Jump to content
Annons

Ljudkort


Remier X (oregistrerad)

Recommended Posts

Remier X (oregistrerad)

Tja!

Jag e ny här på forumet och detta e min första post, jag har problem 😉

Jag funderar på att skaffa mig ett M-audio Delta Audiophile 2496

eller ett Terratec Phase 22

dom kostar ungefär lika men jag har hört mer rekommedationer om M-audio och typ ingenting om terratec så det blir nog M-audio, det e ju mitt första seriösa ljudkort så jag e inte för kräsen vill bara komma igång och spela in å lära mig lite shit 🙂

Men jag tittar på bilder på M-audio kortet och jag tycker mig inte se var jag kan plugga in en vanlig "freestyle" kontakt som ska till högtalarna, finns det en sån eller måste jag koppla left och right pluggar eller vad?

Som läget e just nu så vill jag kunna koppla in min midi keyboard, en sång mick, högtalare och min gitarr(via en pod) går det i M-audio kortet eller måste jag ha en mixer? det gör mig inget om jag måste koppla om när jag ska byta instrument, det enda som jag vill ska sitta kvar är högtalarna hela tiden så jag hör nåt.

Fan jag kanske låter jävligt dum men jag har inte helt klasrt för mig hur allt ska kopplas ihop för bästa ljud och smidighet.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Analog

Audiophile har två analoga ingånger vänster/höger (RCA kontakter) och 2 analoga utgånger väster/höger (RCA kontakter).

Digitalt

Dessutom finns det en S/PDIF in-och utgång (digitalt) och en midi in-och utgång!

S/PDIF kan överföra 2 kanaler med digital data samtidigt!

Vill du spela in/upp från din freestyle borde du koppla in dig på RCA kontakterna (ingångerna)!!!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom också ihåg att du måste ha en preamp till micken!

Sitter väl på i stort sett alla mixerbord (va är egentligen plural av mixer?), vill du skippa mixer kan du ju istället köpa en extern preamp.

Mixers. 😉 (Hata den smileyn..)

remier X: Du kan ju alltid skaffa telepluggar att sätta på RCA-kontakterna osv, så problem med att sladdarna inte passar går (oftast) att lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...