Jump to content
Annons

Jordfel, LP-spelare (Akai AP-A100)


Mumme (oregistrerad)

Recommended Posts

Mumme (oregistrerad)

Jag köpte nyss en gammal akai spelare på loppis, efter att ha kommit hem och kopplat in den märkte jag att det var ett starkt brus, jordfel tänkte jag direkt... Men ingen jordningskabel kan jag hitta, hur ska jag göra? Kan man göra det själv på något vis?

Hit me!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Berätta lite mer. Är det brus du menar, alltså som när radion eller tv inte är inställd på en kanal? Eller är det brum, alltså en låg ton som ligger på hela tiden? Vad har du kopplat in i, en LP-spelare behöver en särskild förstärkar som fixar till ljudet, så kallad RIAA förstärkare.

En jordkabel hjälper vanligen inte mot brus, bara mot brum.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumme (oregistrerad)
Berätta lite mer. Är det brus du menar, alltså som när radion eller tv inte är inställd på en kanal? Eller är det brum, alltså en låg ton som ligger på hela tiden? Vad har du kopplat in i, en LP-spelare behöver en särskild förstärkar som fixar till ljudet, så kallad RIAA förstärkare.

En jordkabel hjälper vanligen inte mot brus, bara mot brum.

Gunnar.

Det är både brum och brus. Jag har kopplat LP-spelaren till en liten mixer. Med min andra LP-spelare som jag har kopplat på likadant sätt fungerar det utan varken brus eller brum, och den är då jordad med en kabel på mixern. Problemet är att jag inte har någon jordkabel på den nya spelare. Jag undrar därför om man på något vis kan skapa en egen sådan genom att öppna upp spelaren och ansluta på något fiffigt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mumme"

Eftersom du har använt en annan "venyl spelare" på din mixer, så antar jag att du har en "phono" ingång som är RIAA kompenserad och anpassad för MM "moving magnet" pickup.

(om du har en inbyggd föförstärkare i din andra skivspelare, så går den att koppla in på en vanlig linjeingång, men med en vanlig skivspelare så funkar inte detta)

Skivspelare brukar ha en tunn svart kabel som kommer ut ur skivspelaren tillsammans med sladden (med den röda och vita phonokontakten) från tonarmen.

Denna tunna svarta sladd är tonarmens jord, och skall anslutas till plåtbaksidan på din förstärkare eller mixer, intill ingångarna.

Om denna sladd finns på din skivspelare, så tror jag att detta fixar ditt brumproblem.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumme (oregistrerad)
"Mumme"

Eftersom du har använt en annan "venyl spelare" på din mixer, så antar jag att du har en "phono" ingång som är RIAA kompenserad och anpassad för MM "moving magnet" pickup.

(om du har en inbyggd föförstärkare i din andra skivspelare, så går den att koppla in på en vanlig linjeingång, men med en vanlig skivspelare så funkar inte detta)

Skivspelare brukar ha en tunn svart kabel som kommer ut ur skivspelaren tillsammans med sladden (med den röda och vita phonokontakten) från tonarmen.

Denna tunna svarta sladd är tonarmens jord, och skall anslutas till plåtbaksidan på din förstärkare eller mixer, intill ingångarna.

Om denna sladd finns på din skivspelare, så tror jag att detta fixar ditt brumproblem.

--Bosse

Till att börja med undrar jag varför du måste börja med att försöka trycka ner mig genom att sätta mitt namn inom hartassar, och sedan felaktigt citera mig med "venyl spelare"? Kanske jag som missuppfattat men det såg så ut.

Nu till frågorna. Det är en röd och en vit RCA ut från båda spelarna, så det är inte annorlunda sladdar på dem. Den andra spelaren som har fungerat utan varken brum eller brus har heller inte en inbyggd förstärkare. Och som tidigare nämn har jag inte någon svart jordkabel på den nya vinylspelaren, och då kommer vi till grundfrågan: kan man skapa en sådan sladd som utgör samma funktion och på så vis kanske bli av med brummet och bruset?

Tilläggas ska att det inte är så att musiken inte spelas upp, det är bara det att bruset och brummet ligger där samtidigt och jävlas. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mumme"

Eftersom du har använt en annan "venyl spelare" på din mixer, så antar jag att du har en "phono" ingång som är RIAA kompenserad och anpassad för MM "moving magnet" pickup.

(om du har en inbyggd föförstärkare i din andra skivspelare, så går den att koppla in på en vanlig linjeingång, men med en vanlig skivspelare så funkar inte detta)

Skivspelare brukar ha en tunn svart kabel som kommer ut ur skivspelaren tillsammans med sladden (med den röda och vita phonokontakten) från tonarmen.

Denna tunna svarta sladd är tonarmens jord, och skall anslutas till plåtbaksidan på din förstärkare eller mixer, intill ingångarna.

Om denna sladd finns på din skivspelare, så tror jag att detta fixar ditt brumproblem.

--Bosse

Till att börja med undrar jag varför du måste börja med att försöka trycka ner mig genom att sätta mitt namn inom hartassar, och sedan felaktigt citera mig med "venyl spelare"? Kanske jag som missuppfattat men det såg så ut.

Nu till frågorna. Det är en röd och en vit RCA ut från båda spelarna, så det är inte annorlunda sladdar på dem. Den andra spelaren som har fungerat utan varken brum eller brus har heller inte en inbyggd förstärkare. Och som tidigare nämn har jag inte någon svart jordkabel på den nya vinylspelaren, och då kommer vi till grundfrågan: kan man skapa en sådan sladd som utgör samma funktion och på så vis kanske bli av med brummet och bruset?

Tilläggas ska att det inte är så att musiken inte spelas upp, det är bara det att bruset och brummet ligger där samtidigt och jävlas. 😕

Det kan finnas en rad anledningar.

Att det verkar saknas en jordingskabel på problemspelaren är en. Kolla om den har blivit avklippt eller borttagen. Det kan också vara så att det inte funnits någon. Men någon form av jordning till tonarmen brukar vara standard. Ett sätt att ta reda på hur det ser ut/är kopplat är ju att plocka isär och kolla hur det ser ut.

Är det lägre nivå på ljudet från din nyinköpta spelare? Om det är lägre utnivå från den än din gamla fungerande så kan det inverka, du behöver i så fall dra på mera volm och får därmed högre störningsnivå också. Om det är så att det är en moving coil-pickup (MC) på den nya spelaren så ger den också betydligt lägre utnivå är en moving magnet (MM) och det är en möjlig problemkälla om din gamla pickup är en MM och din nyinköpta en MC.

Det kan också helt enkelt vara fel på tonarmen/pickupen eller jordningen inne i den som gör att du har en hög störningsnivå.

Det är också väsentligt för funktionen - som tidigare nämnts - att du har en RIAA-förstärkare i mixern för att funktionen ska bli korrekt. Inte bara för att du ska få tillräcklig förstärkning utan också för att du ska få rätt frekvensåtergivning, den innehåller ett korrektionsfilter. Om du inte har det så kan det vara så att du har haft tur tidigare med en skivspelare som har bra jordning och en mycket hög utnivå och det därför har fungerat hjälpligt även utan RIAA-förstärkare.

Dina problem kan också vara kombinationer av olika felkällor, t ex lägre utnivå från den nya spelaren (brus) och någon form av jordloop eller jordfel (brum) beroende på den nya spelarens konstruktion som skiljer sig från din tidigare.

Det här är tyvärr bara en rad spekulationer, eftersom jag vet litet för litet om just dina prylar, men de kan dock förhoppningsvis hjälpa dig en liten bit på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Allt går att fixa, bara man har en aning om var man skall börja.

Antagligen har skivspelaren aldrig haft någon separat jord utan jordats via RCA kontakterna. Om din mixer (vilken sort är det?) inte har jorden ansluten så är det enkelt fixat -- bara löda på en sladd på jorden i någon av RCA kontakterna. Det ksn sitta ett litet metallbleck för jorden också. Jag vill dock minnas att den extra jordsladden inte brukar ingå i själva ljudöverföringen, utan bara jordar höljet så att brum inte kommer in. Borde inte påverka brus. Men vad vet jag, det är över 20 år sen jag sista hade nån skivspelare.

Men det kan ju vara helt andra saker som krånglar: kabeln nånstans kan vara trasig, pickupen kan vara körd med mera. Det går ju att byta pickup, så vad som sitter där nu vet vi inte. Original var det nog en skäligen enkel och billig sak om jag försått rätt så du kanske vill byta ändå. Dåliga pickuper tenderade, om jag minns rätt, till att svarva ur spåren på skivorna.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

AKAI har jag ingen erfarenhet av, men förhoppningsvis går det att öppna den och se hur det ser ut.

I en Thorens-spelare jag har skilde man på signaljord och chassijord, även om de från början anslöts till varandra.

Allihop satt dock monterat på en slags plint, så det var enkelt att löda loss anslutningen, löda på en separat kabel

till chassijorden och på så sätt få fram den jordning som saknades. Egentligen bör konstruktionen i sig vara så pass

bra att en sån extramanöver inte behövs, men för mig fick jag bort mycket av brummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...