Jump to content
Annons

Bara jag som inte fattar poängen med CD Baby..?


Dingbats

Recommended Posts

Jag läste lite trådar här i det här forumet och det verkar som att CD Baby är ett populärt sätt att sälja sina skivor på. Men jag har läst igenom deras hjälpsidor och fattar det som att det är såhär:

-- Jag skickar fem hembrända skivor med omslag och allt till dem, och betalar svindyr frakt till USA.

-- De gör en sida åt mig på deras sida och taggar den med sökord jag bestämmer.

-- När nån köper skivan får jag alla pengarna utom fyra dollar.

Det låter väl bra, men om den enda fördel man får gentemot att kränga dem själv är väl att man är sökbar på deras sida? Jag måste ju fortfarande trycka upp den själv och skicka skivorna på post till USA för nästan lika mycket pengar som de säljs för sen. Då kan jag väl lika gärna sälja skivorna direkt från min egen hemsida och posta dem själv till dem som vill köpa, så slipper jag alla kringkostnader och kan sätta ett lägre pris eftersom det blir mindre fraktkostnad för min del?

Eller har jag missat nånting viktigt? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Jag läste lite trådar här i det här forumet och det verkar som att CD Baby är ett populärt sätt att sälja sina skivor på. Men jag har läst igenom deras hjälpsidor och fattar det som att det är såhär:

-- Jag skickar fem hembrända skivor med omslag och allt till dem, och betalar svindyr frakt till USA.

-- De gör en sida åt mig på deras sida och taggar den med sökord jag bestämmer.

-- När nån köper skivan får jag alla pengarna utom fyra dollar.

Det låter väl bra, men om den enda fördel man får gentemot att kränga dem själv är väl att man är sökbar på deras sida? Jag måste ju fortfarande trycka upp den själv och skicka skivorna på post till USA för nästan lika mycket pengar som de säljs för sen. Då kan jag väl lika gärna sälja skivorna direkt från min egen hemsida och posta dem själv till dem som vill köpa, så slipper jag alla kringkostnader och kan sätta ett lägre pris eftersom det blir mindre fraktkostnad för min del?

Eller har jag missat nånting viktigt? 😄

För det första så gäller de höga initialkostnaderna enbart den första/de första sändningarna av skivor till US. Tanken är ju att du ska dubblera sändningen av skivor till dem efter varje slutförsäljning. Att alltså sända 5 eller 10 skivor ger en relativt hög fraktkostnad, men att senare sända 320 skivor ger en låg fraktkostnad. Att de ger en en egen sida vet jag inte, men man får väl åtminstone vara med på en av deras sidor. Fördelen med CD Baby är att man säljs via ett välrenommerat företag med en vad jag tycker bra affärsidé. Att sälja sina cd via sin vanliga egna hemsida får man inte. Då måste man ha ett företag. I alla fall är det vad Telia, Loopia och många andra berättat för mig. Det samma gäller för MySpace, där man inte får sälja sina skivor rakt av, men man får hänvisa till en länk som t.ex. CD Baby. Det har de berättat för mig.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst får du sälja skivor från din egen hemsida utan att ha ett registrerat företag. Det kan räknas som hobbyrörelse i så fall - och intäkterna ska förstås tas upp i deklarationen om de överstiger ett visst belopp per år (kommer inte ihåg riktigt, men kolla med Skatteverket för säkerhets skull...).

Sådan försäljning har inte din ISP ett dugg med att göra, så jag förstår inte varför Telia och Loopia har synpunkter på det. De vill kanske sälja på dig ett dyrt företagsabonnemang...? 😳 I så fall kan du lägga upp din hemsida på exempelvis Lunarpages, där de inte bryr sig (så länge det inte är olagligheter) utan du är ansvarig för allt innehåll själv och får göra vad du vill med utrymmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Visst får du sälja skivor från din egen hemsida utan att ha ett registrerat företag. Det kan räknas som hobbyrörelse i så fall - och intäkterna ska förstås tas upp i deklarationen om de överstiger ett visst belopp per år (kommer inte ihåg riktigt, men kolla med Skatteverket för säkerhets skull...).

Sådan försäljning har inte din ISP ett dugg med att göra, så jag förstår inte varför Telia och Loopia har synpunkter på det. De vill kanske sälja på dig ett dyrt företagsabonnemang...? 😄 I så fall kan du lägga upp din hemsida på exempelvis Lunarpages, där de inte bryr sig (så länge det inte är olagligheter) utan du är ansvarig för allt innehåll själv och får göra vad du vill med utrymmet.

Javisst var det så att bägges första fråga var "Ska du ha ett företags- eller privatabonnemang?" 😄 Svar: Ehhh... "Ja, ska du sälja något, som cd-skivor som du nämnde exempelvis, så får du inte lov att göra det via en privat hemsida. Då måste du ha företag!"

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med CDbaby är att de kan skicka din musik till iTunes mfl, som gör att dina låtar

blir tillgängliga som nedladdningar. Du måste dock skriva ett exklusivt avtal med CDbaby, vilket innebär

att just de låtarna inte får distribueras av något annat företag än just CDbaby.

Jag har ett par skivor på CDbaby, de säljs på enkla sidor som du inte kan påverka layouten,

och man måste själv göra all promotion för att få skivorna att sälja.

Kolla även upp tunecore.com de har ett annat upplägg som kanske passar bättre.

mvh:Owe

A Blue Ocean Dream

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag fattar det måste man vara ganska säker på att man kommer sälja lite skivor för att det ska gå runt. Och det tror nog inte jag i alla fall att jag kan vara så säker på...

Jag kollade in Tunecore, men det gällde bara digital distribution, och det känns ganska meningslöst när jag ändå kommer släppa musiken fri under en CC-licens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag fattar det måste man vara ganska säker på att man kommer sälja lite skivor för att det ska gå runt. Och det tror nog inte jag i alla fall att jag kan vara så säker på...

Jag kollade in Tunecore, men det gällde bara digital distribution, och det känns ganska meningslöst när jag ändå kommer släppa musiken fri under en CC-licens.

Jag använder CDBABY så jag kanske kan svara på dina frågor.

I teorin kan du göra följande: Skicka in en skiva till dom och sen när dom lagt upp den säga att den inte längre säljs fysiskt men låta dom ta hand om den digitala distributionen. Du har hela tiden full kontroll över din musik.

Engångsavgiftern för att lägga upp en CD är 35 USD (har jag för mig) med allt vad det innebär med formatkomvertering, skicka till digitala distributörer mm mm.

Jag tycker det är smidigt att låta dom ta hand om allt detta, är minst ett halvtidsjobb att sköta själv om man vill nå ut till många siter som Bitmunk, Daiki, Apple iTunes, MP3tunes, Napster, Tradebit, BuyMusic, Inprodicon, MusicIsHere, PayPlay, Verizon, SNOCAP, Muze, Sonific, GroupieTunes, MOL, GreatIndieMusic .

Är bara att logga in på ditt konto för att se rapportering på din försjälning och dina intäkter (som man sjävklart måste deklarera över visst belopp). Smidigt att få betalt varje vecka via PayPal också.

Om jag minns rätt tar dom 9% av förtjänsten på digital försäljning och 4 USD (lite dyrt) per CD dom hanterar.

Just nu sköter CDBABY kontakten med 17 digitala distributörer åt mig, smidigt.

Ska du släppa musiken fri så kanske det inte är så intressant, men kanske andra kan ha nytta av denna info.

Redigerat av Voide
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
  • 1 månad senare...
Jag läste lite trådar här i det här forumet och det verkar som att CD Baby är ett populärt sätt att sälja sina skivor på. Men jag har läst igenom deras hjälpsidor och fattar det som att det är såhär:

-- Jag skickar fem hembrända skivor med omslag och allt till dem, och betalar svindyr frakt till USA.

-- De gör en sida åt mig på deras sida och taggar den med sökord jag bestämmer.

-- När nån köper skivan får jag alla pengarna utom fyra dollar.

Det låter väl bra, men om den enda fördel man får gentemot att kränga dem själv är väl att man är sökbar på deras sida? Jag måste ju fortfarande trycka upp den själv och skicka skivorna på post till USA för nästan lika mycket pengar som de säljs för sen. Då kan jag väl lika gärna sälja skivorna direkt från min egen hemsida och posta dem själv till dem som vill köpa, så slipper jag alla kringkostnader och kan sätta ett lägre pris eftersom det blir mindre fraktkostnad för min del?

Eller har jag missat nånting viktigt? 🙂

Ja.

1) Frakten för 5 st cd är inte svindyr direkt jämfört med hur mycket du kräver för din cd.

2) De skickar från Colorado till folk som beställer skivan och har lägre fraktkostnad för det än vad du skulle haft. Om nu inte alla fans finns i Svedala...

😮

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...