Jump to content
Annons

Klassiskt Trance Sound


calledj91

Recommended Posts

Hej Alla!!

Jag Àr helt ny inom detta och skaffade FL för bara nÄn vecka sedan. Har komit en bit och laggt iordning ett hyfsat beat, saken Àr den att jag inte kan göra ett sÄ kallat "Klassiskt Trance Sound" (om ni inte fÄrstÄr vad jag mennar sÄ lysnna pÄ lÀnken nere). Om nÄgon kan förklara hur man gör detta sÄ skriv och berÀtta, snÀlla!!!

--------> OM NI INTE FATTAR VAD JAG MENAR LYSNNA PÅ DETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <--------

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Well... jag sympatiserar med frÄgestÀllaren, det Àr fan inte lÀtt nÀr man ny. Fast din frÄga Àr luddigt stÀlld. Min rekommendation Àr att du lyssnar pÄ en trancelÄt vars sound du gillar och analyserar de olika instrumenten. För det Àr ju just pÄ det viset som "soundet" i en lÄt byggs upp och hur man gör det kan man ju inte pÄ ett kortfattat sÀtt lÀra ut... eller tja man kan ju göra nÄgot sÄnt hÀr:

1. VÀlj trummor och skruva till ljudet samt lÀgg upp ett beat

2. VÀlj bas och skruva till ljudet och gör en basgÄng

3. VÀlj en synthpad och skruva till ett ljud och lÀgg en bakgrund

osv...

Men det Àr inte sÀrskilt meningsfullt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nu kommer de Àldre jÀttehÀftiga typerna bli jÀttearga och svara jÀtteelakt

Nu skrÀmde du sÀkert ivÀg stackaren.

Det Àr vell inge npÄ detta forum som e elak?

Saknar nattvaktaren 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr arpeegios du har i klippet men annars.

Köp en synth Refx nexus Àr vell den bÀsta du kan köpa nu. iaf till trance!

Sen ska du ju kunna göra melodier ocksÄ.

Lycka till!

Kan man inte skaffa en "synth Refx nexus" grattis 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man inte skaffa en "synth Refx nexus" grattis 😆

Om det Àr gratis (piratversioner) du syftar pÄ sÄ Àr du nog pÄ fel forum, eller gratulerade du nÄgon?

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr arpeegios du har i klippet men annars.

Köp en synth Refx nexus Àr vell den bÀsta du kan köpa nu. iaf till trance!

Sen ska du ju kunna göra melodier ocksÄ.

Lycka till!

Kan man inte skaffa en "synth Refx nexus" grattis 🙂

Haha nej 🙂 reFX Nexus kostar ungefĂ€r 3000:- 🙂

och sen köper du det dĂ€r Midi Paketet, och lite Trummor sen kan du Producera som en tok vettu 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag har nu laddat ner en plugin (lagligt, ett grattis plugin đŸ˜± ) och har installerat den, men hur hittar jag pluginen sen i FL??

Gratis skrivs med ett (1) T och grattis med tvÄ (2), vÀnligen skilj pÄ dessa.

Add channel --> More --> Re-scan, sÄ borde den dyka upp i listan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha nej 😆 reFX Nexus kostar ungefĂ€r 3000:- 😆

och sen köper du det dĂ€r Midi Paketet, och lite Trummor sen kan du Producera som en tok vettu 😆

Aja, man kan skaffa Nexus gratis ocksĂ„ (inklusive alla add-on) men det Ă€r en annan femma som inte hör hemma hĂ€r đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha nej 😆 reFX Nexus kostar ungefĂ€r 3000:- 😆

och sen köper du det dĂ€r Midi Paketet, och lite Trummor sen kan du Producera som en tok vettu 😆

Aja, man kan skaffa Nexus gratis ocksĂ„ (inklusive alla add-on) men det Ă€r en annan femma som inte hör hemma hĂ€r đŸ˜±

*host* i know *host* 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man behöver knappast hosta upp en förmögenhet för Nexus om man vill ha de typiska Trance-ljuden. Det kÀnns som att de flesta "top tier" syntarna Àr kött-och-potatis pluggar med inbyggt korus, delay och reverb sÄ man genast fÄr allt serverat pÄ ett silverfat nÀr man blÀddrar igenom alla presets.

Egentligen gillar jag Vanguard mycket bÀttre dÄ den har en hel drös med intressanta filter att vÀlja mellan. Utöver det funkar gratispluggen Synth1 utmÀrkt för det mesta.

AngÄende rÀdslan för elitism tycker jag det vore pÄ sin plats att göra en stickytrÄd som svarar pÄ de vanligaste frÄgorna.

Redigerat av GeckoYamori
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 veckor senare...
jag har nu laddat ner en plugin (lagligt, ett grattis plugin 😊 ) och har installerat den, men hur hittar jag pluginen sen i FL??

Gratis skrivs med ett (1) T och grattis med tvÄ (2), vÀnligen skilj pÄ dessa.

Add channel --> More --> Re-scan, sÄ borde den dyka upp i listan.

Kan vara sÄ att du mÄste installera pluggen eller lÀgga DLL-filen i t.ex directory C/Program/Image-line/FL Studio/Plugins/VST

Om inte FL hittar pluggen med "Re-scan".

Andreas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AngÄende rÀdslan för elitism tycker jag det vore pÄ sin plats att göra en stickytrÄd som svarar pÄ de vanligaste frÄgorna.

Varför det? Vill du ta ifrÄn mig min enda chans till överlÀge hÀr i livet?

Klassiskt trancesound fÄs med i stort sett alla verktyg som rÀknats upp hÀr i trÄden. FrÄgan Àr om du kommer orka? Man mÄste nÀmligen bÄde hitta pÄ melodi sjÀlv och bestÀmma vilka ljud som ska vara med. Det kan bli tufft.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...