Jump to content
Annons

Prao? Vart kan man tänkas få göra det?


mrbjoorn

Recommended Posts

Tjenare!

Till hösten börjar jag 9:an och vecka 37 så ska vi praoa.

Jag känner för att göra det på nått ställe där man

kan få hålla på med musik (senast praoade jag på ICA 😉 ).

Har ni nå förslag i Uppsala eventuellt Sthlm's området?

Spelar ingen roll om det är en musikaffär. studio, skivbolag osv.

Jag är intresserad av allt 😉.

Edit: Det slog mig att det kanske inte är rätt avdelning att lägga denna i, menmen, den får ligga kvar sålänge.

Redigerat av mrbjoorn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill vara på en PA-firma kan jag rekomendera Wibban Produktion AB eller Scenteknik. Båda dessa ligger i Uppsala.

Annars kan du kolla med en kille som heter Oskar Gyllenhammar. Han har en jäkligt nice studio där han bl.a. har spelat in Jan Johansens senaste platta. Komemr ej ihåg studions namn. ska klura på det... Denna studio ligger även den i uppsala.

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gå in på nån musikaffär eller annat musikställe och bara fråga om du får göra din prao där. Musikbörsen (till exempel) finns både i Uppsala och Stockholm och adresser till deras butiker finns på deras hemsida, http://www.musikborsen.se.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
Martyis (oregistrerad)

Tjenare!

Snart blir det prao i 2 veckor. Skolan har sagt åt oss elever att fixa "arbete" själva. Jag och en kompis håller på mycket med musik, och vi ser det som ett tillfälle att smaka på livet som musiker 😛 . Finns det några ställen man kan praoa på som har med musik att göra? Gärna spela musik =D Visst, musikaffärer finns ju. Men jag har hört att det inte finns så mycket att göra på musikaffärer, om man inte har fast arbete, och en annan kompis har sagt att det suger =/

Jag behöver er hjälp!

Ha det gött

// Martin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tråd i samma ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha....i så fall spricker min tanke redan på ditt första svar! I musikbranschen bör man nämligen inte vara ens i närheten av lathet! För det andra så får du då inte jobba så sent på kvällarna eftersom du är så ung. Min tanke var annars den att du kunde ha följt med något band i några dagar. Det går rent prinicipellt att ordna, men inte om du är lat och så ung. Om du inte hittar något band som du kan vara med under deras repetitioner på dagtid förståss. Du hittar säkert någon bra pryoplats till slut men du får väl ligga i lite eftersom det antagligen inte är någon annan som gör jobbet/letandet åt dig. Ligg på och var lite framåt och ge inte upp så hittar du säkert någonting bra.

Sedan har du ju en massa musikskolor på olika nivåer där du kan fråga.

Eller varför inte fråga tidningen Studio? De har visst ett extraerbjudande just nu och ger visst ett löfte om att ta in 73 stycken prao-elever har jag hört!! Nä....vänta ett tag....nu blir jag lite osäker här....det kanske bara var ett rykte så det är kanske inte helt sant! Blir lite osäåker nu faktiskt. Men om man inte frågar så får man inget svar heller så det kan ju kanske vara värt att ringa honom och fråga. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Martyis (oregistrerad)

Följa med ett band vore ju skoj =D Det är nog värt att slita för. Jag tänkte mer på att bära lådor på musikaffärer, och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att följa med ett band är 1000 gånger jobbigare än att bära en massa kartonger! Här får du vara beredd att bära flera ton under en enda kväll! Det är faktiskt helt sant även om det kanske låter överdrivet men så är det. Men du kan nog tyvärr glömma att få göra detta kvällstid pga arbetstidslagarna, men kanske du kan hitta ett band som repar inför en turnè eller en inspelning? Kanske kan du ringa olika skivstudior? Äh.....ring Olsberg! Men han hör väldigt illa pga. att han är så himla gammal, så du får nästan skrika i telefonen, men han är så snäll så. Då kanske du kan vara med t.ex. när de testar olika produkter. Har du tur så kanske du får vara med i någon studio också. Musiker lär du nog också träffa i så fall.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det går eller inte får du fråga Olsberg om, men avståndet är inget hinder om man vill tillräckligt mycket även om det ibland gör det lite svårare. Men sånt går ju alltid att lösa. Dessutom så kanske du kan dela upp prao-tiden så att du är på ett ställe i ett par dagar bara och sedan är på något annat ställe resten av tiden. Vad du måste göra är att våga fråga på de ställen som du kommer på kan vara intressant att prya på för annars händer ju ingenting. Fråga kan och ska du alltid göra, för du får ju inte mer än ett NEJ. Det sämsta du kan göra är att inbilla dig att det inte är någon idè att fråga. Det är viktigt att våga.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag går i 8an och har snart prao. då kom jag på den briljanta iden att skicka ut lite mail till olika studior här i sthlm. Jag har fått några svar, inget positivt svar. Bara nej på min fråga om jag fick praoa där. Jag har spelat gitarr ett ganska långt tag, och håller på med PT mkt.

Min fråga blir: Går det överhuvudtaget att hitta en prao eller är loppet kört? Hur ska jag gå till väga för att få prao?

( kanske nån vänlig själ därute i sthlm som kan ta in mig under dess vingar och visa mig "the way of music production"?)

MVH liselotten

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tråd i samma ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag går i 8an och har snart prao. då kom jag på den briljanta iden att skicka ut lite mail till olika studior här i sthlm. Jag har fått några svar, inget positivt svar. Bara nej på min fråga om jag fick praoa där. Jag har spelat gitarr ett ganska långt tag, och håller på med PT mkt.

Min fråga blir: Går det överhuvudtaget att hitta en prao eller är loppet kört? Hur ska jag gå till väga för att få prao?

( kanske nån vänlig själ därute i sthlm som kan ta in mig under dess vingar och visa mig "the way of music production"?)

MVH liselotten

Finns minst en tråd som jag skapade om detta för ett halvår sedan kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Största anledningen till att inte många producenter vill ta in prao-elever är för att de ofta är vana att jobba snabbt, snabbt, snabbt efter deras rutin och erfarenhet. Om en elev sedan ska praoa på denna plats så blir producenten "tvingad" att stegvis förklara vad han gör och varför han gör det, som sedan leder till mycket förlorad tid. I musikproduktionsbranschen så är verkligen tid pengar, och för varje minut som går så vill man göra sitt yttersta bästa, och samtidigt tjäna pengar för detta. Men naturligtvis finns det andra alternativ och till och med människor som gärna tar emot prao-elever (även om det dock är svårt att hitta). Kolla runt med fritidsgårdar som har inspelningsstudio, eller någon bekant? För en sak är säker, att du lär dig bra mycket mer om någon förklarar för dig vad han/hon gör, istället för att titta på ett proffs som inte förklarar ett jota för dig.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är bättre att leta efter mindre studior. Fritidsgårdar är en väg och studieförbunden är en annan väg. Hos studieförbunden har du nog större chanser att lyckas få ett JA tror jag. Dessa brukar finnas på nästan varje ort numera och blir det NEJ från det ens studieförbundet så är det bara att fråga nästa. Sedan kanske det finns i grannkommunen också. Det bör inte vara helt omöjligt. Det allra bästa är att du i så fall går in på deras kontor istället för att ringa eller skicka e-post.

Det är alltid bäst med en personlig kontakt så att de på plats ser vem och hur du är. Lycka till. Lycka till!

Kul att du skriver här på forumet förresten! Det behövs fler tjejer här som visar sig.....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är bättre att leta efter mindre studior. Fritidsgårdar är en väg och studieförbunden är en annan väg. Hos studieförbunden har du nog större chanser att lyckas få ett JA tror jag. Dessa brukar finnas på nästan varje ort numera och blir det NEJ från det ens studieförbundet så är det bara att fråga nästa. Sedan kanske det finns i grannkommunen också. Det bör inte vara helt omöjligt. Det allra bästa är att du i så fall går in på deras kontor istället för att ringa eller skicka e-post.

Det är alltid bäst med en personlig kontakt så att de på plats ser vem och hur du är. Lycka till. Lycka till!

Kul att du skriver här på forumet förresten! Det behövs fler tjejer här som visar sig.....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack så mkt för infon.

Jag tror åsså att personlig kontakt är bäst. Mkt lättare att säga nej via mail :rolleyes:

(inte för att göra dig besviken, jag är faktiskt en grabb 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är bättre att leta efter mindre studior. Fritidsgårdar är en väg och studieförbunden är en annan väg. Hos studieförbunden har du nog större chanser att lyckas få ett JA tror jag. Dessa brukar finnas på nästan varje ort numera och blir det NEJ från det ens studieförbundet så är det bara att fråga nästa. Sedan kanske det finns i grannkommunen också. Det bör inte vara helt omöjligt. Det allra bästa är att du i så fall går in på deras kontor istället för att ringa eller skicka e-post.

Det är alltid bäst med en personlig kontakt så att de på plats ser vem och hur du är. Lycka till. Lycka till!

Kul att du skriver här på forumet förresten! Det behövs fler tjejer här som visar sig.....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack så mkt för infon.

Jag tror åsså att personlig kontakt är bäst. Mkt lättare att säga nej via mail :rolleyes:

(inte för att göra dig besviken, jag är faktiskt en grabb 😉 )

Va!? Är du GRABB???? Nä nu.... ja nu vill jag nog tusan i mig ha betalt för mina tips! 🙂

Näedå......ingen fara alls. Du är lika välkommen här ändå och jag önskar dig lika mycket lycka till i alla fall!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är bättre att leta efter mindre studior. Fritidsgårdar är en väg och studieförbunden är en annan väg. Hos studieförbunden har du nog större chanser att lyckas få ett JA tror jag. Dessa brukar finnas på nästan varje ort numera och blir det NEJ från det ens studieförbundet så är det bara att fråga nästa. Sedan kanske det finns i grannkommunen också. Det bör inte vara helt omöjligt. Det allra bästa är att du i så fall går in på deras kontor istället för att ringa eller skicka e-post.

Det är alltid bäst med en personlig kontakt så att de på plats ser vem och hur du är. Lycka till. Lycka till!

Kul att du skriver här på forumet förresten! Det behövs fler tjejer här som visar sig.....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack så mkt för infon.

Jag tror åsså att personlig kontakt är bäst. Mkt lättare att säga nej via mail 😉

(inte för att göra dig besviken, jag är faktiskt en grabb 😄 )

Va!? Är du GRABB???? Nä nu.... ja nu vill jag nog tusan i mig ha betalt för mina tips! 😄

Näedå......ingen fara alls. Du är lika välkommen här ändå och jag önskar dig lika mycket lycka till i alla fall!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

tackar! haha, jag kan betala med en virtuell kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow. Vart kan jag hitta denna Olsberg? :rolleyes:

Björn Olsberg heter han och är chefredaktör på tidningen Studio och är (tror jag) webbansvarig för just det här forumet som du nu läser!

Han håller till på redaktionen i Stockholm. Som sagt.....fråga kan du alltid göra för det blir inte mer än ett NEJ, men då har du i varje fall visat framfötterna och det är alltid bra att ha och att visa upp för arbetsgivare! Om Björn säger nej så är det bara att ta nya tag och fortsätta att fråga lite här och där! Ge inte upp bara, för förr eller senare så får du napp! Lycka till.....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...