Jump to content
Annons

Högtalar placering?!


Toon

Recommended Posts

Det jag undrar är fökljadne...

Jag har ett par Berhinger Truth och jag undrar helt enkelt hur man ska placera dom för att få bästa ljud bilden till en själv ... säg att dom sitter 2.5 m ifrån varandra var ska man själv sitta då i djup mot dem?

🙂 skulle vara skit nice om non visste 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en bild säger mer än tusen ord

monitordistance.gif

plus en bra länk här

Carl B: tackar...ska diskanten eller basen vara i öronnivå....eller mittemellan!?..jag brukar alltid ha diskanten i ögonnivå...enkelt o sätta upp!?!?

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Någon som lyckats bra med placering av sina monitorer och som samtidigt har dubbla skärmar?

Redigerat av Leo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag passar på att be om råd om smarta saker att placera sina högtalare på så att de kommer upp i öronhöjd. Har hittils använt folkölsburkar och CD-fodral...

Tegelsten, förvaringsfack?

Köpte ett par väggfästen till högtalare på Clas Ohlson. 229 spänn/par, klarar upp till 20 kg. Justerbart djup 165-305 mm.

Aningens tveksam initialt men det bidde förvånansvärt bra. Löjligt enkla att montera, justerbara i både höjd- och sidled (smidiga att ställa in för optimal lyssningsvinkel) och stabil konstruktion. Dessutom passade de mina Fostex PM-0.5 som hand i handsken. 🙂

Eventuellt ska jag komplettera med någon form av dämpplattor mellan fästet och väggen för att minimera att ljudet "går in i väggen"...

Artikelnummer 31-2822 för de som är intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måttet som nämns i väggfästes-specen anger ju bara vilken dimension högtalaren kan ha i djupled.

Korrektamundo! Vinklade in mot lyssnarposition (för att åstadkomma den liksidiga triangeln) hamnar centrum baktill på mina monitorer nu ca en decimeter från väggen. Är nog i absolut minsta laget men det funkar...åtminstone hos mig... 😠

alexfree, Toon: Tyvärr innehar jag ingen digitalkamera. Use your imagination! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

om de sitter 2.5 m ifrån varandra ska du sitta 2.5 m ifrån de.....då blir det en liksidig triangel

Jag har också fått lära mig denna teknik. Därmot har jag hört mycket (från USA) att det bästa är att ha 25 graders vinkel på högtalarna. Var över i USA och pratade med ett antal större studios som har lämpat sig efter den här metoden och säger att den är överlägsen.

Har dock inte provat detta själv så jag har ingen aning om det kan göra så stor skillnad som dom säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

om de sitter 2.5 m ifrån varandra ska du sitta 2.5 m ifrån de.....då blir det en liksidig triangel

Jag har också fått lära mig denna teknik. Därmot har jag hört mycket (från USA) att det bästa är att ha 25 graders vinkel på högtalarna. Var över i USA och pratade med ett antal större studios som har lämpat sig efter den här metoden och säger att den är överlägsen.

Har dock inte provat detta själv så jag har ingen aning om det kan göra så stor skillnad som dom säger.

det beror väl också mycket vad det är för rum man sitter o lyssnar i.......om man har ett bättre rum kan man göra så i USA, vet inte om det går lika bra i min lilla omgivning!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

I USA är inklinationsvinkeln hos jordens magnetfält mindre än i Sverige samtidigt som gravitationen är något lägre (ljudvågorna "hamnar inte i golvet" lika snabbt). Fältet gör att resonansfrekvenserna i högtalarna sjunker och därför måste separeras mer, ungefär 25 grader.

Link to comment
Dela på andra sajter

I USA är inklinationsvinkeln hos jordens magnetfält mindre än i Sverige samtidigt som gravitationen är något lägre (ljudvågorna "hamnar inte i golvet" lika snabbt). Fältet gör att resonansfrekvenserna i högtalarna sjunker och därför måste separeras mer, ungefär 25 grader.

Ööööhhh... Låter som en rätt så grov generalisering...

Eller skämtar du?? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...