Jump to content
Annons

Studiofestival nr. 18 - Förslag till tema


Assar

Recommended Posts

Annons
filmgrejjen vore coolast, men kommer skala ner antalet deltagere massor är jag rädd.

Egentligen finns det ingen anledning att dra sig för filmgrejen. Det är inte så svårt som man kan tro. Snarare rätt kul att leka fritt med ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om förslag nr. 1 ska antas, är det då du som ska fixa filmen?

Annars måste väl en tävling även hållas om filmningen?

Annars tycker jag filmen är en grym idé!

Mitt förslag var utifrån en tänkt film. Men om det är nån som vill filma så är väl det okej.

Fast jag tycker det intressanta är att berätta en historia med ljud och få lyssnaren att förstå vad som händer. Att bara lägga ett par svaga höga stråkar med en halvtons mellanrum, till en redan klar film känns inte lika kul. Det är ju ljud vi jobbar med gubevars ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställningen så här långt:

Ångestfestival (7 röster)

Tema höst (5 röster)

3 minuter utan trummor eller slagverk (3 röster)

Utgå från en färdiginspelad sångmelodi (3 röster)

Musik-/ljudsätt en given filmsekvens (2 röster)

Cover på en gammal låt (1 röst)

Acid House (1 röst)

Jag finner att ni så här långt röstar för en å-n-g-e-t-s-f-e-s-t-i-v-a-l !!!

Det finns fortfarande chans att ändra ställningen.

Till helgen ämnar jag bryta röstningen och utse en vinnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Film känns aktuellt. Ett förslag är en ingmar bergman scen i stället. De som känner att de har för mycket ångest kan

ju hålla sig till rätt längd så är det ingen som märken någon skillnad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sån ångest över att ha föreslagit ångestfestivalen. 😑

Jag tycker också att filmfestival skulle vara roligast. Helst med en filmsnutt till.

Jag tycker att vi gör precis som pme föreslog: ta en 3minuters Bergmansnutt så får vi både film och ångest. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har ni tänkt med den där filmsnutten?

Ska alla gå efter samma fimsnutt eller är det valfritt?

Och hur hanterar vi upphovsrätten om vi ska tillgängliggöra filmsnutten för alla deltagare och röstande?

Jag tycker idéen är bra och önskar jag såg en praktisk lösning, men jag är inte så säker. Det var därför jag föreslog en "tänkt" filmsekvens.

Men i och för sig ... om någon kan tillverka en fimsnutt och upplåter den för allmän publicering så kanske det går att lösa. Det vore kanske bästa lösningen. Och antagligen skitkul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte ta en filmsnutt från youtube?

Eller så gör vi som så, att alla som anmäler sig till Assar får samma filmsnutt (direkt i brevlådan, på agiven plats på nätet youtube eller privat server) sen gör vi musik till den.

Därefter röstar......Hmmm jag ser att iden haltar men det hade varit kul.

Jag ska iallafall kolla om det finns någon cool och laglig filmsekven vi använda.

Ni andra får gärna hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på att jag har en kompis som varit lärare på ett mediagymnasium. Jag ringde honom och frågade om han hade någon film på ca 3 minuter.

Tyvärr satt han redan på krogen (kl. 15.45 ???) men vi skulle höras vid i morgon förmiddag.

Jag återkommer alltså imorgon med besked.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaaaaaaaaaaaa! 😄

Det vore skitkul om det funkade. Bara det är nåt som funkar att ljudsätta, det funkar kanske inte med vad som helst. Men det där fixar du ... 😉

Jag tycker vi kan dröja lite på tävlingsstarten så att vi inte synkar med KR. Det är ju till viss del samma intressenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

man kör väl typ moviemaker / pinnacle och klickar för "mute original audio" eller hur det nu är...

Jo, så långt funkar det. Men jag lyckas inte spara det i samma filformat sen.

Det sparas antingen i avi eller wmv ... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tyckte den skrivna filmsekvensen var en bra idé, men visst blir det roligare med en riktig film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska köra på en riktig film så uppstår ett par frågor:

1. Vilka videoformat klarar programmen att importera?

Cubase?

Live?

Logic?

ProTools?

Sonar?

Klarar alla av videospår?

2. Ska bidragen vara i form av ljudsatt videofilm eller enbart "sound track"?

Om det ska vara videofilm så måste alla bidrag köras genom ett videoredigeringsprogram för att ljudsättas.

Om det ska vara "sound track" så är frågan hur vi ska kunna bedöma bidragen. Genom att köra film och ljud separat men samtidigt?

Frågan är om det inte blir för komplicerat med riktig film?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska köra på en riktig film så uppstår ett par frågor:

1. Vilka videoformat klarar programmen att importera?

Cubase?

Live?

Logic?

ProTools?

Sonar?

Klarar alla av videospår?

2. Ska bidragen vara i form av ljudsatt videofilm eller enbart "sound track"?

Om det ska vara videofilm så måste alla bidrag köras genom ett videoredigeringsprogram för att ljudsättas.

Om det ska vara "sound track" så är frågan hur vi ska kunna bedöma bidragen. Genom att köra film och ljud separat men samtidigt?

Frågan är om det inte blir för komplicerat med riktig film?

Ja det verkar nästa att det blir lite väl komplicerat. Annars klarar Ableton Live 6 att öppna QuickTime movie files.

Funkar inte filmideen tycker ag att vi kör filmmusik som ett separat projekt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det funkar att läsa filmsekvensen medan man lyssnar, så man vet att de smyger fram, bilen kör i väg osv. så man får tänka sig filmen i skallen med hjälp av musiken.

då blir det lite friare att få musiken att funka om det inte är exakta punkter när olika grejer ska hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker själv filmidéen är kul, men den måste nog sjunka in lite. Kanske ämne för en senare festival? Istället tänkte jag ta upp ett annat förhållandevis populärt tema som varit på förslag även för tidigare festivaler, samt låta det inspireras av ytterligare ett annat populärt tema.

Jag har nämligen beslutat att temat för nästa festival ska vara ... (se kommande separat inlägg)

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker själv filmidéen är kul, men den måste nog sjunka in lite. Kanske ämne för en senare festival? Istället tänkte jag ta upp ett annat förhållandevis populärt tema som varit på förslag även för tidigare festivaler, samt låta det inspireras av ytterligare ett annat populärt tema.

Jag har nämligen beslutat att temat för nästa festival ska vara ... (se kommande separat inlägg)

😉

Här är det: Festival # 18

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...