Jump to content
Annons

Ljudisolera golv, ner mot grannen.


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja!

Jag har precis köpt mig en lägenhet på 3e våningen och har grannar bara neråt och mot ena väggen.

Jag har en genelec-subba på 8 tum ståendes på golvet under mitt skrivbord/mixkonsoll. Jag funderar på att bygga ett "flytande golv" eller ett lågt podie med typ en mdf-skiva på 2.5m x 2.5m. Klä den med nålfilt och sen lägga under nåt ljudabsorberande/ljuddämpande matreal mot golvet så att det inte spelar direkt mot betongen. Och sen ställa all min utrustning på detta "podie". Kan det hjälpa? Eller är det förkastligt? Nån som har en idé på detta? Längre fram så är det tänkt att jag ska köpa mig digitaltrummor för att jag hatar att programmera trummor. Och det vet jag kan knäppa/dunka på rejält så att det stör grannarna. Det brukar ju räcka att spela trummor på knäna så hörs det till grannen. Vill ju inte bli vräkt första dagen! 🙂

Tacksam för idéer och hjälp!

Mvh// Mr Kill 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja du Kill, du kanske menar något sånt här?

Isolation Platfoam

Själv flyter jag hela golvet på Stepisol. Men jag har inga grannar under mig. Bara att resten av huset har samma betongplatt på marken. Men det kommer i alla fall inte in en massa stompljud från studion.

Kom bara ihåg att det inte isolerar allt som du krämar på i monitorerna. Det är bara det som knackar i golvet, som subbasen, fotpedalen til eltrummorna och ditt glada stampande i takt, som minskas. 110dB i högtalarna lär ändå höras ner till grannarna.

(Du kan ju alltid fråga Claes om han kan ta hem lite från Auralex.) Stepisol skulle säkert fungera det också men det är inte heller billigt. Men det är effektivt! 😕 Skall snart bygga en Gramma av överbliven Stepisol. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag bumpar den här tråden lite,

Jag är precis i samma situation just nu, jag har fått ett erbjudande om att ta en stor lägenhet i ett hus, men på undervåningen bor det en gammal tant, och jag undar om ett flytande golv skulle kunna dämpa tillexempel mitt piano?

Jag tror rummet är cirka 20 kvd och jag skulle jätte gärna vilja veta på ett ungefär vad det skulle kosta att göra flytande golv eller podium.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sitter/satt i samma sits jag med, otrevlig granne kom och ringde på en dag. Nu har jag köpt två plattor med Stepisol, 50mm tjockt per platta. Just nu står trummorna bara på isoleringen rakt upp och ner, antagligen inte den ultimataste varianten.

Att bygga ett bärbart golv eller podium kan få bli ett senare projekt, just nu blir att köra dubbla 50mm på varandra för en massiv scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat detta själv. Men fick ett tips en gång av en som sa att man kunde ta en stenplatta i botten(sån man har på garageuppfarter) två träskivor emellan och en stenplatta till över och detta skulle isolera basfrekvenser jättebra. Men som sagt, har inte testat själv.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat detta själv. Men fick ett tips en gång av en som sa att man kunde ta en stenplatta i botten(sån man har på garageuppfarter) två träskivor emellan och en stenplatta till över och detta skulle isolera basfrekvenser jättebra. Men som sagt, har inte testat själv.

MVH

Anders

Låter kanske som en bra idé, men det är det bara delvis. Tanken med stenplattor och sedan golvskivor är att man ökar vikten. Och vikt är himla bra i ljudisoleringshänseende. Det är mycket jobbigare att sätta en tjock betongplatta i svängning än en tunn träskiva. MEN... det fungerar bara om man har ett elastiskt material under (som stepisol eller U-boats) annars uteblir effekten helt. Prova med att slå en handslägga i golvet (INTE PÅ PARKETTEN IDIOT! 😕 ) , lägg sedan en stenplatta och gör samma sak. Inte stor förändring för grannen under. Men om man lägger något så enkelt som ett liggunderlag emellan så blir skillnaden avsevärd!

Nu rekommenderar jag ingen att använda liggunderlag, eftersom de kommer att tryckas ihop med tiden och så är vi tillbaka på samma punkt som tidigare. Men tanken med massa är rätt. Det finns många studios som har stenplattor i sitt golv och ännu fler som har en helgjuten betongplatta av denna anledning.

Bara en lite korrigering, som kan vara nog så viktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall göra exakt samma sak. Isolera ner mot grannen (och grannen ovanför).

Jag tänker köra på ett nivell system golv (http://www.nivellsystem.se).

Läs runt lite i deras broschyrer. För mig kommer ett golv på 4x4 meter gå på ca 7-8000:-

Får hoppas att det fungerar! Jag avlägger en rapport när det är installerat :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 1 år senare...

Låter kanske som en bra idé, men det är det bara delvis. Tanken med stenplattor och sedan golvskivor är att man ökar vikten. Och vikt är himla bra i ljudisoleringshänseende. Det är mycket jobbigare att sätta en tjock betongplatta i svängning än en tunn träskiva. MEN... det fungerar bara om man har ett elastiskt material under (som stepisol eller U-boats) annars uteblir effekten helt. Prova med att slå en handslägga i golvet (INTE PÅ PARKETTEN IDIOT! 😕 ) , lägg sedan en stenplatta och gör samma sak. Inte stor förändring för grannen under. Men om man lägger något så enkelt som ett liggunderlag emellan så blir skillnaden avsevärd!

Nu rekommenderar jag ingen att använda liggunderlag, eftersom de kommer att tryckas ihop med tiden och så är vi tillbaka på samma punkt som tidigare. Men tanken med massa är rätt. Det finns många studios som har stenplattor i sitt golv och ännu fler som har en helgjuten betongplatta av denna anledning.

Bara en lite korrigering, som kan vara nog så viktig.

Jag tar och bumpar den här tråden...

Köpte för inte länge sedan ett digitalt trumset med hopp om att - trots att jag numera bor i lägenhet - kunna dra några beats då och då som jag gjorde i min ungdom...

Min lägenhet är, tycker jag, inte särskilt lyhörd genom väggarna. Nu visar det sig att grannarna under mig tydligen störs av spelandet i alla fall -- vad jag förstår handlar det om baspedalen och möjligtvis hihat-pedalen också. Stepisol i all ära, men enklast hade ju varit den där betongplatta-liggunderlag-lösningen. Hur effektivt är det tror ni? Om jag kör underlägg i botten, 2-3 lager (som jag byter ut med jämna mellan rum när det plattats till) och betongplattor ovanpå? Skulle det göra tillräcklig skillnad? Eller blir det till att invänta sommaren och bygga en plattform? Känns fruktansvärt ambitiöst med mina mått mätt... Som någon sa, det är inte rättvist att vara trummis...

EDIT: Sorry om jag postat i fel tråd -- såg inte Gilberts länk ovan, men den tråden verkar handla mer om helhetslösningar. Jag är främst intresserad av just golv-problemet.

Redigerat av slowlane
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej vilket tror ni experter är det bästa mot stomljudet så grannen slutar klaga på baspedalen på mitt digital-set.

En matta av Stepisol 50mm och en mdf skiva på detta. Min länk

eller

Tennismodellen Min länk

eller annat

Mvh Martin

Redigerat av jossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé med tennisbollarna. Jag skulle dock köra med stepisol + MDF eller HDF ovanpå. Enklare att bygga samt att du slipper resonans och reflektionerna mellan skivorna.

/ Björn

Tackar så hjärtligt för ditt snabba svar. //Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Stepisol finns i olika varianter står lite olika värden rappakalja för mig.

viken tror ni jag skall använda mig av?

Bor i funkishus betong parkett golv. min tanke är att lägga stepisol grön eller svart mm? på golvet och en mdf skiva på detta. allså ett podium på ca 150 X 130 att ställa digitaltrummorna på så inte grannen klagar på stomljudet.

Min länk

Mvh //Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Stepisol finns i olika varianter står lite olika värden rappakalja för mig.

viken tror ni jag skall använda mig av?

Bor i funkishus betong parkett golv. min tanke är att lägga stepisol grön eller svart mm? på golvet och en mdf skiva på detta. allså ett podium på ca 150 X 130 att ställa digitaltrummorna på så inte grannen klagar på stomljudet.

Min länk

Mvh //Martin

Det är den gröna du ska använda. Den svarta blir för trög. 50 mm blir bra.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...