Jump to content
Annons

Vilket program till Mac?


GIGAN (oregistrerad)

Recommended Posts

GIGAN (oregistrerad)

Jag ska byta till Imac och har tidigare haft Cubase SX3 för PC.

Jag Àr inte sÄ jÀttebra pÄ inspelnings teknik, sÄ Cubase har funkat för mig.

Men anvÀnds Cubase för Mac, eller vad finns som Àr lÀttarbetat?

Prologic, har jag bara hört talas om, men det kanske Àr för avancerat?

MVH

GIGAN

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Cubase Àr inte sÀmre pÄ mac. Dock mÄste man kör powermac för att kunna köra SX3. Intel behöver en upgradering till 4:an.

Annars Àr nog logic express det naturliga valet om man ska starta frÄn noll.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Definitivt Logic.

Tack för Era svar 😉

Men varför logic och klarar inte Imac Cubase sx3, eller cubase 4?

Kört Cubase SX3 (PC) i ett Är och har nu kört logic pro 7 sedan ett och ett halvt Är tillbaka. AnvÀnt Cubase Àven pÄ vÄr mac till och frÄn. Vad jag kommit fram till under den hÀr tiden Àr att jag upplever Logic som mer snabbjobbat, allt sitter enklare och smidigare till Àn i Cubase. Det kÀnns mindre tillkrÄnglat och rakt pÄ. Logic Àr kraftfullt och flexibelt, och det Àr mac Ànda ut i fingerspetsarna. Den versionen av Cubase vi haft i studion klarar inte att man kör iTunes eller nÄgot annat program som anvÀnder ljud igÄng, för dÄ startar det inte, eller sÄ bara blÄvÀgrar det, nÄgot som Logic klarar av. Skönt nÀr man vill rerefenslyssna pÄ lÄtar. En petitess kanske, men jag upplever det som skönt. Mitt tips Àr att testa logic och ge det en chans. Tog mig 2 veckor att fÄ bra pli pÄ, sÄ det borde gÄ rÀtt fort. Om du inte gillar det, kör pÄ vad du Àr van vid. Det Àr alltid bÀst att arbeta med det som kÀnns bÀst för en sjÀlv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)
Definitivt Logic.

Tack för Era svar 😕

Men varför logic och klarar inte Imac Cubase sx3, eller cubase 4?

Steinberg har inte gjort sig besvÀr att porta SX3 till intel macar. Förmodligen för att sx3

Àr Àldre Àn apples intelmacar. Och de vill nog mjölka sina kunder om de kan...

Imac finns vÀl i bÄde powerpc och intel variant.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kör du Mac sĂ„ Ă€r det logiska valet Logic 😕. Kör du pc sĂ„ ligger Cubase nĂ€rmast tillhands Ă€ven om det finns massor med program att vĂ€lja beroende pĂ„ hur man jobbar.. SjĂ€lv Ă€r jag störtförtjust i Tracktion http://www.mackie.com/products/tracktion3/index.html Funkar pĂ„ bĂ„de Mac och Pc.

Hur jobbar du med musik egentligen? Spelar du in med mic eller anvÀnder du sjÀlva programmet att komponera med?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Kör du Mac sĂ„ Ă€r det logiska valet Logic 😉. Kör du pc sĂ„ ligger Cubase nĂ€rmast tillhands Ă€ven om det finns massor med program att vĂ€lja beroende pĂ„ hur man jobbar.. SjĂ€lv Ă€r jag störtförtjust i Tracktion http://www.mackie.com/products/tracktion3/index.html Funkar pĂ„ bĂ„de Mac och Pc.

Hur jobbar du med musik egentligen? Spelar du in med mic eller anvÀnder du sjÀlva programmet att komponera med?

Tack för ditt svar 😕

Jag anvÀnder mest vst pluggar för att spela in, men har börja ÄteranvÀnda gamla analoga syntar. Midikanalerna tar snabbt slut och dÄ kör jag de som audio. Kommer att anvÀnda lite mic. Vad kostar cubase 4 för mac idag?

GIGAN

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad kostar cubase 4 för mac idag?

GIGAN

Samma som för PC dĂ„ det ingĂ„r i samma köp.. Köper du Cubase ingĂ„r bĂ„de Mac och Pc versionen 😛

men kolla lite mer pÄ Tracktion dÄ den verkliegn har ett bra stöd för Vst pÄ Pc.. BetÀnk ocksÄ att Vst skrivna för Pc inte funkar pÄ Mac.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)
Kör du Mac sĂ„ Ă€r det logiska valet Logic 😉. Kör du pc sĂ„ ligger Cubase nĂ€rmast tillhands Ă€ven om det finns massor med program att vĂ€lja beroende pĂ„ hur man jobbar.. SjĂ€lv Ă€r jag störtförtjust i Tracktion http://www.mackie.com/products/tracktion3/index.html Funkar pĂ„ bĂ„de Mac och Pc.

Hur jobbar du med musik egentligen? Spelar du in med mic eller anvÀnder du sjÀlva programmet att komponera med?

Tack för ditt svar 😛

Jag anvÀnder mest vst pluggar för att spela in, men har börja ÄteranvÀnda gamla analoga syntar. Midikanalerna tar snabbt slut och dÄ kör jag de som audio. Kommer att anvÀnda lite mic. Vad kostar cubase 4 för mac idag?

GIGAN

Om jag inte minns fel sÄ gjorde studio ett test av musikdatorer för nÄgra Är sedan, dÀr de testade cubase pÄ alla och jÀmförde cubase och logic pÄ macen. Det visade sig (inte helt ovÀntat) att logic var betydligt bÀttre optimerat för OSX Àn cubase.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hm...ingen som nĂ€mner Pro Tools?? Pro Tools tar Ă€ven det vst pluggar om du har en wrapper till och Ă€r min stora favorit bland DAWS. Dock har jag hört av vĂ€nner och bekanta samt kollegor att de föredrar att producera musiken i Logic och för sedan över detta till Pro Tools. SĂ„ Logic Ă€r nog ett riktigt bra program och jag skall nog köra bĂ„de PT och Logic pĂ„ min burk nĂ€r jag har pengar att införskaffa det ocksĂ„. SĂ„, nĂ€r du har MAC kan du fĂ„ det bĂ€sta frĂ„n tvĂ„ vĂ€rldar, och sĂ„ Ă€r det ju inte fel att Logic funkar med PT hĂ„rdvara 😛

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du anvÀnder Cubase och redan har en SX3 licens sÄ finns det ingen anledning att byta inspelningsprogram. Kör pÄ det du kan och uppgradera till Cubase 4. Det enda ett programbyte kommer att ge dig Àr en extra inlÀrningskurva. De inspelningsprogram som finns pÄ marknaden idag Àr sÄ pass kraftfulla och sÄ pass stabila att valet enbart spelar nÄgon roll om man har vÀldigt specifika önskemÄl.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du anvÀnder Cubase och redan har en SX3 licens sÄ finns det ingen anledning att byta inspelningsprogram. Kör pÄ det du kan och uppgradera till Cubase 4.
Word! 😉
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)

TACK FÖR ALL SVAR!! 😆

JAG HAR BESTÄMT MIG FÖR LOGIC. ERA SVAR HAR VARIT GLÄDJANDE & ÖVERTYGANDE đŸ„°

KOMMER ATT TA TID INNAN JAG HAJJAR TILLRÄCKLIGT FÖR ATT SPELA IN.

MEN DEN TIDEN HAR JAG!

AVSLUTAR DENNA TRÅD!

MVH!

GIGAN

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...