Jump to content
Annons

Externt ljudkort; Mackie Onyx Satellite


fenton

Recommended Posts

Annons
Jake the Rake (oregistrerad)

Någon måste väl ha erfarenhet av detta kort? Om inte annat så kanske någon har använt sig av onyxpreamparna. Visst var det detta som inte hade MIDI?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Onyx400F. Preamparna låter kanonbra. Hade en Motu 828 innan och det är stor skillnad på ljudkvalite och Motun var ändå inte dålig. Det känns som att preamparna låter varmare. Köper du Satellite så har du bra preamp i Onyx. Tror inte att du hittar nåt annat som låter lika bra för det priset, kan inte tänka mig det. Sen är det ju Mackie också, det kan inte låta dåligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

Tack, kul att du är nöjd. Tycker dock att det är konstigt att så få tycks ha erfarenhet av just Satelite-kortet. Någon måste väl sitta på ett sådant? Speak up!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag har också en Onyx Satellite från Mackie. Tänkte passa på att dela med mig av följande åsikt:

Jag tycker inte dockan är direkt användbar.

För det första brusar den något otroligt. Har provat på en stationär pc/windows med pci-firewirekort och min Intel-macbook, samma resultat. För det andra är lägsta utgångsvolym man kan ställa alldeles för stark, riktigt störigt när man använder aktiva monitorer och vill kontrollera ljudvolymen från dockan.

Ljudkortet i övrigt (själva Satelliten eller vad det nu kallar det.. Pod kanske) funkar kanon. Alldeles lagom anslutningsmöjligheter för mina ändamål. Jag har inte spelat in så mycket med kortet. Medföljande Tracktion är väl bra om man diggar interfacet =).

Tyvärr verkar det inte finnas drivrutiner för Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har rasat väldigt fort i pris, och verkar numera ligga runt 200 dollar i USA (eller 1900kr på thomann). Finns det något annat firewirekort med preamps som är så billigt, överhuvudtaget? Nästan så man blir lite misstänksam, är det något fatalt fel på det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jag puffar lite på denna tråden...

Jag är nyfiken på om fler har/använder Onyx Satellite. Det verkar ju onekligen väldigt prisvärt, men läser man på Mackies supportforum (bland annat) så är det en del som har problem. Det är ju såklart alltid folk som har problem men... Och här har jag inte hittat så mycket info...

Sedan undrar jag om det jag läst om att Pre-amparna inte levererar 48V utan snarare runt 35 (och klarar inte leverera 10mA utan bara 6mA) är något verkligt problem. Hur många mickar kommer inte att funka pga detta?

Finns det något annat i ungefär samma prisklass man bör titta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...