Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

satt i studion till klockan ett i natt med en mix, och tycker inte jag fick till basregistret.....så slog det mig när jag låg hemma i sängen och grubblade att jag skulle testa att sidechainskomprimera basfrekvenserna i ett "synthljud" mot kicken......men dock bara själva basregistret i synthljudet.....

jag minns att jag läst en artikel i, kanske Studio, eller Sound On Sound, alt. MM, om hur man gör detta i logic, men jag hittar inte den tidningen hemma!

är det någon här inne som minns artikeln, alt. minns hur man gjorde?

suttit och funderat....

man måste väl tappa av ljudet på en send....till tex bus10, där man lägger ett Lowpass-filter........efter filtret lägger man väl en kompressor på som triggas av kickspåret......så långt borde det funka....

måste jag sedan skicka originalljudet till en annan buss, där jag lägger motsvarande highpassfilter.....och sedan mixa ihop dessa två bussar för att får ihop hela registret igen?

men blir det inte jävligt svårt att få ihop crossoverpunkten där highpass och lowpass-filter möter varandra?

eller finns det någon multibandskompressor som går att sidechaina? eller är min lösning den bästa?

har för mig att artikeln jag läste fixade det lite annorlunda, men kan inte komma ihåg hur det var!?!?

vill verkligen inte att hela ljudet skall "ducka" när kicken slår..... *suck* samtidigt som jag vill att baspaketet skall pumpa lite smått med kicken..!?!?

Annons
Postat

Jag tycker att det är lättast att helt enkelt lägga ljudet på två spår och skär det ena med högpass och det andra med lågpass. sen lägger du compressorn på den med lågpass.

Postat

haha....sant....varför göra det jobbigare än det behöver vara.... :rolleyes:

men är det den bästa lösningen att göra på det sättet...? inbillar jag mig bara att jag läst om en annan lösning?

Postat (redigerat)

Finns säkert fler lösningar (och kanske smartare) men den fungerar iaf och är tillräckligt simpel för mig.

Redigerat av Phobos
Postat

jaaa..... :rolleyes: det var ju en av mina frågor....finns det någon multibandskompressor som går att sidechaina?

kommer självklart testa lägga upp det på två spår och köra med filter....det funkar säkert, men man vill ju ändå lära sig den smidigaste lösningen....

Postat

Du kanske kan förenkla något. Testa först att lägga en vanlig kompressor på synthen och låt den triggas (sidechainas) av bastrumman. Låt kompressorn arbeta ungefär 3 dB nör kicken slår till med medium attack och release (typ 15-20 ms respektive 150-300 ms).

Postat
Du kanske kan förenkla något. Testa först att lägga en vanlig kompressor på synthen och låt den triggas (sidechainas) av bastrumman. Låt kompressorn arbeta ungefär 3 dB nör kicken slår till med medium attack och release (typ 15-20 ms respektive 150-300 ms).

ah, precis, men då blir det vanlig sidechaining där hela synthen duckas....oavsett frekvens...men jag vill ha allt över typ, 500hz orört....! därav skälet till att jag söker med ljus och lycka.....men tack ändå....!

i "värsta" fall får man ju köra med svag vanlig sidechain....men det funkar nog på det sättet som står här ovan...

Postat

Vadå "ljus och lykta" mitt sätt som jag föreslog tar en sekund att fixa och fungerar på precis det sätt du vill.

Postat

oh, wow....nu lugnar vi ner oss....ber om ursäkt för mitt otroligt dumma påstående om att jag söker med ljus och lykta.

Ja, och som jag skriver så skall jag ju testa det........!?? 😊😆

hade bara förhoppningar om att någon mer än ja hade läst artikeln som jag pratade om tidigare, men eftersom så icke verkar vara fallet så kommer jag, som jag tidigare sagt, självklart testa detta......

skälet till att jag söker efter just DEN lösningen var att jag hajade till när jag läste den, just för att jag tänkte "just fan, smart, så enkelt kan man ju göra det".... om det stör dig så...hm....well....so be it.

Postat

ah, precis, men då blir det vanlig sidechaining där hela synthen duckas....oavsett frekvens...men jag vill ha allt över typ, 500hz orört....! därav skälet till att jag söker med ljus och lycka.....men tack ändå....!

i "värsta" fall får man ju köra med svag vanlig sidechain....men det funkar nog på det sättet som står här ovan...

Inte för att jag tror det kommer vara någon fara... men kasta ett öga på fasen mellan de två kanalerna... ibland händer det grejer när man splittar ljud på ett sånt sätt.

Postat

Inte för att jag tror det kommer vara någon fara... men kasta ett öga på fasen mellan de två kanalerna... ibland händer det grejer när man splittar ljud på ett sånt sätt.

ja, skall jag göra....satt och jobbade med annat i studion igår, men min kollega sade samma sak....så jag skall dubbelkolla! thnx :rolleyes:

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
satt i studion till klockan ett i natt med en mix, och tycker inte jag fick till basregistret.....så slog det mig när jag låg hemma i sängen och grubblade att jag skulle testa att sidechainskomprimera basfrekvenserna i ett "synthljud" mot kicken......men dock bara själva basregistret i synthljudet.....

vill verkligen inte att hela ljudet skall "ducka" när kicken slår..... *suck* samtidigt som jag vill att baspaketet skall pumpa lite smått med kicken..!?!?

Hejsan har funderat på saken, är förresten ny medlem på sighten.

En deesser är ju en slags kompressor som kan ställas in över ett visst frekvensinnehåll till skillnad

från vanliga kompressorn. Normalt så ställs den ju in på höga frekvenser. Men kan man inte ställa om den för låga istället. I såna fall borde det ju enkelt funka om du ställer in deessern för lågt frekvensinnehåll och har den på synthkanalen och deessern får sin sidechainkanal (styrsignal) från kicken.

Hoppas jag har tänkt rätt har inte prövat själv än...

Redigerat av amplifire
Postat

Hejsan har funderat på saken, är förresten ny medlem på sighten.

En deesser är ju en slags kompressor som kan ställas in över ett visst frekvensinnehåll till skillnad

från vanliga kompressorn. Normalt så ställs den ju in på höga frekvenser. Men kan man inte ställa om den för låga istället. I såna borde det ju enkelt funka om du ställer in deessern för lågt frekvensinnehåll och har den på synthkanalen och deessern får sin sidechainkanal (styrsignal) från kicken.

Hoppas jag har tänkt rätt har inte prövat själv än...

drloop (oregistrerad)
Postat

Om man har ett system som inte har delay kompensering så är det definitivt viktigt att ha koll på fasen vid en sådan här operation... kanske inte om man använder samma kompressor, men jag använder tex olika kompressor för basrika grejer, och en anna kompressor för tex sång och diskantrika prylar.... och då drar de olika kompressorerna olika i latency och voila du har ett fasproblem.

En liten tanke bara.

Postat

Sorry, inte meningen att dubbelposta men hitta inte nån tabort funktion för meddelanden..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.