Jump to content
Annons

Klösa med naglar eller gaffel mot griffeltavla...


Ken Kängström

Recommended Posts

Tjenare!

Klurade på en sak igår kväll innan jag somnade. Blev fundersam över varför det uppfattas som obehagligt när man klöser med naglar eller gaffel mot en griffeltavla? Samma fenomen även när man skrapar frigolit emot glasrutor.

Någon som har någon aning om varför det är på detta vis? Nyfiken prick!

Mvh Ken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att det delvis är ett inlärt beteende. Små barn reagerar inte på sådant mer än på alla andra ljud, såvitt jag vet - men när man blir större, så sätter man det nog i relation till hur det känns - och det är ju inte det skönaste man kan göra, att dra naglarna mot svarta tavlan... 😆 Vissa ryser ju bara man pratar om det - något som också tyder på att det är inlärt.

Frigoliten mot fönsterrutan skapar ju vissa frekvenser - och vissa är mer känsliga än andra mot just de frekvenser som skapas - precis som vissa är mer känsliga än andra mot högpitchade barnskrik, TV-pip etc. Träffas precis rätt (eller fel - hur man nu vill se det... 😏 ) frekvens, så gissar jag att det kan bli en stående våg i hörselgången - och en sådan måste bli väldigt obehaglig, eftersom stående vågor ju blir mycket starkare än övrigt ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ljud som får mig att rysa mest bara jag tänker på det, är när man vecklar ut (plattar till) snustorra pappkartonger.

Det där torra pappersgnisslet är sannerligen obehagligt i mina öron.

Gnisslande bestick och griffeltavlor går ganska bra dock.

Samma typ av rysning kan många ibland uppleva när de kissar. (den rysningen upplevs inte som obehaglig)

Konstigt, för det har ju inte med ljud att göra.

Tror jag såg på TV att de fortfarande inte har hittat ett bra svar på varför vi får gåshud eller ryser.

Ett intressant fenomen som jag helst slipper 😏

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ett spännande ämne. Claes teori verkar intressant. Kan du förklara med vad stående vågor är?

Kan detta även vara kopplat till någon form av fobi? Spekulerar bara!

Detta är som sagt en gissning från min sida och jag har inget vetenskapligt att stödja mig emot, så om någon vet bättre, är han/hon välkommen att korrigera... 😏

En stående våg uppstår när frekvensens halva våglängd stämmer överens med två parallella ytors avstånd. Det är det man får problem med i studion också om man har ett litet rum. Vissa frekvenser låter alltså kraftigare än andra, så att man måste akustikbehandla.

Nu vet jag inte hur stor hörselgången är, men om man antar att den är ca 5mm, så handlar det om en frekvens på strax över 30kHz (tabell). Ju större avstånd desto lägre resonansfrekvens.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ett spännande ämne. Claes teori verkar intressant. Kan du förklara med vad stående vågor är?

Kan detta även vara kopplat till någon form av fobi? Spekulerar bara!

Detta är som sagt en gissning från min sida och jag har inget vetenskapligt att stödja mig emot, så om någon vet bättre, är han/hon välkommen att korrigera... 😏

En stående våg uppstår när frekvensens halva våglängd stämmer överens med två parallella ytors avstånd. Det är det man får problem med i studion också om man har ett litet rum. Vissa frekvenser låter alltså kraftigare än andra, så att man måste akustikbehandla.

Nu vet jag inte hur stor hörselgången är, men om man antar att den är ca 5mm, så handlar det om en frekvens på strax över 30kHz (tabell). Ju större avstånd desto lägre resonansfrekvens.

Har jag tolkat det rätt att det är när vissa frekvenser fortflantar sig mer än andra pga reflektioner?

Låter som ett uppdrag till Mythbusters haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ett spännande ämne. Claes teori verkar intressant. Kan du förklara med vad stående vågor är?

Kan detta även vara kopplat till någon form av fobi? Spekulerar bara!

Detta är som sagt en gissning från min sida och jag har inget vetenskapligt att stödja mig emot, så om någon vet bättre, är han/hon välkommen att korrigera... 😏

En stående våg uppstår när frekvensens halva våglängd stämmer överens med två parallella ytors avstånd. Det är det man får problem med i studion också om man har ett litet rum. Vissa frekvenser låter alltså kraftigare än andra, så att man måste akustikbehandla.

Nu vet jag inte hur stor hörselgången är, men om man antar att den är ca 5mm, så handlar det om en frekvens på strax över 30kHz (tabell). Ju större avstånd desto lägre resonansfrekvens.

Har jag tolkat det rätt att det är när vissa frekvenser fortflantar sig mer än andra pga reflektioner?

Låter som ett uppdrag till Mythbusters haha!

Om du har två parallella väggar, så kommer du ofelbart att hitta vissa frekvenser som ger upphov till resonans på grund av stående vågor. Värst blir det vid halva våglängden, men det blir också vid dess multiplar - fast svagare i styrka. Ingen hokus-pokus för Mythbusters, utan rena fakta... 😆

Har man inga parallella väggar, så blir problemet inte lika uttalat - men det blir samtidigt svårare på sitt sätt, eftersom det är mycket svårare att räkna ut vilka frekvenser som kommer att ge upphov till problem.

Testa själv genom att spela olika toner, så kommer du att upptäcka att vissa toner ger resonanser i rummet - och det blir olika frekvenser i olika rum. Ett helt kubformat rum ger ännu värre problem, eftersom det uppstår stående vågor både mellan fram och bakvägg, mellan sidoväggarna och mellan tak och golv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ett spännande ämne. Claes teori verkar intressant. Kan du förklara med vad stående vågor är?

Kan detta även vara kopplat till någon form av fobi? Spekulerar bara!

Detta är som sagt en gissning från min sida och jag har inget vetenskapligt att stödja mig emot, så om någon vet bättre, är han/hon välkommen att korrigera... 😆

En stående våg uppstår när frekvensens halva våglängd stämmer överens med två parallella ytors avstånd. Det är det man får problem med i studion också om man har ett litet rum. Vissa frekvenser låter alltså kraftigare än andra, så att man måste akustikbehandla.

Nu vet jag inte hur stor hörselgången är, men om man antar att den är ca 5mm, så handlar det om en frekvens på strax över 30kHz (tabell). Ju större avstånd desto lägre resonansfrekvens.

Har jag tolkat det rätt att det är när vissa frekvenser fortflantar sig mer än andra pga reflektioner?

Låter som ett uppdrag till Mythbusters haha!

Om du har två parallella väggar, så kommer du ofelbart att hitta vissa frekvenser som ger upphov till resonans på grund av stående vågor. Värst blir det vid halva våglängden, men det blir också vid dess multiplar - fast svagare i styrka. Ingen hokus-pokus för Mythbusters, utan rena fakta... 😉

Har man inga parallella väggar, så blir problemet inte lika uttalat - men det blir samtidigt svårare på sitt sätt, eftersom det är mycket svårare att räkna ut vilka frekvenser som kommer att ge upphov till problem.

Testa själv genom att spela olika toner, så kommer du att upptäcka att vissa toner ger resonanser i rummet - och det blir olika frekvenser i olika rum. Ett helt kubformat rum ger ännu värre problem, eftersom det uppstår stående vågor både mellan fram och bakvägg, mellan sidoväggarna och mellan tak och golv...

Ahaa nu hänger jag med i kurvorna (lågt skämt). men då vet jag i varje fall. tackar och bockar!

Tänkte snarare att Mythbusters skulle undersöka gaffel och griffeltavle-frågan. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett helt kubformat rum ger ännu värre problem, eftersom det uppstår stående vågor både mellan fram och bakvägg, mellan sidoväggarna och mellan tak och golv...

Ja det är jobbigt med extrema stående vågor. Undrar hur det blir om man går in i en kula på 5 meter i diameter med hårda släta väggar typ järn. Lär ju sjunga i evigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett helt kubformat rum ger ännu värre problem, eftersom det uppstår stående vågor både mellan fram och bakvägg, mellan sidoväggarna och mellan tak och golv...

Ja det är jobbigt med extrema stående vågor. Undrar hur det blir om man går in i en kula på 5 meter i diameter med hårda släta väggar typ järn. Lär ju sjunga i evigheter?

Det är ju rena mardrömmen - och ger värre rysningar än naglarna mot skoltavlan... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett helt kubformat rum ger ännu värre problem, eftersom det uppstår stående vågor både mellan fram och bakvägg, mellan sidoväggarna och mellan tak och golv...

Ja det är jobbigt med extrema stående vågor. Undrar hur det blir om man går in i en kula på 5 meter i diameter med hårda släta väggar typ järn. Lär ju sjunga i evigheter?

Det är ju rena mardrömmen - och ger värre rysningar än naglarna mot skoltavlan... 😉

Rekommendation kring kulan där, om du har vägarna förbi Växjö, testa vattentornet uppe på Teleborg (södra änden av stan). På grund av en miss i planeringen fungerar det uppåtvälvda taket som en gigantisk parabol vars fokus ligger ganska exakt där marken är. Står man rakt under mitten och viskar kommer ekot tillbaka så gott som lika starkt. Plus att det studsar runt en liten stund till. Ett ovanligt kraftigt och nästan lite småläskigt ljud. Ljud som höga toner och skrik håller sig kvar i flera sekunder innan de ringt ut helt. Att kasta sten på backen där eller föra annat oväsen är mycket populärt. Byggts en del ljudvallar runtomkring för att inte störa de närboende allt för mycket. Kuriosa, men rekommenderas starkt om man är ljudnörd och har vägarna förbi. Hittar ni inte? Kontakta mig så kan jag ge en personlig guidning.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

En kompis berättade att Chalmers Tekniska Högskola här i Gbg har ett akustiskt rum helt utan mätbara reflektioner. Jag vet inte hur det låter där, har inte testat själv...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
En stående våg uppstår när frekvensens halva våglängd stämmer överens med två parallella ytors avstånd. Det är det man får problem med i studion också om man har ett litet rum. Vissa frekvenser låter alltså kraftigare än andra, så att man måste akustikbehandla.

Nu vet jag inte hur stor hörselgången är, men om man antar att den är ca 5mm, så handlar det om en frekvens på strax över 30kHz (tabell). Ju större avstånd desto lägre resonansfrekvens.

Okey, det kanske är spekulativt men... man har observerat att jag har de trångaste hörselgångar de skådat på Audiologen (jag talar om läkare med flera decenniers erfarenhet). På ena sidan finns det nästan ingen gång alls, sa de, så det är definitivt inga 5 mm där inte, utan snarare 1 mm. HUR påverkar det stående vågor i mina öron? HUR påverkar det överhuvudtaget mina upplevelser av ljud och musik?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En stående våg uppstår när frekvensens halva våglängd stämmer överens med två parallella ytors avstånd. Det är det man får problem med i studion också om man har ett litet rum. Vissa frekvenser låter alltså kraftigare än andra, så att man måste akustikbehandla.

Nu vet jag inte hur stor hörselgången är, men om man antar att den är ca 5mm, så handlar det om en frekvens på strax över 30kHz (tabell). Ju större avstånd desto lägre resonansfrekvens.

Okey, det kanske är spekulativt men... man har observerat att jag har de trångaste hörselgångar de skådat på Audiologen (jag talar om läkare med flera decenniers erfarenhet). På ena sidan finns det nästan ingen gång alls, sa de, så det är definitivt inga 5 mm där inte, utan snarare 1 mm. HUR påverkar det stående vågor i mina öron? HUR påverkar det överhuvudtaget mina upplevelser av ljud och musik?

😮

:musik

Om min teori stämmer, så finns det nog ingen risk att du reagerar på något sådant sätt - för om det skulle kunna uppstå en stående våg där, så blir det vid så hög frekvens att man ändå inte kan höra det...

Hur det påverkar, vete 17 - men eftersom de är trängre än normalt, så kan jag tänka mig att du kanske måste skruva upp lite högre är en person med normala öron för att få en behaglig volym...?

Jag tror inte att det påverkar så mycket när det gäller frekvenser som kan höras, men jag är ju ingen läkare, så säker kan jag inte vara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att det har att göra med att man tycker själva grejen att skrapa med naglarna mot en sån yta är obehaglig. Jag menar inte så många tycker om att lyssna på andra ljud som kopplas till plågor/smärtor heller, såsom smärtsamma skrik, tandläkarborrar, barn som gråter, etc...

Men visst är det en speciell rysning man får just av det där ljudet, intressant faktiskt. Jag får samma plågsamma obehagskänsla av att skrapa med skeden i botten på vissa porslinskoppar... 😮 men lustigt nog bara när jag själv gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogillar det frostiga skrapandet när man drar ut saker ur en dåligt frostad frys. Samt det knarriga ljudet under skorna när det ligger nysnö på gatorna. Relaterat men inte hörsel. Att ta i bomull är riktigt jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogillar det frostiga skrapandet när man drar ut saker ur en dåligt frostad frys. Samt det knarriga ljudet under skorna när det ligger nysnö på gatorna. Relaterat men inte hörsel. Att ta i bomull är riktigt jobbigt.

😊

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudet av naglar rivandes på strumpbyxa! :rolleyes:

en känsla av obehag kryper längs min ryggrad bara jag tänker på det...

Redigerat av Starfis
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man ogillar ljudet för att det känns obehagligt låter ganska rimligt, men det funkar ju inte på bestick mot porslin? Utan det där ljudet skulle det väl inte vara så obehagligt...?

Nån drog upp de där rysningarna man får när man slår en drill, men det har ju ingenting alls med det här att göra. Det är så enkelt som att piss är varmt, och när värme lämnar kroppen så ryser man för att kompensera och få upp värmen igen.

Det är bara de användbara grejerna man kommer ihåg från naturlinjen på gymnasiet 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, kan du inte kila över till vattentornet och spela in lite ljudexempel? Skulle vara spännande. Eller man kanske kan skicka över ljudfiler till dig, som du sedan spelar upp från medhavd högtalare under tornet? 🙂

/Mats (som fick rysningar enbart av att läsa Rubrik-raden)

Jag ska se om jag kan ordna ett protabelt medium att spela in på först bara som ger en vettig ljudkvalité. Men det gör jag gärna. kan lägga upp här på forumet sen. Maila gärna över en fil eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, kan du inte kila över till vattentornet och spela in lite ljudexempel? Skulle vara spännande. Eller man kanske kan skicka över ljudfiler till dig, som du sedan spelar upp från medhavd högtalare under tornet? 😆

/Mats (som fick rysningar enbart av att läsa Rubrik-raden)

Jag har nog lite inspelat ljud liggandes på en kassett hemma 🙂 Bodde därintill några år.

Lite utanför ämnet: Läste i mitten av 80-talet en artikel om att det faktiskt finns specialskriven musik för just vattentornet på Teleborg. Och jag instämmer i Nekos rekommendation - åk dit om ni har vägarna förbi Växjö! Ligger en knapp mil söder om innerstan. Och ta med en inspelningsutrustning.

Experimentera med tempo och svar i ljudet - det är stencoolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, kan du inte kila över till vattentornet och spela in lite ljudexempel? Skulle vara spännande. Eller man kanske kan skicka över ljudfiler till dig, som du sedan spelar upp från medhavd högtalare under tornet? 🙂

/Mats (som fick rysningar enbart av att läsa Rubrik-raden)

Jag har nog lite inspelat ljud liggandes på en kassett hemma 😆 Bodde därintill några år.

Lite utanför ämnet: Läste i mitten av 80-talet en artikel om att det faktiskt finns specialskriven musik för just vattentornet på Teleborg. Och jag instämmer i Nekos rekommendation - åk dit om ni har vägarna förbi Växjö! Ligger en knapp mil söder om innerstan. Och ta med en inspelningsutrustning.

Experimentera med tempo och svar i ljudet - det är stencoolt!

Sno inte mitt "jobb" från mig" ☺️ Bara för att du har bott några hus från där jag nu bor. 🙂

Vad spelade du in för något skoj? Funderar själv lite på vad för ljud som är lämpligast att spela in och vad för mick som är bäst....

Länk med lite bilder (det nedre av dem), inte vackert, men skoj.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...