Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Det e sÄhÀr att jag sitter hemma med en Nord Lead 2x o vill anvÀnda det som MIDI-synth under inspelningar. Jag kopplar synthens "MIDI Output" till mitt ljudkorts "Input" men ingen respons sker.

Hur skall jag bÀra mig Ät för att Leaden ska fungera i Cubase/som MIDI...

Annons
Postat

Du mÄste koppla MIDIt med bÄde in och out, om du vill kunna spela in frÄn synthen och sedan spela upp frÄn datorn.

TÀnk ocksÄ pÄ att MIDI bara Àr styrsignaler, sÄ för att fÄ ljud sÄ mÄste du koppla frÄn synthens "Audio out" till mixer eller ljudkort.

Postat

Du mÄste koppla NordLeadens midi-output till ditt ljudkorts midi-input. Alternativt en usbsladd mellan synth och dator. En midisignal och en audiosignal Àr inte alls samma sak.

Eller sĂ„ kan du fĂ„r byta din nordlead mot min M-Audio Keystation 49e. Deal? 🙂

Postat

Ok, va logiskt 🙂 Borde jag ju förstĂ„tt. Men hur Ă€r det med inspelning? MĂ„ste jag ha en mjukvarusynth eller kan man fĂ„ Nord Leadets ljud omvandlat till MIDI direkt i processen Synth - Ljudkort?

Eller finns det nÄgot annat sÀtt man kan spela in Nord Leadet UTAN mikrofoner?

Postat (redigerat)

hittade inte trÄden just nu, men sök pÄ forumet, detta har behandlats grundligt!!

Ljud Àr en sak,, "styrsignalen" midi en annan

Du behöver inte midi för att spela in ljudet frÄn din synt! Spelar du in midisingalen i din sequencer sÄ kan den spela upp exakt det du spelade in, du kan vÀlja att skicka till din NL2X, eller till en softsynt, eller till en annan hÄrdvarusynt.

Midi Àr en "data" information,, typ "Nu tryckte han ned en tangent, han tryckte ner rÀtt hÄrt och höll nere tangenten i 4 sekunder"

Detta skickas som en serie med vÀrden som betyder olika saker i midistandarden. Finns "Note ON" "Note OFF",, "Pitch bend" massa saker! Men det Àr endast data och lÄter inget i sig!

Vill du bara spela in ljudet sÄ kan man göra det pÄ massa olika sÀtt. Du kan ju ansluta din synt till ett PA och anvÀnda en mic,, lÄter jobbigt...

Men om du har en dator och ett ljudkort samt ett inspelningsprg sÄ Àr det en enkel vÀg!

Syntens AUDIO OUT skall kopplas till ljudkortets AUDIO IN,, sedan sÄ fÄr du starta/stoppa inspelningen i inspelningsprogrammet... Kan funka som en bandspelare fast direkt in pÄ hÄrddisken, eller sÄ spelar du in midisignalen och spelar upp ljudet live s.a.s. (krÄnglade jag till det??)

Redigerat av Light Head
Postat
Syntens AUDIO OUT skall kopplas till ljudkortets AUDIO IN,, sedan sÄ fÄr du starta/stoppa inspelningen i inspelningsprogrammet... Kan funka som en bandspelare fast direkt in pÄ hÄrddisken, eller sÄ spelar du in midisignalen och spelar upp ljudet live s.a.s. (krÄnglade jag till det??)

Just det dÀr senaste Àr en riktigt bra grej!

Man kan alltsĂ„ spela in sin lilla synthslinga som MIDI först. Och sedan kolla sĂ„ att det blev tajt, eventuellt rĂ€tta till lite saker hĂ€r och dĂ€r. Eller kanske testa med ett helt annat ljud. NĂ€r man Ă€r nöjd Ă€r det bara att klicka pĂ„ solo pĂ„ midispĂ„ret, stĂ€lla in rĂ€tt ljudnivĂ„ in i datorn och spela in det som audio. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.