Jump to content
Annons

gate, hur använda?


rockdemon

Recommended Posts

Jag har inte riktigt förstått mig på hur brus och andra missljud tas bort. Har jag förstått rätt så använder man en funktion som kallas gate. Laddat hem en gratis plugg som heter floorfish. Men förstår inte hur inställningarna funkar. Jag hör ju vilket ljud jag vill ha bort. Vid ex. elgitarren så ser man ju tydligt bruset på det inspelade spåret. men jag får inte till denna gate. hur använder man de olika inställningarna?

Det borde ju vara enkelt tycker jag. Man väljer att "ljud under denna volym ska bort" och så är det klart.

Fast sen så kanske man ställer in att ljud vid denna frekvens under denna volym ska bort etc...

Hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gate funkar så - generellt sett - att du ställer in ett tröskelvärde (treshold) som säger att "allt under den här volymnivån ska tas bort".

Det som är under nivån du anger tas bort, det som är över stannar kvar.

Floorfish är även en expander, vilket kanske förvillar lite.

Vill du ha en enkel gate så hittar du det t ex här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gate funkar så - generellt sett - att du ställer in ett tröskelvärde (treshold) som säger att "allt under den här volymnivån ska tas bort".

Det som är under nivån du anger tas bort, det som är över stannar kvar.

Floorfish är även en expander, vilket kanske förvillar lite.

Vill du ha en enkel gate så hittar du det t ex här.

aah, det är därför jag blir så förvirrad av programmet.

vad är en expander?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gate funkar så - generellt sett - att du ställer in ett tröskelvärde (treshold) som säger att "allt under den här volymnivån ska tas bort".

Det som är under nivån du anger tas bort, det som är över stannar kvar.

Floorfish är även en expander, vilket kanske förvillar lite.

Vill du ha en enkel gate så hittar du det t ex här.

aah, det är därför jag blir så förvirrad av programmet.

vad är en expander?

En expander fungerar på samma sätt som en gate men har en lägre ratio. Detta gör att man istället för att tysta allt under en viss nivå, kan sänka volymen på det istället. Brukar fungera väldigt bra på trummor för att sänka volymen på läcket utan att klippa bort det helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...