Jump to content
Annons

Nord Lead 2X MIDI


Jonnie

Recommended Posts

Tjenare!

Det e såhär att jag sitter hemma med en Nord Lead 2x o vill använda det som MIDI-synth under inspelningar. Jag kopplar synthens "MIDI Output" till mitt ljudkorts "Input" men ingen respons sker.

Hur skall jag bära mig åt för att Leaden ska fungera i Cubase/som MIDI...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste koppla MIDIt med både in och out, om du vill kunna spela in från synthen och sedan spela upp från datorn.

Tänk också på att MIDI bara är styrsignaler, så för att få ljud så måste du koppla från synthens "Audio out" till mixer eller ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste koppla NordLeadens midi-output till ditt ljudkorts midi-input. Alternativt en usbsladd mellan synth och dator. En midisignal och en audiosignal är inte alls samma sak.

Eller så kan du får byta din nordlead mot min M-Audio Keystation 49e. Deal? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, va logiskt 🙂 Borde jag ju förstått. Men hur är det med inspelning? Måste jag ha en mjukvarusynth eller kan man få Nord Leadets ljud omvandlat till MIDI direkt i processen Synth - Ljudkort?

Eller finns det något annat sätt man kan spela in Nord Leadet UTAN mikrofoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade inte tråden just nu, men sök på forumet, detta har behandlats grundligt!!

Ljud är en sak,, "styrsignalen" midi en annan

Du behöver inte midi för att spela in ljudet från din synt! Spelar du in midisingalen i din sequencer så kan den spela upp exakt det du spelade in, du kan välja att skicka till din NL2X, eller till en softsynt, eller till en annan hårdvarusynt.

Midi är en "data" information,, typ "Nu tryckte han ned en tangent, han tryckte ner rätt hårt och höll nere tangenten i 4 sekunder"

Detta skickas som en serie med värden som betyder olika saker i midistandarden. Finns "Note ON" "Note OFF",, "Pitch bend" massa saker! Men det är endast data och låter inget i sig!

Vill du bara spela in ljudet så kan man göra det på massa olika sätt. Du kan ju ansluta din synt till ett PA och använda en mic,, låter jobbigt...

Men om du har en dator och ett ljudkort samt ett inspelningsprg så är det en enkel väg!

Syntens AUDIO OUT skall kopplas till ljudkortets AUDIO IN,, sedan så får du starta/stoppa inspelningen i inspelningsprogrammet... Kan funka som en bandspelare fast direkt in på hårddisken, eller så spelar du in midisignalen och spelar upp ljudet live s.a.s. (krånglade jag till det??)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Syntens AUDIO OUT skall kopplas till ljudkortets AUDIO IN,, sedan så får du starta/stoppa inspelningen i inspelningsprogrammet... Kan funka som en bandspelare fast direkt in på hårddisken, eller så spelar du in midisignalen och spelar upp ljudet live s.a.s. (krånglade jag till det??)

Just det där senaste är en riktigt bra grej!

Man kan alltså spela in sin lilla synthslinga som MIDI först. Och sedan kolla så att det blev tajt, eventuellt rätta till lite saker här och där. Eller kanske testa med ett helt annat ljud. När man är nöjd är det bara att klicka på solo på midispåret, ställa in rätt ljudnivå in i datorn och spela in det som audio. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...