Jump to content
Annons

Spela in hemma, vad behövs?


Recommended Posts

Hej gott folk. Jo det är såhär att jag har tänkt börja spela in lite smått hemma, inget överpretantiöst eller så utan bara lite smågrejer, kanske för att kunna ha något lite att visa upp för festivalarrangörer och sånt, samt försöka få ut en demo. Jag sitter på en Macbook och om jag förstått det hela rätt så behöver jag isåfall bara köpa till antingen ett externt ljudkort eller mixer/preamp? Om man bara tänkt spela in med en eller ett par micar i rummet och göra det med macens tillhörande "Garage band"(verkade ju faktiskt ganska smidigt för den ej-så-inbitne), vad skulle ni rekommendera att jag inhandlar (var gärna ganska specifika i modeller osv eftersom jag inte kan mycket alls om detta)? Som sagt är det absolut ingen superinspelning som ska göras, utan lite smågrejer för att det är kul osv. Priset ska därav helst inte bli för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Jodå, du har helt rätt i att det enda du behöver är ett externt ljudkort. Bland dessa finns en uppsjö i olika prisklasser. Det jag kan rekommendera är ett med firewire anslutning då det tar mindre datorkraft än ett med usbanslutning. När det gäller mickar så kan du prata med Claes här på forumet som har en egen testsajt där han testat olika mickar. Kolla på jam eller 4sound så har de massor av externa ljudkort för din MAC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jodå, du har helt rätt i att det enda du behöver är ett externt ljudkort. Bland dessa finns en uppsjö i olika prisklasser. Det jag kan rekommendera är ett med firewire anslutning då det tar mindre datorkraft än ett med usbanslutning. När det gäller mickar så kan du prata med Claes här på forumet som har en egen testsajt där han testat olika mickar. Kolla på jam eller 4sound så har de massor av externa ljudkort för din MAC.

Tackar! Finns det några varningar i stil med "lägg inte ut mindre än x för då kommer det sluta med skit ändå"? Kan tillägga att även om jag vill lägga ut så lite som möjligt är jag absolut inte snål.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Börja med Macens inbyggda kort.

Det duger bra till enkla inspelningar.

Det goa med Mac är att du får låg latency med det inbyggda kortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par bra prisvärda micar och likadeles bra micpreamps.. Koppla via line-out till befintligt ljudkort i Apple.. Mitt tips. 😉

Titta t.ex på http://www.studioprojectsusa.com/b1.html som mic och http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html som preamp.. Privärt till tusen..

Eller ta en titt på http://www.lineaudio.se/ prylar.. Också prisvärda till tusen.. 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så om jag tex köper VTB1 som länkades pluggar jag den rätt in i micingången(?) i datorn och micen in i den, sen är det bara att köra? Smidigt ju! Hur många micar tycker ni man minst ska använda vid micninig av ett trumset? Vissa tycker ju att man ska mica baskagga/virvel/överhäng, men det skapar i sig problem eftersom jag har dubbla baskaggar på trumsetet. Ska jag hålla mig till att bara köpa preamp med 1 ingång nu då och bara "rumsmica" så att säga, eller vad tycker ni? Tack för all hjälp grabbar, uppskattas massor!

(om det inte framgått tidigare kan jag ju passa på att säga att det är inte bara gitarr och sång som ska spelas in eller så, utan det är fullt band. Kan dessutom passa på att säga att det är ganska brutal metal om det har någon inverkan på val av utrustning)

Passar på också att be om tips på hur man lämpligast spelar in gitarr/bas. Mica förstärkarna eller "lajna" det direkt in, vad tycker ni ger bäst resultat?

Redigerat av TheOppositesCollide
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Näe som jag sa så har ju VTB1 en line (LAJN) utgång.. Där ska du plugga in den till ljudkortet.. Ljudkorter klarar original max 2 insignaler.. Alltså max 2 micar.. MEEEEN.. Betänk att jag är gammal och väl bevandrad i diverse stuidos.. Så mitt svar blir.. Lyckas du fånga hela trumsetets sound med 1 (en) enda mic så blir jag överlycklig.. Less is moore my friend 😉 2 micar innebär ju i alla fall att du kan få med stereokänslan.. Betänk att du har 2 öron min vän 😉

Så om jag tex köper VTB1 som länkades pluggar jag den rätt in i micingången(?) i datorn och micen in i den, sen är det bara att köra? Smidigt ju! Hur många micar tycker ni man minst ska använda vid micninig av ett trumset? Vissa tycker ju att man ska mica baskagga/virvel/överhäng, men det skapar i sig problem eftersom jag har dubbla baskaggar på trumsetet. Ska jag hålla mig till att bara köpa preamp med 1 ingång nu då och bara "rumsmica" så att säga, eller vad tycker ni? Tack för all hjälp grabbar, uppskattas massor!

(om det inte framgått tidigare kan jag ju passa på att säga att det är inte bara gitarr och sång som ska spelas in eller så, utan det är fullt band. Kan dessutom passa på att säga att det är ganska brutal metal om det har någon inverkan på val av utrustning)

Passar på också att be om tips på hur man lämpligast spelar in gitarr/bas. Mica förstärkarna eller "lajna" det direkt in, vad tycker ni ger bäst resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en eller två mikrofoner kan man med bra akustiska förutsättningar få till riktigt bra Vintage-ljud. vill man ha ett när ljud blir det dock svårare, metal med två mickar är nästintill omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en eller två mikrofoner kan man med bra akustiska förutsättningar få till riktigt bra Vintage-ljud. vill man ha ett när ljud blir det dock svårare, metal med två mickar är nästintill omöjligt.
Är det så toksvårt? Jag vill ju verkligen poängtera att jag inte tänkt göra världens mest välljudande demo utan att folk helt enkelt kan få en bild av hur bandet låter osv. Det jag är mest "orolig" för är att baskaggarna ska gå förlorade i mixen helt, men hoppades att detta kan lösas genom att ge dom ett ordentlgit bitigt, klickigt ljud. Får väl prova mig fram helt enkelt 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite då jag har näst intill identiska frågor.

Jag sitter också på en mac, dock en iMac med Intel processor.

Jag hade tänkt spela in lite akustisk gitarr och sång hemma. Målet är bara att det ska bli bättre än den inbyggda micen. 😆

Jag har letat runt lite och kommit fram till att det enda jag behöver finns i detta paket. Stämmer det?

Tack på förhand!

P.S. Har ni några erfarenheter eller synpunkter på något i paketet så tar jag gärna del av dom. 🙂

Redigerat av Disp0sable
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite då jag har näst intill identiska frågor.

Jag sitter också på en mac, dock en iMac med Intel processor.

Jag hade tänkt spela in lite akustisk gitarr och sång hemma. Målet är bara att det ska bli bättre än den inbyggda micen. 🙂

Jag har letat runt lite och kommit fram till att det enda jag behöver finns i detta paket. Stämmer det?

Tack på förhand!

P.S. Har ni några erfarenheter eller synpunkter på något i paketet så tar jag gärna del av dom. 🙂

Det stämmer väl i princip. Du kommer behöva en kabel mellan mickpreampen och ljudkortet till din dator.

Jag är inte direkt kunnig om Mac, men det verkar som om dom brukar ha okej inbyggda kort.

Edit: Stavfel.

Redigerat av mrbjoorn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt på dessa gamla trådar. Jag använde SÖK-funktionen och sökte på "spela in hemma" hittade massa bra trådar. Här är några av dem. Kom ihåg att prova att söka innan du postar en ny tråd.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=40676

https://www.studio.se/index.php?showtopic=40257

https://www.studio.se/index.php?showtopic=34805

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33004

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32236

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en eller två mikrofoner kan man med bra akustiska förutsättningar få till riktigt bra Vintage-ljud. vill man ha ett när ljud blir det dock svårare, metal med två mickar är nästintill omöjligt.
Är det så toksvårt? Jag vill ju verkligen poängtera att jag inte tänkt göra världens mest välljudande demo utan att folk helt enkelt kan få en bild av hur bandet låter osv. Det jag är mest "orolig" för är att baskaggarna ska gå förlorade i mixen helt, men hoppades att detta kan lösas genom att ge dom ett ordentlgit bitigt, klickigt ljud. Får väl prova mig fram helt enkelt 😉

Problemet blir ju att du inte kan mixa trummorna var för sig utan endast som en helhet, om det blir bra kommer det låta snyggt vintage, annars låter det bara replokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en E-MU usb 4040 eller 0404 eller vad den heter. ett externt ljudkort med en massa gött. kolla upp den. den har allt jag behöver iaf. kolla upp den, den finns hos bla. 4sound. det var där jag köpte den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efterssom jag inte vill starta en ny tråd utnyttjar jag denna för att få lite tips och hjälp av alla kunniga människor här inför mitt stundande inköp av externt ljudkort. JAg har hittils skikat lite på lexicon lambda och Emu 0404. Nån som har några åsikter om dessa eller andra kort i samma prisklass? Min andra fråga rör det för båda korten medföljande cubase LE. Duger det för enkel hemmainspelning med inte allt för höga krav och finns det kort där bättre program medföljer? Kommer främst spela in sång,gitarr,bas och använda midi till resten. Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Redigerat av ALEXANDER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...