 har du råd med en annan mick för akustiska gitarren, där C414 kan vara lite väl scoopad.

Det finns så klart en massa fler mickar och dem har väl claes koll på som vanligt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast alla märken har jag inte koll på. 😉 Tyvärr finns det en del irriterande hål bland mina testinspelningar - som exempelvis AKG, Audio-Technica, Sennheiser och några andra fabrikat...

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen så säger jag Brauner Phantom Anniversary Edition....den "billiga" av deras mikar....den spöar skiten ur tlm-103 i min mening (har kört tal, tjejsång, killsång och akustisk gitarr med den). Ligger på prick 10 lax tror jag....

fast man bör kanske testa den innan man köper den, då jag hört att vissa inte gillar den....vilket är helt oförståeligt i min mening....men den uppfattas som kliniskt ren i ljudet....! dock är den ganska känslig, så man får se till att en sångare som sjunger väldigt starkt står på behörig avstånd från miken så den inte distar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har tänkte att klöpa mig en ny allroundmick i prisklassen runt 5-10 000. Har hört mycket gott om TLM 103an här på forumet men har blivit avrådd från den då en jag pratade med tyckte att den inte lät särskilt bra på tjejsång (dock helt suveränt på killsång).

Röde K2 är en mick jag blivit rekomenderar. Hittade inte denna på Cleas berömde testsite så undrar lite hur denna låter?

Jag spelar in lite allt möjligt från pop/rock till jazz och bluegrass och har väl framförallt tänkt avända mikrofonen till sång och akustiska intrument (tex akustisk gitarr) men även gärna till intrumentförstörkare. Senare har jag kanske även tänkt skaffa en till till ett stereopar att ha till trumöverhäng och piano etc.

Har ni något att rekomendera? Har försökt kolla runt efter liknande inlägg här på forumet men hittar inga. Mest bara massa inlägg om mickar i 1000 kr klassen, och jag har tänkt lägga ribban lite högre än så.

Vore högst tacksam för alla förslag.

/Isak

Har inte prövat 103 på tjejröst, men tycker det är en rätt intetsägande mick.

En klassisk allroundmick är ju AKG C414, som är lätt att hitta beggad till ett rimligt pris dessutom.

Om du hittar en C414 har du råd med en annan mick för akustiska gitarren, där C414 kan vara lite väl scoopad.

Det finns så klart en massa fler mickar och dem har väl claes koll på som vanligt 😉

Jag instämmer i C414-kören. Den är svinbra till i princip allt. Och jag gillar den faktiskt på akustisk gitarr också. Hör av dig då kan jag nog trolla fram en sprillans ny för runt 6.000 kr (en kompis i England som står i begrepp att sälja).

Är du sugen på en Neumann U87, så kolla på Ebay. Det brukar inte vara omöjligt att hitta en runt 10.000 kr där. Jag har själv fyndat totalt fyra stycken på Ebay, från 6500 kr (jo, det är faktiskt sant, men då var den rätt bucklig...) till 11.000 för en i absolut nyskick.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt på Nevaton MC51.

Handbyggd rysk mick som jag är väldigt nöjd med. Såg att Claes säljer den för 7.995:-

Använder den till i stort sett allting sen jag skaffade den. Låter framförallt riktigt kalas på sång och akustiska instrument, men jag mickar även virveln med den med bra resultat.

Tillverkarens hemsida

Micktest med lyssningsexempel där den får något högre betyg än både tlm-103 och akg c-414

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)

Tack för alla svar! :rolleyes:

Har suttit och kollat igenom alla de mikrofoner ni rekomenderat och det mesta verkar vara väldigt shysst.

Funderar på om jag ska börja med de där oktava mikrofonerna som verkar väldigt bra. Gillade gitarrljudet skarpt på Claes testsite, men dom lät iof inte lika bra på sång så GAH. Så svårt att bestämma sig, ett lyx problem ifs.

AKG micken verkade väldigt många gilla också så kanske blir en sån... får kolla upp den lite mer också. Ni som gillar den så mycket, vad är den stora fördelen med den och hur låter den? väldigt transperant? varm?

Tack återigen för alla svar och ännu mer synpunkter år såklart välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tack för alla svar! 😄

Har suttit och kollat igenom alla de mikrofoner ni rekomenderat och det mesta verkar vara väldigt shysst.

Funderar på om jag ska börja med de där oktava mikrofonerna som verkar väldigt bra. Gillade gitarrljudet skarpt på Claes testsite, men dom lät iof inte lika bra på sång så GAH. Så svårt att bestämma sig, ett lyx problem ifs.

AKG micken verkade väldigt många gilla också så kanske blir en sån... får kolla upp den lite mer också. Ni som gillar den så mycket, vad är den stora fördelen med den och hur låter den? väldigt transperant? varm?

Tack återigen för alla svar och ännu mer synpunkter år såklart välkomna!

C414 och värme är väl inte nåt som går ihop för mig iaf. Den är bright/scoopad och detaljerad, sitter bra i mix tycker jag.

Tänk dig att du ätit jävligt starka mentholtabletter och den smaken går att spela in på skiva, där har du det! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)

Tack för förklaringen elof 😛 underbar jämförelse. Tror jag är med:)

lutar kanske åt en sån och sen komplettera med oktavor vid ett senare tillfälle. tack så mycket för alla svar och som sagt tidigare fler synpunkter är alltid välkomna (även om jag nästan bara får mer beslutsångest 🙂 )

/isak

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång jag köper mick blir det i alla fall en Nuemann M 149 (tror jag den heter) den är lite dyrare ny men kanske går att hitta beggad för de pengarna du vill betala!

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
Nästa gång jag köper mick blir det i alla fall en Nuemann M 149 (tror jag den heter) den är lite dyrare ny men kanske går att hitta beggad för de pengarna du vill betala!

Ok. Bättre än c414? har för mig jag läst om den, den är främst anpassad till sång väl? funkar den på akustiska instrument också?

/isak

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång jag köper mick blir det i alla fall en Nuemann M 149 (tror jag den heter) den är lite dyrare ny men kanske går att hitta beggad för de pengarna du vill betala!

Ok. Bättre än c414? har för mig jag läst om den, den är främst anpassad till sång väl? funkar den på akustiska instrument också?

/isak

M 149 är en gammal fin mik, kostar på sweetwater drygt 30.000kr. däremot finns TLM 49'an, har en själv och den är klarare och lite....mjukare....än tlm103'an.(om det säger er nåt?) Men som sagt, ibland ångrar jag att jag inte köpte brauner istället, som jag var inne på först, inget slår klarheten i den miken! Men m149 är väl något mer allaround, men ska man ha en riktigt bra allsidig mik så skulle jag nog gå på Neuman U87-tipset, en beggad sådan. Väligt många lovordar den som en "allt-i-allo"-mik....

Dom gamla, U87i kan man hitta för 13000 och uppåt begagnade, dom sägs vara bättre än de nya, som heter U87Ai, dom nyare har säkert lite lägre brusnivå dock. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
Nästa gång jag köper mick blir det i alla fall en Nuemann M 149 (tror jag den heter) den är lite dyrare ny men kanske går att hitta beggad för de pengarna du vill betala!

Ok. Bättre än c414? har för mig jag läst om den, den är främst anpassad till sång väl? funkar den på akustiska instrument också?

/isak

M 149 är en gammal fin mik, kostar på sweetwater drygt 30.000kr. däremot finns TLM 49'an, har en själv och den är klarare och lite....mjukare....än tlm103'an.(om det säger er nåt?) Men som sagt, ibland ångrar jag att jag inte köpte brauner istället, som jag var inne på först, inget slår klarheten i den miken! Men m149 är väl något mer allaround, men ska man ha en riktigt bra allsidig mik så skulle jag nog gå på Neuman U87-tipset, en beggad sådan. Väligt många lovordar den som en "allt-i-allo"-mik....

Dom gamla, U87i kan man hitta för 13000 och uppåt begagnade, dom sägs vara bättre än de nya, som heter U87Ai, dom nyare har säkert lite lägre brusnivå dock. 😕

ok. vågar man köpa en u87a på ebay typ. kan få dom jättebilligt där har jag sett, efter tips från Dexter längre upp. E det riskfritt liksom och dom bör väl funka även om dom är lite buckliga väl?

/isak

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...