Jump to content
Annons

Mixar i för hög lyssningsvolym


Mr Keys

Recommended Posts

...har kommit fram till att jag ofta mixar på för hög lyssningsvolym. Och de gånger jag bestämmer mig från början att INTE göra detta misstag, så smyger man upp volymen svagt hela tiden ändå, och slutar sedan på för hög lyssning igen. 🙂

detta skapar några problem:

1: risk för hörselskador

2: man kör på tills monitorerna (i vår fall genelec 8040) inte pallar mera, och då blir det riktigt svårt i bottenregistret, då det är där dom oftast bottnar först....då skär man lite i botten för att monitorerna inte ska bottna, och sen blir det basfattigt när man testlyssnar på lägre volymer....

3: man får en smått sne ljudbild....och mixar därefter.

Är det fler än jag som råkar ut för detta? har ni några knep för att undvika detta?

när man jobbade i lägenheten hade man ju liksom en inbyggd volymkontroll.....när det bankade i någon vägg visste man att man var uppe på för höga volymer, men den "spärren" har vi liksom inte längre...!! 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt knep är att jag nästan alltid har volymkontrollen i samma läge, jag rör den bara vid ytterst få tillfällen. Se bara till så du har diciplinen att inte smyga upp volymen, om du vet att det blir svårare att mixa vid högre volym så borde det inte vara så svårt att inte höja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Volymen åker jojo hela tiden. Ibland högt för att höra om nåt är vasst eller så. Och ibland så lågt att jag nästan måste hålla andan för att höra, och då för att kolla om nåt sticker ut eller inte hörs. Genelec är lite vassa i övre mellanregistret och kan bli lite jobbiga i längden. Trötta öronen lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varierar volymen mycket och mixar både i lurar och monitorer samtidigt. jag brukar försöka mixa musiken på den nivån den är tänkt att lyssnas på. Posthardcore och screamo som jag spelar in en del myslyssnar man inte på, det ska lyssnas HÖGT. Därför ska musiken enligt mig låta bäst på den nivån varför jag också mixar med hög volym. Myspop och country däremot lyssnar man oftast helst på lägre volym och därför ska den musiken också mixas med försiktigare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varierar volymen mycket och mixar både i lurar och monitorer samtidigt. jag brukar försöka mixa musiken på den nivån den är tänkt att lyssnas på. Posthardcore och screamo som jag spelar in en del myslyssnar man inte på, det ska lyssnas HÖGT. Därför ska musiken enligt mig låta bäst på den nivån varför jag också mixar med hög volym. Myspop och country däremot lyssnar man oftast helst på lägre volym och därför ska den musiken också mixas med försiktigare ljud.

hmm....bra sätt att tänka....faktiskt....fick mig en liten tankeställare där! 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som kommer att underlätta är om du lägger upp en eller ett par referenslåtar som du A-B lyssnar på lite då och då samtidigt som du mixar. Då spelar det midre roll vilken volym du lyssnar på 😉

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man för hög volym vid mix, så skapar rummet en kompressions-effekt på grund av att ljudet inte hinner klinga av (man brukar ju inte ha något stort rum att mixa i, i en hemstudio) - och det är inte alls bra eftersom det ju gör att man gör fel med kompressorerna själv på grund av rummets inverkan...

Att lyssna högt under mix är inte det minsta bra. Det ska ju låta bra i alla volymer - och bästa sättet i ett litet rum (åtminstone om man inte har bra akustikbehandling, vilket de flesta inte har...), är att ha relativt låg volym, så att rummet påverkar så lite som möjligt. Det skadar förstås inte att höja ordentligt någon gång ibland, men det ska i så fall vara tillfälligt! I annat fall skapar man "goda" förutsättningar att få Tinnitus. Det är inget att leka med - och att musikstilen "ska" låta högt kvittar faktiskt. Det låter ju likadant på lägre volym, men lägre - så att tvångsmässigt skruva upp vid mix, ger inget annat än problem. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varierar volymen mycket och mixar både i lurar och monitorer samtidigt. jag brukar försöka mixa musiken på den nivån den är tänkt att lyssnas på. Posthardcore och screamo som jag spelar in en del myslyssnar man inte på, det ska lyssnas HÖGT. Därför ska musiken enligt mig låta bäst på den nivån varför jag också mixar med hög volym. Myspop och country däremot lyssnar man oftast helst på lägre volym och därför ska den musiken också mixas med försiktigare ljud.

Tack för bra tips,,, låter ganska logiskt.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
att musikstilen "ska" låta högt kvittar faktiskt. Det låter ju likadant på lägre volym, men lägre - så att tvångsmässigt skruva upp vid mix, ger inget annat än problem. 😉

Nej det låter inte likadant vid låg volym som vid hög, både högtalare och öron reagerar ju olika på olika frekvenser vid olika volymnivåer..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...