Jump to content
Annons

Spara EQ-inställningar i Pro Tools


evilrocker

Recommended Posts

Går det i Pro Tools M-Powered 7,3 att spara eq-inställningar. Tex om man har 12 låtar man ska mixa och sen att alla låtar

ligger i var sitt projekt, och att sen trummorna har spelats in med samma mickar och samma volym och man vill att dom ska låta likadant. Om man då mixar en låt så skulle det ju vara smidigt om man kunde föra över dom eq-inställningarna

till nästa låt (projekt). Någon som vet?

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Går det i Pro Tools M-Powered 7,3 att spara eq-inställningar. Tex om man har 12 låtar man ska mixa och sen att alla låtar

ligger i var sitt projekt, och att sen trummorna har spelats in med samma mickar och samma volym och man vill att dom ska låta likadant. Om man då mixar en låt så skulle det ju vara smidigt om man kunde föra över dom eq-inställningarna

till nästa låt (projekt). Någon som vet?

i varje plugin så finns det en möjlighet att spara inställningen. det brukar stå "Save as . . ." eller något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna din EQ-plugg som du vill spara och klicka sedan på SAVE AS så kan du döpa den aktuella pluggen till ett lämpligt namn och sedan spara den. Alla insertpluggar kan du spara på det här sättet.

Ett tips: När du döper namnet på pluggen som du vill spara så kan du börja namnet med te.x EQ-B-kagge, EQ-Virvel eller Comp- B-kagge osv. Då blir allting samlat med en bättre översikt när du sedan vill hitta igen dina sparade pluggar i effektmappen.

Ett tips till: när du har en plugg framme/öppnad så har du möjlighet att ha flera pluggar öppna samtidigt om du klickar på den röda runda cirkeln som du ser högt upp till höger på varje plugg.

Denna röda cirkel ska bli ofärgad (grå) för att du ska kunna öppna flera pluggar samtidigt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, låter ju bra som fän 😉 , jo så som du säger så får man ju spara dom tex eq-sd osv för att veta på vilket instrument man använt eqn. Fast jag önskar också att man kunde lägga upp plugins tex eq att dom syntes hela tiden i en rad

ovanför volymreglagen som på en riktig mixer... men det är väl omöjligt kan jag tänka mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, låter ju bra som fän 😉 , jo så som du säger så får man ju spara dom tex eq-sd osv för att veta på vilket instrument man använt eqn. Fast jag önskar också att man kunde lägga upp plugins tex eq att dom syntes hela tiden i en rad

ovanför volymreglagen som på en riktig mixer... men det är väl omöjligt kan jag tänka mig.

Hurdå menar du? eq och andra pluggar lägger man ovanför volymregeln per spår s a s.

ett annat tips är att om man håller ner Shift när man klickar på en plugg så stängs inte de andra pluggar som man har öppnat, på så vis kan man också ha flera st öppna samtidigt.

när du spara inställningarna så spara gärna med låtnamnet också. på så vis slipper du ha eq-sn1. eq-sn2 osv.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, låter ju bra som fän 😆 , jo så som du säger så får man ju spara dom tex eq-sd osv för att veta på vilket instrument man använt eqn. Fast jag önskar också att man kunde lägga upp plugins tex eq att dom syntes hela tiden i en rad

ovanför volymreglagen som på en riktig mixer... men det är väl omöjligt kan jag tänka mig.

Hurdå menar du? eq och andra pluggar lägger man ovanför volymregeln per spår s a s.

ett annat tips är att om man håller ner Shift när man klickar på en plugg så stängs inte de andra pluggar som man har öppnat, på så vis kan man också ha flera st öppna samtidigt.

när du spara inställningarna så spara gärna med låtnamnet också. på så vis slipper du ha eq-sn1. eq-sn2 osv.

Njae pluggarna ligger ju ovanför volymreglagen men man måste ju klicka på en knapp för att se själva eq.reglagen men på en riktig mixer är ju dom synliga hela tiden. Jag tycker det känns bökigt att klicka på en knapp först för att få fram eqn för en viss kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klipper in lite i din tråd här för en fråga som jag tror både du och jag vill ha svar på. Går det i Pro Tool LE 7.3 Spara en hel Mixerinställning, med, Inserts, sends, Volym etc. Anledningen är om man har kanske 10 versioner av en låt som skall skickas till Producenten och gör en liten mix i en av dom och kunna återkalla samma mix i andra sessioner.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klipper in lite i din tråd här för en fråga som jag tror både du och jag vill ha svar på. Går det i Pro Tool LE 7.3 Spara en hel Mixerinställning, med, Inserts, sends, Volym etc. Anledningen är om man har kanske 10 versioner av en låt som skall skickas till Producenten och gör en liten mix i en av dom och kunna återkalla samma mix i andra sessioner.

MVH

Anders

Kan ju också vara intressant ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klipper in lite i din tråd här för en fråga som jag tror både du och jag vill ha svar på. Går det i Pro Tool LE 7.3 Spara en hel Mixerinställning, med, Inserts, sends, Volym etc. Anledningen är om man har kanske 10 versioner av en låt som skall skickas till Producenten och gör en liten mix i en av dom och kunna återkalla samma mix i andra sessioner.

MVH

Anders

Hej!!

Det ar kanske lite bokigt i LE! Men du kan ju anvanda import session data, och importera sparen fran din mix session utan att clicka i import audio.

Sa att du far toma spar men med alla installningas som inserts, sends volym, mm. sen dra regionerna till dessa spar..

Inte sa krangligt om alla spar ar consoliderade och borjar pa samma stalle..

I PT HD (eller om man her DV toolkit 2) kan man valja precis vad man vill impotera mm...

Kommer inte pa natt smidigare sett just nu!!

Tjio booo (sorry att jag inte har nagra prickar) 😏

Forresten!! for att spara plugin presets ar det ju bara anvanda ctrl+shift+s (PC) command+shift+s (MAC)

se till ha ha plugg fonstret oppet bara.... Gar ocksa kopiera och klistra presets.... Ctrl+shift+C och Ctrl+shift+V

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...