Jump to content
Annons

Svar ja, svar nej


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har undrat över en grej ett tag...

Varför svarar en del människor när man frågar dem en sak (särskilt i telefon) "svar nej", eller "svar ja". Om man däremot frågar något som kräver ett längre svar så svarar de inte med ordet "svar" i början av sitt svar. Exempelvis: "svar ungefär tre gånger i veckan". Hur kommer det sig?

lättdryck//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Kanske rösten i luren lurar dem att tro att de är med i en gameshow där prefixet är nödvändigt för att svaret ska vara giltigt?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
För att det låter för kort att bara säga "ja" eller "nej". Sen blir det lite tydligare med "svar ja".

Det finns bara en förklaring på detta och det är min. 😄

Intressant tanke, men det gäller inte numeriska tal då? De säger ju inte "svar två" t.ex...

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det låter för kort att bara säga "ja" eller "nej". Sen blir det lite tydligare med "svar ja".

Det finns bara en förklaring på detta och det är min. 😄

Intressant tanke, men det gäller inte numeriska tal då? De säger ju inte "svar två" t.ex...

😏

På A så vet jag inte och på B svarar jag A.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det låter för kort att bara säga "ja" eller "nej". Sen blir det lite tydligare med "svar ja".

Det finns bara en förklaring på detta och det är min. 😕

Intressant tanke, men det gäller inte numeriska tal då? De säger ju inte "svar två" t.ex...

😕

Siffersvar brukar inte bli bara "två" heller. Ofta svarar de "det blir två" eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...