Jump to content
Annons

Plötsligt seg dator


Jarnis

Recommended Posts

Hej!

Min dator har säckat ihop lite på sistone. När jag ska spela in i Cubasis hackar det som satan när jag kör med 4 millisekunder latency, vilket jag tidigare har kört med utan problem. Problemet uppstod i samma veva som jag kopplade in min skrivare och installerade programvaran till den. Kan det finnas ett samband? Hur löser jag problemet. Funderar på att köpa en separat musikdator, men jag har egentligen varken råd eller plats.

Kloka svar emottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket troligt att det är skrivaren som lagt till nåt bevakningsprogram i uppstarten. Väl start -> kör -> skriv "msconfig" + Enter. Under fliken autostart ser du vilka program som drar igång tillsammans med datorn (utan din vetskap oftast). Undrar du vad som är vad skriv hela filnamnet i google så får du svaret.

Mycket onödig skit som startas med datorn faktsikt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar av Hegobald ovan! Det är många tillverkare som låter installera en massa sk*t tillsammans med drivrutinerna. Sk*t som inte helt oofta stör andra saker i burken...

Sidospår,

Det finns någon Internetsajt (sitter på jobbet o kommer inte ihåg vad de heter nu) som spårar vad du kör för musik via ett litet program som du får installera på din dator. Verkade kul med topplistor o statistik så jag körde in det. Funkade kalas till jag upptäckte att det ställde om klockfrekvens för ljudkortet så att Cubase betedde sig helt galet... ut med eländet! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är skrivaren USB-ansluten? Testa att koppla ur den och se om det gör nån skillnad.

Min data har ochså blivit segare.Jag har norton antivirus på min dator och har försökt hitta nånstans i programmet där man kan stänga av det om man vill,ifall det drar resurser när man kör cubase t.ex går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är skrivaren USB-ansluten? Testa att koppla ur den och se om det gör nån skillnad.

Min data har ochså blivit segare.Jag har norton antivirus på min dator och har försökt hitta nånstans i programmet där man kan stänga av det om man vill,ifall det drar resurser när man kör cubase t.ex går det?

Norton i en musikmaskin? 😮 Stackare! Det är det värsta man kan installera på en maskin som man vill ha någon fart i, så det bästa du kan göra är att avinstallera Norton helt (bara det är ett äventyr i sig, eftersom det nästan verkar bita sig fast som ett virus själv) och slänga det all världens väg. Om du behöver ha en virusdödare på datorn, så kör du lämpligen med NOD32 i stället, som inte stjäl resurser på samma sätt som Norton.

Man borde egentligen ha en klistrad tråd med en varning för Norton, så att ingen missar det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är skrivaren USB-ansluten? Testa att koppla ur den och se om det gör nån skillnad.

Min data har ochså blivit segare.Jag har norton antivirus på min dator och har försökt hitta nånstans i programmet där man kan stänga av det om man vill,ifall det drar resurser när man kör cubase t.ex går det?

Norton i en musikmaskin? 😮 Stackare! Det är det värsta man kan installera på en maskin som man vill ha någon fart i, så det bästa du kan göra är att avinstallera Norton helt (bara det är ett äventyr i sig, eftersom det nästan verkar bita sig fast som ett virus själv) och slänga det all världens väg. Om du behöver ha en virusdödare på datorn, så kör du lämpligen med NOD32 i stället, som inte stjäl resurser på samma sätt som Norton.

Man borde egentligen ha en klistrad tråd med en varning för Norton, så att ingen missar det... 😠

ÅFAN.visste inte att det var musikdatorvarning på det,ska snabbare än tarzan skaffa annat.Tack för det tipset :rolleyes:Och bara av nyfikenhet,varför drar det programmet så mycket resurser i jämförelse med andra virus progs

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

Är skrivaren USB-ansluten? Testa att koppla ur den och se om det gör nån skillnad.

Min data har ochså blivit segare.Jag har norton antivirus på min dator och har försökt hitta nånstans i programmet där man kan stänga av det om man vill,ifall det drar resurser när man kör cubase t.ex går det?

Norton i en musikmaskin? 😮 Stackare! Det är det värsta man kan installera på en maskin som man vill ha någon fart i, så det bästa du kan göra är att avinstallera Norton helt (bara det är ett äventyr i sig, eftersom det nästan verkar bita sig fast som ett virus själv) och slänga det all världens väg. Om du behöver ha en virusdödare på datorn, så kör du lämpligen med NOD32 i stället, som inte stjäl resurser på samma sätt som Norton.

Man borde egentligen ha en klistrad tråd med en varning för Norton, så att ingen missar det... 😠

ÅFAN.visste inte att det var musikdatorvarning på det,ska snabbare än tarzan skaffa annat.Tack för det tipset :rolleyes:Och bara av nyfikenhet,varför drar det programmet så mycket resurser i jämförelse med andra virus progs

För att det är dåligt programmerat, precis som med många andra onödigt CPU krävande program. Det är inte speciellt bra på att upptäcka virus heller för den delen. Nod32 ska vara tämligen bra på att hushålla med resurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

om din dator går trögt..kan du åxo ha fått virus!

det kanske pågår ner & uppladdning till & från din dator..och därav går den trögt..

det kanske inte är det som är boven..men det är det första jag skulle försäkra mig om ifall min dator började sega sig!!

Claes:

ang. NOD32 har den brandvägg i sig?

jag kör norton nu..mest för att jag har förtroende för brandväggen..men som sagt den äter ju upp

40% av datorns prestanda..så jag går i tnakarna på att byta..

Link to comment
Dela på andra sajter

NOD32 är enbart virusdödare. Som brandvägg använde jag under flera år ZoneAlarm Pro, som förutom brandväggsfunktionen, sätter alla mail med körbara attachments i karantän. Numera är det kompletterat med en hårdvarubrandvägg - så nu tar mitt ZoneAlarm bara mailen, men ZoneAlarm Pro har jag alltså mycket bra erfarenheter från. Kostar inte så mycket heller. XP innehåller också en brandvägg - men jag har tänkt som så, att om det är någon brandvägg som folk kommer att försöka hacka, så är det Microsofts - så därför valde jag att inte använda den...

Link to comment
Dela på andra sajter

NOD32 är enbart virusdödare. Som brandvägg använde jag under flera år ZoneAlarm Pro, som förutom brandväggsfunktionen, sätter alla mail med körbara attachments i karantän. Numera är det kompletterat med en hårdvarubrandvägg - så nu tar mitt ZoneAlarm bara mailen, men ZoneAlarm Pro har jag alltså mycket bra erfarenheter från. Kostar inte så mycket heller. XP innehåller också en brandvägg - men jag har tänkt som så, att om det är någon brandvägg som folk kommer att försöka hacka, så är det Microsofts - så därför valde jag att inte använda den...

ja så tänker jag åxo..är det någpn brandvägg som folk jobbar med att hitta luckorna i så är det windows egen..men jag kanske behåller norton personal firewall

men skippar virus skyddet & låter det köras av Nod32

tror inte att nortonsbrandvägg i sig är så resurs krävande

tack för tipset!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna här program är väl inte tänkta att stängas av egentligen? Har iofs. inte provat det med F-secure.

Ett tips kanske vore på sin plats: På den vanliga arbetsdatorn skapade jag ytterligare en maskinvaruprofil,

komplett med ytterligare en användare. I profilen stängde jag av allehanda tjänster, nätverkskort med mera.

Säkerhetsprogram inaktiverades även det. Resultat blev kanonbra, maximal prestanda när det behövdes utan

möjlighet till konstiga överraskningar. Det blev ett extra val vid starten (vilken maskinvaruprofil jag önskade),

men det extraarbetet var värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna här program är väl inte tänkta att stängas av egentligen? Har iofs. inte provat det med F-secure.

Ett tips kanske vore på sin plats: På den vanliga arbetsdatorn skapade jag ytterligare en maskinvaruprofil,

komplett med ytterligare en användare. I profilen stängde jag av allehanda tjänster, nätverkskort med mera.

Säkerhetsprogram inaktiverades även det. Resultat blev kanonbra, maximal prestanda när det behövdes utan

möjlighet till konstiga överraskningar. Det blev ett extra val vid starten (vilken maskinvaruprofil jag önskade),

men det extraarbetet var värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna här program är väl inte tänkta att stängas av egentligen? Har iofs. inte provat det med F-secure.

Ett tips kanske vore på sin plats: På den vanliga arbetsdatorn skapade jag ytterligare en maskinvaruprofil,

komplett med ytterligare en användare. I profilen stängde jag av allehanda tjänster, nätverkskort med mera.

Säkerhetsprogram inaktiverades även det. Resultat blev kanonbra, maximal prestanda när det behövdes utan

möjlighet till konstiga överraskningar. Det blev ett extra val vid starten (vilken maskinvaruprofil jag önskade),

men det extraarbetet var värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen!

Inga virus eller spyware, vad jag kan se. Jag har scannat datorn. Jag har också tagit bort all programvara som följde med skrivaren, har bara kvar drivrutinerna installerade. Jag har också stängt av onödiga program i autostarten och en del onödiga processer. Men problemet kvarstår. Det går inte ens att spela upp ett kort ljudspår i Cubasis utan att det knastrar och hackar.

Skrivaren är usb-ansluten. Jag tror inte jag har testat att koppla ur sladden. Jag har bara stängt av den. Ska testa det när jag kommer hem från jobbet. Men det lutar år att jag skaffar en burk enbart för musikpulande. Mitt ljudkort är inte kompis med nätverkskortet, så fort nåt laddas upp eller ner knastrar det. Det är ganska osmidigt. Bättre att ha en dator som är offline antar jag.

En fråga angående införskaffande av ny burk. Ska man ha dualcore eller "vanlig" processor? Jag kör i princip enbart med gamla program.

Brunzell: Ny maskinvaruprofil lät ju rätt smart. Det ska jag testa innan jag köper nytt.

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna om hur det gått, men testa att ta loss skrivaren också. Finns parallellanslutning,

så är den lika bra. Vad är det för ljudkort som får störningar?

Hallå!

Det har inte gått bra alls. Har kopplat ur skrivaren, gjort superslimmad maskinvaruprofil, men lik förbannat segar det.

Mitt andra problem, som jag har haft länge och lärt mig leva med, är att ljudkortet och nätverkskortet verkar bråka med varandra. Internettrafik gör att ljudet knäpper och knastrar. Jag har helt enkelt låtit bli att surfa/ladda ned när jag meckat med musik. Lite skumt är det dock, och det är störande att man inte kan lyssna på Winampen utan störningar när man tankar nåt (självklart inte något upphovsrättsskyddat, höhö).

Känns som jag har provat allt beträffande datorns seghet. Blir nog att skaffa en ny. Ny fråga: hur gör man om man har två datorer och en skärm? Finns det någon grenkoppling man kan köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en KVM-switch, exempel: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099387

Det låter tråkigt med dina kort, men även som ett dåligt skärmat ljudkort som kanske sitter väl nära

närverkskortet. Jag antar att det inte finns nåt integrerat, och att du provat att flytta ljudkortet så långt bort

som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat om ljudkort och nätverkskort har samma IRQ adress?

Tryck windowatangenten samtidigt som pause/break. Gå till maskinvara/enhetshanteraren och klicka på "visa" uppe i menyn och välj "resurser efter typ. Klicka på "avbrotttsbegäran (IRQ) och kolla om ditt ljudkort har samma nr som något annat, t.ex. ditt nätverkskort. Stäng av datorn i så fall och testa att sätta det på andra platsen ner från grafikkortet eller någon annanstans om du redan har det där.

Du kan gå in i BIOS och stänga av t.ex. parallellporten och inbyggt ljudkort och så för att frigöra IRQ platser.

Angående skärm, så kan du kolla bak på din skärm om du har två ingångar. Jag har en billig platt skärm och jag har en DVI och en VGA ingång, så jag har två datorer i en skärm. Jag trycker bara på en knapp på framsidan för att skifta mellan datorerna. Source står det på knappen. Då slipper du köpa en switch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...