Jump to content
Annons

Vad är mastring?


rockdemon

Recommended Posts

Hej, jag har aldrig förstått vad mastring är. Jag har spelat in en hel del hemma i nåt år nu, 30 tal låtar kanske men aldrig tänkt på att göra nåt efter mixningen.

Vad är det man åstadkommer med mastring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Man får vid masteringen ned mångkanalsmaterialet (som ligger sparat i ett musikprogram såsom projekt i Cubase t.ex. alternativt i en analog- eller digitalporta t.ex.) till ett stereospår eller till 5.1-ljud t.ex.

Man använder diverse effekter för att förbättra materialet om det behövs, det kan vara en stereoizer, en enhancer, normalizer, equalizer, compressor etc.

Därefter gär man en skiva, cd eller dvd t.ex.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta brukar man göra i mastringen:

1) Se till att få upp volymen så att låten låter mer. Detta görs med en kompressor och en limiter.

2) Ge låten mer luft och rymd. Brukar göras med en exciter.

3) Lyfta fram vissa frekvenser och dämpa andra. Görs med en eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och om mixen är riktigt suveränt bra, så behövs knappt någon mastering... 😳

Den viktigaste uppgiften för en masteringtekniker, är att se till att alla låtarna på plattan har ett gemensamt sound. Vissa kan behöva justeras förhållandevis mycket, medan andra knappt behöver justeras alls. Man väljer också vilken ordning låtarna ska ligga i, för att få bäst effekt. Vidare så ser man till att ljudnivån är likadan genomgående. Detta steg har överdrivits något fruktansvärt de senaste åren, så att det mest verkar handla om att trycka upp volymen så mycket det går och fullständigt mosa sönder all dynamik som fanns i mixen...

Sist, men inte minst, så görs PQ-kodning, så att allt är klart att lämna till CD-presseriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen att man i hemmastudio-sammanhang bör mixa så bra man kan och inte tänka så mycket på mastringen. Är man tillräckligt seriös med matrialet så skickar man iväg det till ett företag. Annars kan man göra en enkel förmastring själv med EQ kompressor etc. Var rädd om dynamiken bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastering bör alltid någon annan göra, även om man tycker sig klara det på egen hand. Just för att man är förblindad av ljudbilden och oftast så snurrar man ut på hal is och förvärrar det.

Saker man bör tänka på innan man skickar iväg det är att se till att behålla formatet man spelat in i. Exempelvis 24 bitar/44.1 khz? Ja bounca ner det i 24 bitar utan dithering. Ligg gärna några dB under noll på resultatet så att masteringen får ett bra material att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

aah, så när jag komprimerar för att kunna höja volymen på spår så är detta en form av mastring? Jag brukar göra detta både på enstaka instrument/sång för att kunna höja volymen på dessa. Kan man göra så eller ska man vänta och göra det tills efter man lagt ihop spåren?

Har en till fråga också angående frekvenser:

Det är jäkligt svårt tycker jag att få fram instrument när det börjar bli en hel del. alltså att urskilja piano, akustisk gitarr och t.e.x mandolin från varann. är det bästa att försöka få dom att ligga på olika frekvenser? alltså göra så att instrumenten kanske inte låter precis som man vill separat men funkar sen i mixen?

ett annat exempel som uppstått i bland i metal sammanhang med nedstämda guror:

Bas, kagge och nedstämda gitarrer trillar ibland över varann så att man int ekan urskilja basen från gitarren tex. kan man lösa detta genom att se vilken frekvens varje instrument ligger mest på, alltså vid vilken frekvens som varje instrument hörs mest och sen fiffla där för att få dom att vara mer på olika frekvenser? detta leder mig in på om det finns nån plugg eller nåt där man kan se frekvenserna tydligt? jag brukar sitta med EQ och höja/sänka frekvenser för att få fram vilken huvudfrekvens olika instrumenten har, Men det vore fint att få det grafiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en till fråga också angående frekvenser:

Det är jäkligt svårt tycker jag att få fram instrument när det börjar bli en hel del. alltså att urskilja piano, akustisk gitarr och t.e.x mandolin från varann. är det bästa att försöka få dom att ligga på olika frekvenser? alltså göra så att instrumenten kanske inte låter precis som man vill separat men funkar sen i mixen?

ett annat exempel som uppstått i bland i metal sammanhang med nedstämda guror:

Bas, kagge och nedstämda gitarrer trillar ibland över varann så att man int ekan urskilja basen från gitarren tex. kan man lösa detta genom att se vilken frekvens varje instrument ligger mest på, alltså vid vilken frekvens som varje instrument hörs mest och sen fiffla där för att få dom att vara mer på olika frekvenser? detta leder mig in på om det finns nån plugg eller nåt där man kan se frekvenserna tydligt? jag brukar sitta med EQ och höja/sänka frekvenser för att få fram vilken huvudfrekvens olika instrumenten har, Men det vore fint att få det grafiskt.

Hur är instrumenten panorerade i din mix? Om dom ligger på samma ställe i stereobilden och i ungefär samma frekvensband så slåss dom om samma utrymme. Prova att panorera ut något/några av instrumenten så att dom får egen plats. Hoppas det hjälper. Vet att man också kan ducka instrument mot varandra som annars krockar, mha av side-chainad kompressor så att basen sänks precis när bastrummeslaget kommer.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag använder alltid frekvensanalysator.

Ibland även steroizer om inte panoreringen räcker till.

Men framförallt: MINSKA på antalet instrument om de krockar, dvs om DU tycker att du vill höra dem var för sig.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men framförallt: MINSKA på antalet instrument om de krockar, dvs om DU tycker att du vill höra dem var för sig.

:musik

Helt rätt! "Less is more" och "Kill your darlings" är uttryck som är bra att ha i bakhuvudet vid mix...

Link to comment
Dela på andra sajter

Minska på antalet instrument låter tråkigt. Det är ju inte så många instrument jag pratar om men att jag tycker att dom slår ut varann lite. Jag panorerar alltid men då kan det även bli att te.x. piano, el gitarr, mandolin åt höger och orgel, akustisk gitarr och slidegitarråt vänster. sen trummor, bas, sång och ev. munspel centrerat. det räcker för att jag ska få lite frekvensbråk.

Frekvensanalysator: hur får jag detta? finns det som plugg till cubase eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en till fråga också angående frekvenser:

Det är jäkligt svårt tycker jag att få fram instrument när det börjar bli en hel del. alltså att urskilja piano, akustisk gitarr och t.e.x mandolin från varann. är det bästa att försöka få dom att ligga på olika frekvenser? alltså göra så att instrumenten kanske inte låter precis som man vill separat men funkar sen i mixen?

ett annat exempel som uppstått i bland i metal sammanhang med nedstämda guror:

Bas, kagge och nedstämda gitarrer trillar ibland över varann så att man int ekan urskilja basen från gitarren tex. kan man lösa detta genom att se vilken frekvens varje instrument ligger mest på, alltså vid vilken frekvens som varje instrument hörs mest och sen fiffla där för att få dom att vara mer på olika frekvenser? detta leder mig in på om det finns nån plugg eller nåt där man kan se frekvenserna tydligt? jag brukar sitta med EQ och höja/sänka frekvenser för att få fram vilken huvudfrekvens olika instrumenten har, Men det vore fint att få det grafiskt.

Hur är instrumenten panorerade i din mix? Om dom ligger på samma ställe i stereobilden och i ungefär samma frekvensband så slåss dom om samma utrymme. Prova att panorera ut något/några av instrumenten så att dom får egen plats. Hoppas det hjälper. Vet att man också kan ducka instrument mot varandra som annars krockar, mha av side-chainad kompressor så att basen sänks precis när bastrummeslaget kommer.

/Fredrik

ojoj vad är en sidechainad kompressor? lät spännande!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Frekvensanalysator: hur får jag detta? finns det som plugg till cubase eller så?"

waves har en..eller några

vad är waves? samt, är en sån analysator något som visar frekvenserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Minska på antalet instrument låter tråkigt. Det är ju inte så många instrument jag pratar om men att jag tycker att dom slår ut varann lite. Jag panorerar alltid men då kan det även bli att te.x. piano, el gitarr, mandolin åt höger och orgel, akustisk gitarr och slidegitarråt vänster. sen trummor, bas, sång och ev. munspel centrerat. det räcker för att jag ska få lite frekvensbråk.

Frekvensanalysator: hur får jag detta? finns det som plugg till cubase eller så?

Menar du att du har alla trummor i mitten? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Minska på antalet instrument låter tråkigt. Det är ju inte så många instrument jag pratar om men att jag tycker att dom slår ut varann lite. Jag panorerar alltid men då kan det även bli att te.x. piano, el gitarr, mandolin åt höger och orgel, akustisk gitarr och slidegitarråt vänster. sen trummor, bas, sång och ev. munspel centrerat. det räcker för att jag ska få lite frekvensbråk.

Frekvensanalysator: hur får jag detta? finns det som plugg till cubase eller så?

Menar du att du har alla trummor i mitten? 😱

cymbaler ordentligt panorerade ride o hihat lätt panorerade. är det många pukor så panorerar jag dessa också. sen virvel o kagge helt centrerat. blir dock förvirrad om hihat är mkt panorerad som den är ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

ojoj vad är en sidechainad kompressor? lät spännande!

En side-chainad kompressor tar emot en triggsignal från en annan kanal och utför bara kompression när triggsignalen kommer. Är bra beskrivet i del 4 i Mixologi-specialnumret. Det finns en nitad tråd om side-chaining i Mixning-mastring-forumet med en massa info om side-chaining.

/PokerFigge

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel beskrivning är att mixning är att mixa enskilda kanaler till en låt. Mastering att mixa enskilda låtar till ett album (eller annan produkt). En "fulländad mix" kan på originalalbumet bli helt orörd eqmässigt men på samlingsplattan "Best of sellout 2007" behöva åtskillga dB justering både här och där för att passa optimalt med annat material.

Sen vilka metoder man använder sig av är ointressant och bara bland "Sverigeeliten" av masteringstekniker finns en och annan som väljer att inte använda limiter ens en gång. Alla specialeffekter som exciter och skit är än mindre vanligt och hobbypularen har ofta en tendens att använda för mycket av den.

All kodning är iallafall en process som sker i mastering varje gång material ska distribueras på fysiskt medium.

Link to comment
Dela på andra sajter

aah, så när jag komprimerar för att kunna höja volymen på spår så är detta en form av mastring? Jag brukar göra detta både på enstaka instrument/sång för att kunna höja volymen på dessa. Kan man göra så eller ska man vänta och göra det tills efter man lagt ihop spåren?

Nej du gör helt rätt, man processar varje spår enskilt först, det ingår i "mixning".

Men... när man är nöjd med sin mix så lyssnar man på en CD eller nåt och inser att nästan allt som släpps idag låter mycket högre. Man kan tycka vad man vill om detta, men om målet är att tävla med den volymen så finns det inte så mycket annat att göra än att försöka få lika hög volym själv... Och detta görs till stor del i mastringen, där man komprimerar och limiterar "hela paketet". Om man eftersträvar ett väldigt manglat ljud kan det ju vara en idé att komprimera varje spår mer redan under mix, efterom man då har större kontroll på varje enskild komponent i mixen.

Och har man tur så spelas sen låten i reklamradio där de komprimerar s***en ur allting ännu en gång hehe. 😲

Men som sagts tidigare i tråden, mastringen innebär oftast att man höjer volymen och rensar ut lite i frekvenserna.. "Öppna upp" är en favoritfras hos alla mastringstekniker jag stött på 😄

Och om det är flera låtar som ska ligga på samma skiva så gör man alltså även en justering så att låtarna passar ihop. Evt fade out och liknande. Och kodning mm för CD-tryckeriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA radiostationer komprimerar och/eller limiterar allt material som de sänder. Inte så lite heller. De som är mest försiktiga är väl gissningsvis P2 (för det är väl dom som lirar klassiskt och inte P1?).

Kodningen görs ju inte för tryckeriet utan snarare för kunden, så att kunden ska veta vilken låt som har vilket namn och vilken text samt att kunna välja vilken låt man vill lyssna på. Ur masteringshuset nu för tiden får man inte en master utan snarare än premaster. Mastern i sin korrekta benämning är glasmastern som tillverkas på tryckeriet baserad på masteringshusets premaster. Sen gör man vidare av den en fader och en moder och sen pressas kopiorna som är slutprodukten.

Jag vidhåller fortfarande å de starkaste att slänga på en limiter och således höja programmaterialets volym inte på något sätt är att mastra däremot kan det vara en del av masteringsprocessen att limitera. Jag menar alla fruntimmer är folk men allt folk är inte fruntimmer för att ge ett exempel. Begreppsinflationen är frukten av att man nu för tiden kan göra alla processer själv, dock inte en riktig master, men det gör inte heller de etablerade husen sen vinylen slutade vara standardformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kodningen görs ju inte för tryckeriet utan snarare för kunden,

Ja.. jo.. man gör ju inte skivor för tryckeriets skull? 🙂

Det jag menade är ju att kodningen är "skit samma" för tryckeriet. För pressningens skull kunde det lika gärna vara ett enda spår som 99.

Ja när man väl trycker.. men för att göra glasmastern (vilket görs på tryckeriet) behöver man väl koder eller?

Nånstans läggs de in iaf.. och jag har fått för mig att det görs vid mastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kodningen görs ju inte för tryckeriet utan snarare för kunden,

Ja.. jo.. man gör ju inte skivor för tryckeriets skull? 😱

Det jag menade är ju att kodningen är "skit samma" för tryckeriet. För pressningens skull kunde det lika gärna vara ett enda spår som 99.

Nånstans läggs de in iaf.. och jag har fått för mig att det görs vid mastringen.

Har aldrig påstått något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har aldrig förstått vad mastring är. Jag har spelat in en hel del hemma i nåt år nu, 30 tal låtar kanske men aldrig tänkt på att göra nåt efter mixningen.

Vad är det man åstadkommer med mastring?

Mastring är konsten att kunna förfina en redan välbalanserad mix, och att ta fram hjärtat, kraften och det vackra i musiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...