Jump to content
Annons

Monitorer, 2000 - 4000 kr


shadewind

Recommended Posts

Vilka monitorer är bäst i prisklassen 2000 kr - 4000 kr? Vill helst ha det så billigt men det ska ändå räcka gott och väl till mixning av rockmusik. Dessa modeller har jag funderat på:

ESI nEar05 eXperience

Fostex PM0.5 MKII

Fostex PM-1 MKII

Finns det fler vettiga alternativ? Någon som kan rekommendera ett par?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vilka monitorer är bäst i prisklassen 2000 kr - 4000 kr? Vill helst ha det så billigt men det ska ändå räcka gott och väl till mixning av rockmusik. Dessa modeller har jag funderat på:

ESI nEar05 eXperience

Fostex PM0.5 MKII

Fostex PM-1 MKII

Finns det fler vettiga alternativ? Någon som kan rekommendera ett par?

Tyvärr gäller denna sanning i högsta grad även studiomonitorer som hifi högtalare - man får vad man betalar för..

Jag har själv åkt runt och letat *billiga* extrapar monitors och kan konstatera att de allra flesta låter billiga..

Men jag har hittat några som skulle kunna funka för dej:

http://www.thomann.de/se/alesis_m1_active_620.htm

http://www.thomann.de/se/emu_pm5.htm

(dessa har fått mkt fina recensioner i olika tester)

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt säker på att redan finns nog med diskussioner om detta (inte menat elakt, mer som ett råd):

Gå till Google.com och skriv/klistra in:

site:forum.studio.se monitorer

89000 träffar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst monitorer i det prisläget får man nog säga är ett par öppna hörlurar av bra kvalitet (t ex Ultrasone Proline 2500) - eller om du tittar på begagnatmarknaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger nej till hörlurar då jag inte alls tycker att man får någon rimliga uppfattning om ljudet där.

Men de som jag funderat mest på är ESI nEar05 eXperience. Om man går upp i pris, max 4000 kr, tjänar man mycket på det? Eller måste man upp ännu högre för att det faktiskt ska spela någon roll? Fostex PM0.5 borde väl vara likvärdiga? Men Fostex PM-1?

I Studiefrämjandets studio i Kumla där jag extraknäcker lite har vi ett par Fostex PM-2 som jag tycker känns riktigt bra för övrigt om det hjälper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Många säger ju att Valutronic är väldigt bra kostar runt 2000 spänn, man får bygga själv. Själv har jag Yamaha HS 50M som funkar bra. Thoman har ett bra pris på dom har jag sett, bättre än på MusikBörsen där jag köpte mina.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Många säger ju att Valutronic är väldigt bra kostar runt 2000 spänn, man får bygga själv. Själv har jag Yamaha HS 50M som funkar bra. Thoman har ett bra pris på dom har jag sett, bättre än på MusikBörsen där jag köpte mina.

Göran

HS50M kanske är värt att kolla på ja...

Knepigt att välja verkligen.

Redigerat av shadewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Många säger ju att Valutronic är väldigt bra kostar runt 2000 spänn, man får bygga själv. Själv har jag Yamaha HS 50M som funkar bra. Thoman har ett bra pris på dom har jag sett, bättre än på MusikBörsen där jag köpte mina.

Göran

HS50M kanske är värt att kolla på ja...

Knepigt att välja verkligen.

Har själv HS50M och även om jag är nöjd med dem så kan jag säga att de saknar bas. Man behöver en Sub för att få med de lägre registren. Är inte säker men jag skulle tro att detta kan vara fallet med de flesta små högtalarna (men det finns kanske undantag?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hoppsan!

Inköpte ett par Fostex PM-2 för några veckor sedan på musikbörsen i göteborg.(mkt trevlig personal)

Hade bestämmt mig för samma pristak som du, alltså max 4000 kr.

Klart som fanken att han skulle dra igång några genelec det första han gör 😛

Aja, i alla fall, i slutet stod det mellan Fostex PM-1 och PM-2.

Valet var inte särskilt svårt, tcykte då inte jag i alla fall.

Basen går hur mycket djupar som helst på PM-2an och ljudbilden lät på något sätt mycket trovärdigare, ifall man letar efter en ofärgad ljudbild vill säga.

Prislappen låg på 4.995, men hade redan sagt tidigare att jag hade ett tak på 4.000 kr till personalen.

Men va hände, jag fick ett deal på 4495 för PM-2orna, alltså bara en femhunka dyrare än PM-1orna (som då låg på 3995)

Och för den ljudskillnaden betalade jag gärna 500 svenska!

Mitt tips är väll att du åker till musikbörsen, eller någon annan musikaffär för den delen och lyssnar,lyssnar och lyssnar på vad just du vill ha. PM-2orna föll jag dock ganska fort för 😛

Have a good one!

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hoppsan!

Inköpte ett par Fostex PM-2 för några veckor sedan på musikbörsen i göteborg.(mkt trevlig personal)

Hade bestämmt mig för samma pristak som du, alltså max 4000 kr.

Klart som fanken att han skulle dra igång några genelec det första han gör 😉

Aja, i alla fall, i slutet stod det mellan Fostex PM-1 och PM-2.

Valet var inte särskilt svårt, tcykte då inte jag i alla fall.

Basen går hur mycket djupar som helst på PM-2an och ljudbilden lät på något sätt mycket trovärdigare, ifall man letar efter en ofärgad ljudbild vill säga.

Prislappen låg på 4.995, men hade redan sagt tidigare att jag hade ett tak på 4.000 kr till personalen.

Men va hände, jag fick ett deal på 4495 för PM-2orna, alltså bara en femhunka dyrare än PM-1orna (som då låg på 3995)

Och för den ljudskillnaden betalade jag gärna 500 svenska!

Mitt tips är väll att du åker till musikbörsen, eller någon annan musikaffär för den delen och lyssnar,lyssnar och lyssnar på vad just du vill ha. PM-2orna föll jag dock ganska fort för ☺️

Have a good one!

Andreas

PM-2:orna har jag lyssnat på flertalet ggr med samma resultat - dom är veka i det känsliga mellanregistret..

Känns lixom om rösterna ej vill komma ur lådan, när man lyssnar och skiftar mellan olika monitorer..

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka monitorer är bäst i prisklassen 2000 kr - 4000 kr? Vill helst ha det så billigt men det ska ändå räcka gott och väl till mixning av rockmusik. Dessa modeller har jag funderat på:

ESI nEar05 eXperience

Fostex PM0.5 MKII

Fostex PM-1 MKII

Finns det fler vettiga alternativ? Någon som kan rekommendera ett par?

Tjenare.... I den prisklassen finns ju ändå rätt ok monitorer.

Jag körde länge med "Tannoy Reveal Active"

Dom färgar ljudet lite grann, men lär man sig dom så funkar dom skitbra tycker jag!

Aktiva, och du kan spela riktigt högt i dom, och dessutom få helt ok basåtergivning

Länk: 3000:-

http://www.blocket.se/vi/12367032.htm?ca=13_s

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vilka monitorer är bäst i prisklassen 2000 kr - 4000 kr? Vill helst ha det så billigt men det ska ändå räcka gott och väl till mixning av rockmusik. Dessa modeller har jag funderat på:

ESI nEar05 eXperience

Fostex PM0.5 MKII

Fostex PM-1 MKII

Finns det fler vettiga alternativ? Någon som kan rekommendera ett par?

Tjenare.... I den prisklassen finns ju ändå rätt ok monitorer.

Jag körde länge med "Tannoy Reveal Active"

Dom färgar ljudet lite grann, men lär man sig dom så funkar dom skitbra tycker jag!

Aktiva, och du kan spela riktigt högt i dom, och dessutom få helt ok basåtergivning

Länk: 3000:-

http://www.blocket.se/vi/12367032.htm?ca=13_s

Tannoyerna är som NS10, antingen gillar man dom eller inte.

Jag tycker Tannoy Reveal är bra. Lite jobbiga att lyssna på i längden. De är ganska hårda men tydliga. Speciellt bra för sång tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hoppsan!

Inköpte ett par Fostex PM-2 för några veckor sedan på musikbörsen i göteborg.(mkt trevlig personal)

Hade bestämmt mig för samma pristak som du, alltså max 4000 kr.

Klart som fanken att han skulle dra igång några genelec det första han gör 😊

Aja, i alla fall, i slutet stod det mellan Fostex PM-1 och PM-2.

Valet var inte särskilt svårt, tcykte då inte jag i alla fall.

Basen går hur mycket djupar som helst på PM-2an och ljudbilden lät på något sätt mycket trovärdigare, ifall man letar efter en ofärgad ljudbild vill säga.

Prislappen låg på 4.995, men hade redan sagt tidigare att jag hade ett tak på 4.000 kr till personalen.

Men va hände, jag fick ett deal på 4495 för PM-2orna, alltså bara en femhunka dyrare än PM-1orna (som då låg på 3995)

Och för den ljudskillnaden betalade jag gärna 500 svenska!

Mitt tips är väll att du åker till musikbörsen, eller någon annan musikaffär för den delen och lyssnar,lyssnar och lyssnar på vad just du vill ha. PM-2orna föll jag dock ganska fort för 🙂

Have a good one!

Andreas

PM-2:orna har jag lyssnat på flertalet ggr med samma resultat - dom är veka i det känsliga mellanregistret..

Känns lixom om rösterna ej vill komma ur lådan, när man lyssnar och skiftar mellan olika monitorer..

/Biran

Hehe.. Tjaaa.. Smaken är som baken vöttu 😄 märker dock inte att mitt par ger vika någonstans i mellanregistret..

All bira kanske gjort så att ditt gehör gett vika?

Helan går....

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hoppsan!

Inköpte ett par Fostex PM-2 för några veckor sedan på musikbörsen i göteborg.(mkt trevlig personal)

Hade bestämmt mig för samma pristak som du, alltså max 4000 kr.

Klart som fanken att han skulle dra igång några genelec det första han gör 🙂

Aja, i alla fall, i slutet stod det mellan Fostex PM-1 och PM-2.

Valet var inte särskilt svårt, tcykte då inte jag i alla fall.

Basen går hur mycket djupar som helst på PM-2an och ljudbilden lät på något sätt mycket trovärdigare, ifall man letar efter en ofärgad ljudbild vill säga.

Prislappen låg på 4.995, men hade redan sagt tidigare att jag hade ett tak på 4.000 kr till personalen.

Men va hände, jag fick ett deal på 4495 för PM-2orna, alltså bara en femhunka dyrare än PM-1orna (som då låg på 3995)

Och för den ljudskillnaden betalade jag gärna 500 svenska!

Mitt tips är väll att du åker till musikbörsen, eller någon annan musikaffär för den delen och lyssnar,lyssnar och lyssnar på vad just du vill ha. PM-2orna föll jag dock ganska fort för 😄

Have a good one!

Andreas

PM-2:orna har jag lyssnat på flertalet ggr med samma resultat - dom är veka i det känsliga mellanregistret..

Känns lixom om rösterna ej vill komma ur lådan, när man lyssnar och skiftar mellan olika monitorer..

/Biran

Hehe.. Tjaaa.. Smaken är som baken vöttu 😄 märker dock inte att mitt par ger vika någonstans i mellanregistret..

All bira kanske gjort så att ditt gehör gett vika?

Helan går....

Andreas

Nån smak har jag inte kännt från PM-2 för jag lyssnar inte med munnen 😊

Faktum kvarstår att den e vek i mellanregistret när den går en rond mot dyrare monitorer typ,

Genelec, Event, Dynaudio eller Mackies monitorer !!

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad dom går för nu för tiden då jag haft dom ett par år men

Behringer ( Ja Behringer ) Truth har funkat bra för mig.

Dock har jag Genelec , Sub , Auratone oxå så begringerna är mer för kontroll lyssning

men absolut inga dåliga högtalare för det.

Sedan påverkar ju rum , AD/DA omvandlare m.m även upplevelsen/återgivningen av ljudet så om

inte allt det är tipp topp kanske man inte bör spendera 15 000 kr på ett par Genelec 8050.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hoppsan!

Inköpte ett par Fostex PM-2 för några veckor sedan på musikbörsen i göteborg.(mkt trevlig personal)

Hade bestämmt mig för samma pristak som du, alltså max 4000 kr.

Klart som fanken att han skulle dra igång några genelec det första han gör 😄

Aja, i alla fall, i slutet stod det mellan Fostex PM-1 och PM-2.

Valet var inte särskilt svårt, tcykte då inte jag i alla fall.

Basen går hur mycket djupar som helst på PM-2an och ljudbilden lät på något sätt mycket trovärdigare, ifall man letar efter en ofärgad ljudbild vill säga.

Prislappen låg på 4.995, men hade redan sagt tidigare att jag hade ett tak på 4.000 kr till personalen.

Men va hände, jag fick ett deal på 4495 för PM-2orna, alltså bara en femhunka dyrare än PM-1orna (som då låg på 3995)

Och för den ljudskillnaden betalade jag gärna 500 svenska!

Mitt tips är väll att du åker till musikbörsen, eller någon annan musikaffär för den delen och lyssnar,lyssnar och lyssnar på vad just du vill ha. PM-2orna föll jag dock ganska fort för 😄

Have a good one!

Andreas

PM-2:orna har jag lyssnat på flertalet ggr med samma resultat - dom är veka i det känsliga mellanregistret..

Känns lixom om rösterna ej vill komma ur lådan, när man lyssnar och skiftar mellan olika monitorer..

/Biran

Hehe.. Tjaaa.. Smaken är som baken vöttu 🙂 märker dock inte att mitt par ger vika någonstans i mellanregistret..

All bira kanske gjort så att ditt gehör gett vika?

Helan går....

Andreas

Nån smak har jag inte kännt från PM-2 för jag lyssnar inte med munnen 😉

Faktum kvarstår att den e vek i mellanregistret när den går en rond mot dyrare monitorer typ,

Genelec, Event, Dynaudio eller Mackies monitorer !!

/Biran

Jo, 🙂 men nu var de inga dyrare monitorer han va ute efter..! Gå och ta en till bira nu såhär på freda kväll:)

PS. Har en bekant som har Event TR8or.. tycker däremot dem har ett bristande mellanregister DS.

Redigerat av Superstylerz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hej!

Jag vet att det finns många trådar om detta ämne och jag har läst extremt många, men jag kan inte komma fram till vilka jag ska ha. Min budget ligger runt 4.000. Mitt rum är inte så jättestort utan ganska medel.

Jag har tittat på KRK rp5 och rp6. Där kanske rp6 är mest intressant för att 5orna inte når så långt ner i basen eller? Något att ha?

Finns det några andra intresseanta? Finns det något klockrent tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vet att det finns många trådar om detta ämne och jag har läst extremt många, men jag kan inte komma fram till vilka jag ska ha. Min budget ligger runt 4.000. Mitt rum är inte så jättestort utan ganska medel.

Jag har tittat på KRK rp5 och rp6. Där kanske rp6 är mest intressant för att 5orna inte når så långt ner i basen eller? Något att ha?

Finns det några andra intresseanta? Finns det något klockrent tips?

Det klockrena tipset är att gå och lyssna själv. Om du läst många trådar redan så borde du veta detta samtidigt som du har fått tips på vilka modeller folk tycker är prisvärda.

Varför kunde du inte fortsätta i någon av de befintliga trådarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...